دولت لبنان استعفا نمی‌دهد

کدخبر: ۴۵۱۱۳۶
اقتصادنیوز: دولت لبنان اعلام کرده است که اختلاف خود با عربستان را با گفت وگو حل کرده و دنبال استعفا نیست.
دولت لبنان استعفا نمی‌دهد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، وزیر خارجه لبنان که مامور مدیریت حل تنش دیپلماتیک کشورش با ریاض شده است، در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که لبنان این تنش را از طریق گفت‌وگو حل می‌کند.

«عبدالله بوحبیب» با تاکید بر اینکه هیچ درخواست رسمی از وزیر اطلاع رسانی لبنان برای استعفا نشده است، گفت: این بحران پیچیدگی‌های زیادی دارد؛ اما جرج قرداحی از مصلحت لبنان باخبر است.

او گفته است که مصلحت لبنان را بر منفعت شخصی ترجیح می‌دهد؛ اما در حال حاضر در حال رایزنی برای اتخاذ تصمیم نهایی است.

وزیر خارجه لبنان درباره احتمال استعفای دولت لبنان گفت: نجیب میقاتی بارها تاکید کرده است که دولت هرگز استعفا نمی‌دهد و ما به رسیدگی به بحران ادامه خواهیم داد.

بوحبیب تاکید کرد: دولت در تلاش است تا با حفظ منافع لبنان و دوستی آن با کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس)، بحران را حل کند.

وزیر خارجه لبنان سلب اعتماد پارلمان از دولت را در شرایط فعلی منتفی دانست و گفت که سخنان قرداحی که عربستان به آن استناد کرده مربوط به یک ماه قبل از انتصاب او به عنوان وزیر اطلاع رسانی لبنان بوده است.

وی تاکید کرد: ما در لبنان هرگز روابط خود را با کشورهای برادر عربی که سفرای خود را از بیروت خارج کرده اند، قطع نخواهیم کرد.

بوحبیب با بیان اینکه هنوز هیچ کسی از عربستان، امارات و بحرین در خصوص مساله کنونی با بیروت تماس نگرفته است، گفت: ما نمی‌پذیریم که لبنان بر خلاف منافع عربستان عمل کند و همه مشکلات از طریق گفت‌‌وگو حل می‌شود.

وزیر خارجه لبنان در خصوص اظهارات شامگاه شنبه وزیر خارجه عربستان سعود که تنش دیپلماتیک کشورش با بیروت را به حزب الله ربط داده بود و این جنبش را به اعمال هژمونی بر لبنان متهم کرده بود، گفت: حزب الله قدرت زیادی دارد، اما این نیست که بگوییم این جنبش حرف اول و آخر را می‌زند.

بوحبیب در ادامه سخنانش درباره موضع آمریکا و فرانسه نسبت به دولت میقاتی هم گفت: واشنگتن از میقاتی خواسته است که استعفا ندهد و پاریس هم به دولت فعلی پایبند است.

عربستان سعودی شامگاه جمعه به بهانه اظهارات منتشر شده از وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در دفاع از مردم یمن در برابر تجاوز ائتلاف سعودی سفیر خود را از بیروت فراخواند و به سفیر لبنان در ریاض هم ۴۸ ساعت مهلت داد تا ریاض را ترک کند.

بحرین هم به پیروی از عربستان سعودی به سفیر لبنان در منامه ۴۸ ساعت مهلت داد تا خاک بحرین را ترک کند.

وزارت خارجه امارات هم سفیر خود را از بیروت فراخواند و کویت هم دیپلمات‌های خود را از بیروت فراخواند و به کاردار سفارت لبنان ۴۸ ساعت مهلت داد تا خاک کویت را ترک کند.

بهانه تراشی عربستان سعودی برای ایجاد تنش در روابط خود با بیروت از آنجا شروع شد که «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که قبل از ورود به کابینه «نجیب میقاتی» یک  مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی بوده است،  در برنامه‌ای تلویزیونی معروف به «برلمان شعب» (پارلمان مردم) به صراحت بر ضرورت توقف تجاوز به یمن تاکید کرده بود.

وی در پاسخ به این سؤال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».

در پی این مصاحبه، برخی رسانه‌های لبنانی اظهارات قرداحی را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و منابع لبنانی نزدیک به سعودی مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد.

با این حال، قرداحی در واکنش به این حملات رسانه‌ای گفت که به هیچ وجه قصد اهانت به عربستان سعودی و امارات را نداشته است.

وی تصریح کرد: «این مصاحبه در پنجم آگوست گذشته یعنی یک ماه قبل از تعیین من به عنوان وزیر در دولت نخست‌وزیر نجیب میقاتی انجام شده است».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید