در پی گفتگوهای اخیر هیات آمریکایی با طالبان

آمریکا پروازهای خود را به کابل از سر می گیرد

کدخبر: ۴۴۷۳۲۲
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا پس از دیدار اخیر هیات آمریکایی با طالبان در دوحه قطر اعلام کرد این کشور قصد دارد پیش از پایان سال جاری میلادی پرواز های خود به کابل را برای خارج کردن افرادی که به دلیل خروج آشفته و عجولانه واشنگتن نتوانسته اند از افغانستان خارج شوند، از سر بگیرد.
آمریکا پروازهای خود را به کابل از سر می گیرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ روز پنجشنبه به وقت محلی وال استریت ژورنال، تعدادی از شهروندان آمریکایی و هزاران افغان واجد شرایط که در عملیات آشفته آمریکا در ماه اوت نتوانستند از افغانستان خارج شوند، می توانند با این پروازها به آمریکا سفر کنند.

آخرین سربازان آمریکایی ۳۱ ماه اوت خاک افغانستان را ترک کردند و به این ترتیب آمریکا به ۲۰ سال اشغال گری و جنگ افروزی در افغانستان پایان داد. از آن زمان تاکنون تعداد کمی از پروازها توانسته است اتباع آمریکایی، کشورهای سوم و افغان ها را از افغانستان خارج کند. تعداد دیگری از افراد از طریق مرزهای زمینی وارد کشورهای آسیای مرکزی و پاکستان شده اند.

طالبان از همه افرادی که خواستار خروج از افغانستان هستند خواسته است مدارک قانونی مانند گذرنامه داشته باشند، اما افغان هایی که پیش از این با نیروهای آمریکایی و خارجی همکاری داشته اند نگرانند با ارائه مدرک هدف نیروهای طالبان قرار گیرند.
یک مقام ارشد منطقه ای گفت که شرکت هواپیمایی "قطر ایرویز" پروازهای وزارت خارجه آمریکا را انجام می دهد و واشنگتن امیدوار است که این هفته عملیات خود را آغاز کند. فرودگاه بین المللی کابل همچنان برای پروازهای عادی مسافران بسته است.
دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا  تحت فشار قانونگذاران این کشور قرار گرفته است تا برای کمک به افغانهایی که به پروازهای پیشین نرسیده اند بیشتر تلاش کند.
بر اساس گزارش مرکز خصوصی مطالعات مهاجرت آمریکا،  آمریکا و متحدانش طی یک عملیات دو هفته ای در ماه اوت تقریباً ۱۰۰ هزار افغان را از این کشور خارج کردند.
به گزارش ایرنا، وزارت خارجه آمریکا پس از بیش از یکماه از خروج آشفته و مرگبار خود از افغانستان مسوول نظارت بر امور اسکان افغان هایی را که از کشور خود خارج شده اند، تغییر داد و اعلام کرد "الیزابت جونز" یکی از دیپلمات ها به عنوان هماهنگ کننده تلاشهای جابجایی و اسکان نیروهای افغان انتخاب شده است.
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای بدون اعلام دلیل اصلی این جابجایی اعلام کرد جان بَس که به درخواست وزیر خارجه آمریکا رهبری خروج شهروندان آمریکایی و افغانستانی ها را بر عهده داشت، موقت بود و از سمت خود کناره گیری می کند.

آمریکا ۲۰ سال پیش به بهانه مقابله با گروه‌های تروریستی به افغانستان حمله و در طول این مدت، آن کشور را اشغال کرده بود.
کاخ سفید  پس از دو دهه اشغالگری، با خروج عجولانه اش، وضعیت آشفته ای را برای افغان ها رقم زد که خروج نیروهای آمریکایی از عراق با هرج و مرج بسیار و کشته شدن برخی افغان های بیگناه همراه بود و حتی به رغم همه وعده هایش برخی نیروهای افغان همکار خود را در آن کشور جا گذاشت.

 پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا و خروج پر حاشیه و  پر هرج و مرج باعث شد کمیته‌های مختلف کنگره آمریکا که تحت تسلط دموکرات‌ها قرار دارند، خواهان تحقیقات گسترده در خصوص حضور آمریکا در افغانستان شوند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و لوید آستین وزیر دفاع و دیگر نظامیان ارشد این کشور  با  حضور در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، سعی کردند خشم قانونگذاران آمریکایی را در مورد عملیات خروج آمریکا از افغانستان که منجر به تسلط کامل طالبان بر افغانستان شد، کاهش دهند اما در کنگره همچنان بسیاری بلینکن را مسوول این آشفتگی می دانند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید