پس لرزه های یک سخنرانی

حملات به مهدی کروبی/کرباسچی به دفاع برخواست

کدخبر: ۴۴۵۹۲۲
انتقادات به کروبی به خاطر آن است که او در سخنرانی‌اش از «حفظ اصل نظام» گفته است. جمله جنجالی کروبی این بوده که «ان‌شاءالله اصل نظام باقی بماند و عیوب نظام برطرف شود.»
حملات به مهدی کروبی/کرباسچی به دفاع برخواست

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه جوان نوشت:

مهدی کروبی ۱۱ سال، از حدود دو سال پس از فتنه ۸۸ تاکنون در حصر بوده است، با این حال اکنون که او اولین سخنرانی‌اش پس از ۱۱ سال حصر را انجام داده، قهرمان حامیان فتنه نیست و لیدرهای حامی فتنه سبز، او را «ناتوان» در فهم وضعیت سیاسی ایران دانسته‌اند.

 

انتقادات به کروبی به خاطر آن است که او در سخنرانی‌اش از «حفظ اصل نظام» گفته است. جمله جنجالی کروبی این بوده که «ان‌شاءالله اصل نظام باقی بماند و عیوب نظام برطرف شود.»

محمدجواد اکبرین، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مقیم فرانسه، در توئیتی با اشاره به آنچه فساد سیستماتیک نظام توصیف کرده و اشاره به جمله کروبی برای رفع عیوب نظام، نوشته: «برای رفع حصر ایشان خوشحالم و برای ناتوانی آن بزرگوار از فهم فساد سیستماتیک متأسفم.»

رضا علیجانی، فعال سیاسی ملی- مذهبی هم در بخشی از مواضع خود نسبت به این موضوع، با اعلام ادای «احترام به ۱۲ سال مقاومت آقای کروبی» گفته که «اما ایشان باید مراقب باشند پوست خربزه زیر پایشان نرود و همچنان مشکل اصلی ایران را سیاست‌های آقای خامنه‌ای بدانند و نه چیزهای دیگر.»

یک کاربر توئیتر هم با طرح سؤال از چرایی تعجب و اعتراض افراد به کروبی نوشته: «مگه کروبی مخالف نظام بود؟ اعتراض کروبی به دلیل سهم خواهی بیشتر در چارچوب نظام بود و بر روی موج اعتراضات مردم در سال ۸۸ سوار شد...»

یکی دیگر از حامیان جنبش سبز هم در مورد سخنرانی و رفع حصر «آرام» کروبی نوشته: «کاش نزدیکان شیخ مهدی کروبی به او برسانند که آبروی جمع شده حصر را خرج جریان استمرارطلب امنیتی نکند.»

طبیعی بود که کروبی با کوچک‌ترین عقب‌نشینی از هدف اصلی فتنه سبز، یعنی «براندازی جمهوری اسلامی» از مقام یک قهرمان محصور برای اهل فتنه سبز، به مقام یک ناتوان از فهم سیاسی تنزل خواهد یافت و مبارزات! سبز او علیه نظام را آن‌ها «سهم‌خواهی» و «موج سواری» توصیف خواهند کرد. در واقع امر هم، کروبی محصور بیشتر به درد آنان می‌خورد و با کروبی محصور بیشتر می‌توان علیه نظام تبلیغ کرد تا کروبی‌ای که از مأموران امنیتی درخواست کرده بتواند مهمان هیئت مذهبی کارگزاران سازندگی باشد و سخنرانی بکند. او وقتی آزاد است، دیگر به درد مبارزات اهل فتنه نمی‌خورد و تاریخ مصرفش به پایان می‌رسد.

غلامحسین کرباسچی، از چهره‌های نزدیک به کروبی و دبیرکل حزب کارگزاران که هیئت مذکور در منزل او برگزار شده، به اکبرین و علیجانی اعتراض کرده و در توئیتی کنایه‌وار نوشته: «با تیتر ملی - مذهبی انقلابی یا طلبه جنبش سبز، در پاریس بنشینی، ولی در BBC اعتراض کنی که چرا یک شخصیت آزاده و انقلابی با ۸۴ سال سن و انواع بیماری بعد از ۱۱ سال حصر و محرومیت از زندگی معمولی توانسته یک ساعت در یک جمع محدود بیاید و حرف بزند باید حصر به شدت ادامه یابد؟ دیکتاتور کیست؟»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید