انتقاد ایران از تاثیر تحریم‌ها بر تاخیر در واردات واکسن

کدخبر: ۴۴۴۴۲۱
اقتصادنیوز: ایران با صدور بیانیه‌ای درکمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل، اعلام کرد که تحریم‌ها ما را از دسترسی به واکسن کرونا در زمان مناسب محروم کرد
انتقاد ایران از تاثیر تحریم‌ها بر تاخیر در واردات واکسن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با انتقاد از تحریم های غیرانسانی و غیرقانونی یکجانبه اعلام کرد که این اقدامات، جمهوری اسلامی ایران را از دسترسی به واکسن کرونا در زمان مناسب محروم کرد.

در بیانیه ایران که روز پنجشنبه به وقت محلی در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل توسط  "محمد قربانپور" یکی از دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل قرائت شد، آمده، مایه تاسف است که برخی کشورها با گستاخی ادعا می‌کنند کالاهای بشردوستانه از تحریم معاف هستند و این خود دروغی وحشتناک است.


جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه بر تعهد بی‌دریغ خود به اصول و اهداف منشور سازمان ملل از جمله احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی برای همه و عدم دخالت در موضوعاتی که ذاتاً در صلاحیت داخلی کشورها قرار دارد، تاکید کرد.


در این بیانیه آمده است: ما به دیدگاه غیر گزینشی حقوق بشر و عدم سیاسی‌سازی حقوق بشر اعتقاد داریم. نقض گسترده حقوق بشر به یک عادت تبدیل شده است. نمونه‌هایی از آن را می‌توان در فلسطین و جنگ به ظاهر پایان ناپذیر یمن مشاهده کرد.


در بیانیه ایران آمده است در حقیقت، کسانی که در مورد حقوق بشر به دیگران پند می‌دهند و خود را مدافعان پیشرو کرامت انسانی معرفی می‌کنند، نه تنها در این زمینه عزم و اراده لازم را ندارند، بلکه در رعایت تعهدات خود در زمینه حقوق بشر مسیر ریاکاری را پیش می‌گیرند. آنها حامیان اصلی جنایتکاران در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و حامیان اصلی سلاح‌های پیچیده‌ای هستند که روزانه علیه زنان و کودکان فلسطینی و یمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


جمهوری اسلامی ایران با اعلام حمایت قاطعانه خود از حق مسلم مردم فلسطین در تعیین سرنوشت خود اظهار داشت، رژیم مستبد صهیونیستی دست به پاکسازی قومی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین زده است. حقوق اولیه فلسطینیان به طور روزانه زیر پا گذاشته می‌شود و سکوت کر کننده حامیان رژیم صهیونیستی در این زمینه بسیار مایه تاسف است.


در این بیانیه تصریح شده است که متأسفانه جهان شاهد جنایات هولناکی است که به اصطلاح پرچم داران حقوق بشر علیه مردم بومی روا داشته‌اند. آخرین افشاگری‌ها در کانادا در جنایات علیه مردم بومی این کشور ثابت می‌کند که شیوه‌های اشغال سرزمین‌ها از طریق پاکسازی قومی توسط رژیم اشغالر قدس یا عادی شده یا پذیرفته شده است.


جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تحولات اخیر افغانستان و شکست و عقب نشینی پر آشوب آمریکا از این کشور افزود ما با نگرانی جدی وضعیت مردم افغانستان، به ویژه افرادی را که  در داخل و کشورهای همسایه آواره شده‌اند و به شدت نیازمند حمایت بین المللی به ویژه برای مبارزه موثر با همه گیری کرونا هستند، دنبال می‌کنیم.


در این بیانیه آمده است که وضعیت افغانستان به وضوح چهره واقعی نه تنها آمریکا بلکه کسانی را که دو دهه پیش به بهانه مبارزه با تروریسم و حمایت از حقوق بشر به این کشور جنگ زده حمله کرده‌اند، نشان می‌دهد.


جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حق توسعه به عنوان یک حق اساسی انسانی برای کشورهای در حال توسعه اظهار داشت ما هرگونه تلاش برخی کشورها برای جلوگیری از توسعه کشورهای در حال توسعه و حفظ انحصار همه جانبه آنها در روابط بین الملل را محکوم می‌کنیم.


در بیانیه ایران آمده است که ما تحمیل اقدامات قهری غیرانسانی و غیرقانونی یکجانبه آمریکا به ویژه در دوران همه گیری کرونا را به شدیدترین شکل ممکن محکوم می‌کنیم. این اقدامات غیرقانونی که توسط آمریکا و با حمایت متحدانش انجام شده است، هدف مصادره منابع ایران در خارج و بازداشتن کشورهای ثالث از تجارت مشروع با ایران به ویژه در مورد ارائه کالاهای بشردوستانه به ایران را دنبال می‌کند.


در این بیانیه آمده است اقدامات قهری غیرانسانی و غیرقانونی یکجانبه حتی جمهوری اسلامی ایران را از دسترسی به واکسن کرونا محروم کرد. مایه تاسف است که برخی از کشورها با گستاخی ادعا می‌کنند کالاهای بشردوستانه از تحریم معاف هستند و این خود دروغی وحشتناک است.


در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران بر این عقیده است که گفتگو و همکاری مبتنی بر احترام متقابل و برابر، تنها راه تضمین ارتقا و حمایت از حقوق بشر در سطح بین المللی است. استفاده از حقوق بشر به عنوان سلاح، اتخاذ رویکرد انتخابی و تکیه بر استانداردهای دوگانه هیچ کمکی به تحقق اهداف مشترک ما نمی‌کند.​

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید