اختلاف شدید بین مخالفان پوتین/ در روسیه چه خبر است؟

کدخبر: ۴۴۷۵۷۳
دولت پوتین در اقدامی تعجب‌برانگیز کسب جایزه نوبل را به موراتوف تبریک گفته است. ناولنی هم از زندان در اعلامیه‌ای به او تبریک گفته و با تأکید بر ترور چند روزنامه‌نگار که برای موراتوف کار می‌کردند یادآوری کرده مدیریت رسانه‌ای مستقل در روسیه بسیار دشوار است
اختلاف شدید بین مخالفان پوتین/ در روسیه چه خبر است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، دیمیتری موراتوف، سردبیر یک روزنامه در روسیه، به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، امتیازاتی می‌دهد و در عوض تلاش می‌کند در قبال این مصالحه او را متقاعد کند که برخی اصلاحات را بپذیرد و میزانی از آزادی مطبوعات را تحمل کند. الکسی ناولنی، مهم‌ترین رهبر مخالفان پوتین، هرگونه مصالحه‌ای با پوتین را نامشروع می‌داند و بر ادامه مقاومت تا سقوط دولت او تأکید می‌کند.

کمیته جایزه صلح نوبل در روز پنجشنبه دو هفته قبل تصمیم گرفت به موراتوف جایزه سال 2021 خود را اعطا کند (به طور مشترک ماریا رِسا، روزنامه‌نگار فیلیپینی)، و دلیل این امر را تلاش‌های این دو برای حفاظت از آزادی بیان خوانده است. همزمان نوالنی که به‌تازگی از یک اقدام ترور جان سالم به‌در برده است در زندان به سر می‌برد.

واکنش‌ها به پیروزی موراتوف در دو هفته گذشته نشان‌دهنده اختلافات عمیق بین اپوزیسیون دولت پوتین بود. برخی هواداران نوالنی که امیدوار بودند او برنده این جایزه شود به این خبر واکنشی شدید و بسیار خشمگینانه نشان دادند. این افراد موراتوف را به‌دلیل تعامل با دولت پوتین محکوم کردند و مدعی شدند موراتوف به تقویت قدرت پوتین کمک می‌کند. این واکنش بحثی بسیار قدیمی را زنده کرد: بهتر است به مخالفت تسلیم‌ناپذیر ادامه داد یا تلاش کرد در داخل سیستم اصلاحات ایجاد کرد؟

موراتوف در واکنش به هواداران نوالنی در مصاحبه‌ای گفت: «ببینید، ما داریم روی کره زمین زندگی می‌کنیم. بهتر است در فضای مجازی کامنت‌های خشمگینانه بنویسیم یا تلاش کنیم زندگی مردم را بهبود بخشیم؟»

اما این اختلاف نشان‌دهنده نکته مهم دیگری هم است و آن این است که مخالفان پوتین بسیار متفرق و ضعیف هستند. دولت پوتین در سال‌های گذشته سیاستمداران، تجار، روزنامه‌نگاران، و روشنفکران مخالف خود را با روش‌های مختلفی از جمله حذف فیزیکی، زندان، و سانسور هدف گرفته است و این امر باعث شده اکثر چهره‌های مخالف یا مجبور به عزلت‌گزینی شوند یا از روسیه مهاجرت کنند. معدود چهره‌های مهم باقی‌مانده مثل ناولنی و موراتوف نیز به علت اختلافات درونی قادر نیستند تغییری جدی در روسیه ایجاد کنند.

دولت پوتین در اقدامی تعجب‌برانگیز کسب جایزه نوبل را به موراتوف تبریک گفته است. ناولنی هم از زندان در اعلامیه‌ای به او تبریک گفته و با تأکید بر ترور چند روزنامه‌نگار که برای موراتوف کار می‌کردند یادآوری کرده مدیریت رسانه‌ای مستقل در روسیه بسیار دشوار است. اما چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به پوتین و نوالنی در مواضع غیررسمی به تصمیم کمیته صلح به‌شدت تاخته‌اند، امری که شاید نشانه این باشد که پوتین و نوالنی هرچقدر هم که با هم دشمن باشند در یک زمینه موافق هستند: هر دو از این‌که موراتوف جایزه صلح نوبل را برده خیلی خوشحال نیستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید