وال‌استریت ژورنال خبر داد

نگرانی اسرائیل و آمریکا از یکی دیگر ازتوانمندی‌های ایران

کدخبر: ۴۴۶۱۸۵
اقتصادنیوز: کیهان به نقل از وال‌استریت ژورنال یکی از نگرانی‌های تازه آمریکا و اسرائیل را مورد بررسی قرار داد.
نگرانی اسرائیل و آمریکا از یکی دیگر ازتوانمندی‌های ایران

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت: روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی تاکید کرد: مقامات آمریکا و اسرائیل، نگران پیشرفت‌های پهپادی ایران هستند چراکه این پیشرفت، معادلات امنیتی خاورمیانه را تغییر می‌دهد.


بیشتر بخوانید؛

تبادل سیگنال آشتی‌جویانه میان ایران و آمریکا


 

وال‌استریت ژورنال در گزارش خود می‌نویسد: از حمله به نفتکش‌ها تا حملات صورت گرفته در نوار غزه به محله‌های اسرائیلی‌نشین تا هدف قرار دادن پالایشگاه‌ها و خطوط لوله‌های نفتی سعودی و پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در عراق، همگی مواردی هستند که نشان می‌دهند، توسعه بخش پهپاد ایران باعث تغییر توازن قوا در خاورمیانه می‌شود. برنامه پهپادی ایران معادلات امنیتی در خاورمیانه را دگرگون خواهد ساخت.

روزنامه آمریکایی در ادامه به نقل از یک مقام امنیتی که نخواسته نامش فاش شود می‌نویسد: توسعه تسلیحات هسته‌ای سال‌های زیادی به طول می‌انجامد اما توسعه پهپادها ظرف چند ماه صورت می‌گیرد و موازنه قوا را در خاورمیانه به سرعت تغییر می‌دهد.

«وال‌استریت ژورنال» می‌افزاید: نمایندگان ایران در سازمان ملل درباره اتهاماتی که علیه ایران درباره نقش داشتن احتمالی آن کشور در حملات پهپادی مطرح شده، هیچ پاسخی به خبرنگار آن روزنامه ندادند.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: بررسی‌ها نشان می‌دهند که پهپادهای مورد استفاده در حمله به تاسیسات نفتی سعودی بر اساس نسخه‌برداری از موتوری با فناوری پیشرفته ساخته شده توسط انگلیس تولید شده بود.

در جنگ سوریه نیز یکی از پهپادهایی که تا حد زیادی مورد استفاده قرار گرفته بود، پهپاد چندمنظوره هرمس-450 بوده که نمونه‌ای از آن در لبنان سقوط کرده بود.

در این گزارش یک مقام اسرائیلی می‌گوید که آمریکا و دیگر کشورهای غربی خطرات ناشی از برنامه پهپادی ایران را دست‌کم گرفته‌اند و ممکن است زمانی ایران جسورتر، شجاع‌تر و بازدارنده‌تر شود.

این روزنامه اشاره می‌کند: تحریم‌ها نتوانسته‌اند بر برنامه پهپادی ایران تاثیر بگذارند چرا که اجزا و قطعات پهپادها را می‌توان از طریق تجاری به صورت آنلاین خریداری کرد.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نیز در مقاله‌ای با ابراز نگرانی درباره توسعه و پیشرفت برنامه پهپادی ایران نوشت: برنامه پهپادی ایران برخلاف برنامه هسته‌ای آن کشور محرمانه نیست. ایران آشکارا از قابلیت‌های پهپادی خود استفاده کرده و به آن می‌بالد. پهپاد‌های ایرانی تهدیدی نوظهور در خاورمیانه هستند.

به گزارش سایت «آفتاب»، نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» نیز اخیرا گزارش داد: ممکن است ایران با استفاده از پهپادهای خود پایگاه الحریر را در اقلیم کردستان عراق هدف حمله قرار دهد؛ جایی که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند. ایران گفته است برخی از پهپادهای آن کشور می‌توانند هزاران کیلومتر پرواز کرده و توانایی مسلح شدن به موشک را دارند. ما می‌دانیم که پهپادهای ایرانی می‌توانند حملات دقیقی را با مجموعه‌ای از مختصات از پیش برنامه‌ریزی شده انجام دهند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید