دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق؛

عراق به سیاستمدارانی نیاز دارد که توان تصمیم گیری مستقل داشته باشند

کدخبر: ۴۴۵۵۶۵
دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که انتقام شهیدان سلیمانی و مهندس همچنان ادامه دارد و خون دو شهید با هیچ خونی برابری نمی‌کند.
عراق به سیاستمدارانی نیاز دارد که توان تصمیم گیری مستقل داشته باشند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ به نقل از المیادین، «قیس الخزعلی» عراق دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق با صدور بیانیه‌ای در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی عراق گفت که این کشور به سیاستمدارانی نیاز دارد که توانایی تصمیم گیری مستقل از آمریکا را داشته باشند.

وی ضمن اعلام مخالفت خود با ادغام حشد شعبی در ارتش عراق تأکید کرد که این امر باعث می‌شود قدرت حشد از دست برود که این به ارتش آسیب وارد می‌کند.

الخزعلی تصریح کرد: اوضاع اجتماعی عراق پس از نابودی داعش بسیار متفاوت شد و این روی انتخابات تأثیرگذار است.

الخزعلی گفت: اعتقاد من این است که واقعیت سیاسی عراق بازتابی از واقعیت اجتماعی است؛ به ویژه قبل از ظهور داعش.

وی افزود: اکثریت جامعه عراق به ضرورت بقای حشد شعبی به عنوان سوپاپ اطمینان برای حفاظت از عراق اعتقاد دارند. حشد بقای دولت و حفظ موجودیت آن پس از سال ۲۰۱۴ را تضمین کرد.

دبیرکل عصائب اهل الحق به موضوع خروج نیروهای آمریکایی از عراق اشاره کرد و گفت: موضوع خروج نیروهای آمریکایی از عراق حتمی است.

الخزعلی ادامه داد: با خروج نیروهای آمریکایی از عراق، سردرگمی‌ای که در افغانستان رخ داد، رخ نمی‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به بیانیه اخیر مرجعیت عراق در حمایت از انتخابات پیش‌ رو خاطر نشان کرد: پس از صدور بیانیه مرجعیت، میزان مشارکت در انتخابات بیشتر از انتخابات ۲۰۱۸ خواهد بود. مرجعیت نجف پدر همه عراقی‌ها است، اعم از سنی، شیعه یا مسیحی.

قیس الخزعلی گفت: ائتلاف الفتح (به ریاست هادی العامری) در ابتدا برای حفظ حشد شعبی ایجاد شد و این ائتلاف با آنچه قبلاً بود متفاوت خواهد بود و عملکرد آن بهتر، متفاوت و بالاتر خواهد بود.

دبیرکل عصائب اهل الحق تأکید کرد که اگر "الفتح" موجود و قوی نبود، توطئه‌ها علیه حشد شعبی کارساز واقع می‎شود.

وی تأکید کرد که موضوع اصلی در عراق پرونده اقتصادی است و عراقی‌ها از سال ۲۰۰۳ رنج می‌برند.

دبیرکل عصائب اهل الحق به موضوع مذاکرات ریاض و تهران اشاره کرد و گفت: عربستان سعودی و ایران در حال مذاکره هستند و من انتظار دارم که تفاهماتی در این زمینه صورت گیرد.

الخزعلی تصریح کرد: مشکلات موجود در پرونده اقتصادی به دلیل فقدان سیاست اقتصادی روشن دولت‌های عراق است. من فکر می‌کنم که رفع مشکلات اقتصادی از طریق حرکت شرق به سمت چین امکانپذیر است. توافق با چین باعث می‌شود عراق ظرف یک سال به رشد و پیشرفت اقتصادی برسد.

وی افزود: اولین هدف آمریکایی ممکن است این باشد که عراق را از نظر اقتصادی محاصره کرده و از حرکت عراق به سمت چین جلوگیری کند. تنها چیزی که عراق اکنون به آن نیاز دارد یک تصمیم سیاسی مستقل است.

دبیرکل عصائب اهل الحق تصریح کرد: تصمیم دولت در دستان نخست وزیر نیست، بلکه در دست بزرگترین فراکسیون پارلمانی است. بعید می‌دانم که مصطفی الکاظمی پس از انتخابات به عنوان نخست وزیر پذیرفته شود.

وی در ادامه با اشاره به کنفرانس اربیل درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت که عراق به هیچ وجه نمی‌تواند طرف عادی سازی باشد و نمی‎تواند نسبت به این مساله بی‌طرف باشد.

دبیرکل عصائب اهل الحق عراق تأکید کرد که در عراق یک کنفرانس بزرگ در عراق برای مقاومت در برابر عادی سازی پس از انتخابات برگزار خواهد شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد، انتقام شهیدان سلیمانی و مهندس همچنان ادامه دارد و خون دو شهید با هیچ خونی برابری نخواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید