آسوشیتدپرس مطرح کرد؛

حیرت پنتاگون از پیشرفت نظامی چند جانبه چین!

کدخبر: ۴۵۱۵۵۴
اقتصادنیوز: نیروی نظامی رو به رشد چین و تلاش آن برای پایان دادن به تسلط آمریکا در آسیا-اقیانوسیه، تشکیلات دفاعی آمریکا را تکان داده است.
حیرت پنتاگون از پیشرفت نظامی چند جانبه چین!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: "ژنرال جان هایتن، مقام ارشد شماره دوی ارتش آمریکا که قبلا فرماندهی نیروهای هسته‌ای کشورش را بر عهده داشته و ناظر بر عملیات فضایی نیروی هوایی آمریکا بوده می‌گوید: سرعت پیشرفت چین خیره کننده است.

آنچه محتمل است، تغییری بالقوه در توازن قدرت جهانی است که برای چندین دهه به نفع آمریکا بوده است. یک تغییر وضعیتی که بیشتر به نفع چین باشد، تهدید مستقیمی برای آمریکا نیست؛ اما می‌تواند تبعاتی برای ائتلاف‌های آمریکا در آسیا داشته و آنها را پیچیده کند. ممکن است در هفته‌های آینده با مطرح شدن فرآینده‌های بررسی دولت بایدن در قبال سیاست‌های مربوط به تسلیحات هسته‌ای، استقرار سربازان در سطح جهان و کلیت استراتژی دفاعی آمریکا، نشانه‌های جدیدی از مقاصد پنتاگون در زمینه رسیدگی به چالش چین بروز یابد.

در حال حاضر، مقامات از این‌که چگونه پکن منابع، فناوری و اراده سیاسی لازم برای دستیابی به دستاوردهای سریع را سازماندهی می‌کند، اظهار شگفتی می‌کنند - آنقدر سریع که دولت بایدن تلاش می‌کند دست به تغییر مسیر در قبال تمام جنبه‌های سیاست خارجی و دفاعی آمریکا بزند.

جدیدترین مثال مربوط به این سرعت شگفت‌انگیز پیشرفت چین، آزمایش یک سلاح مافوق صوت توسط چین بود که قادر به گردش مقطعی به دور زمین قبل از ورود مجدد به جو و سر خوردن در مسیری قابل مانور به سمت هدفش است. این سیستم تسلیحاتی به نوعی طراحی شده که بتواند از سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا فرار کند، با وجود تاکید پکن بر این‌که یک وسیله فضایی قابل استفاده مجدد و نه یک موشک را آزمایش کرده، به نظر می‌رسد این آزمایش مقامات آمریکایی را مبهوت کرده است.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفت که این آزمایش "بسیار نزدیک" به واقعه ماهواره اسپوتنیک روسیه است؛ واقعه‌ای که طی آن اتحاد شوروی سابق اولین ماهواره فضایی را در سال ۱۹۵۷ پرتاب کرده و موجب شگفتی جهان شده و آمریکا را نگران عقب ماندنش در حوزه فن آوری از شوروی کرد.

 آنچه متعاقب این اتفاق رخ داد، یک رقابت در حوزه تسلیحات هسته‌ای و فضا بود که در نهایت به ورشکسته شدن اتحاد جماهیر شوروی سابق انجامید.

میلی و دیگر مقامات آمریکا از بحث در مورد جزئیات آزمایش چین خودداری کرده و گفتند که این جزئیات محرمانه هستند. او آن را اتفاقی "بسیار نگران کننده" برای آمریکا خواند؛ اما افزود که مشکلات ناشی از مدرنیزه سازی نظامی چین بسیار عمیق‌تر است.

او در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه بلومبرگ گفت: این فقط یک مورد از سیست‌مهای تسلیحاتی چین است. توانایی‌های نظامی چین بسیار بیشتر از این است. آنها به سرعت در حوزه‌های فضا، سایبری و سپس در حوزه‌های سنتی زمین، دریا و هوا در حال گسترش قابلیت‌هایشان هستند.

در حوزه هسته‌ای هم در ماه‌های اخیر تصاویر ماهواره‌های خصوصی حاکی از افزایش چشمگیر سیلوهای پرتاب و طرح این احتمال بوده‌اند که چین برنامه افزایش ناوگان موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای مستقر بر زمین خود را دارد.

هانس کریستنسن، کارشناس تسلیحات هسته‌ای در فدراسیون دانشمندان آمریکایی می‌گوید، به نظر می‌رسد چین حدود ۲۵۰ سیلوی مخصوص این موشک‌ها را در دست ساخت دارد که به گفته او بیش از ۱۰ برابر تعداد سیلوهایی عملیاتی این کشور در امروز است. در مقایسه، ارتش آمریکا دارای ۴۰۰ سیلوی فعال موشک‌های بالستیک قاره پیما و ۵۰ سیلوی ذخیره است.

مقامات پنتاگون و جنگ طلب‌های کنگره آمریکا فرآیند مدرنیزه‌سازی ارتش چین را به‌عنوان یک توجیه کلیدی برای بازسازی زرادخانه هسته‌ای آمریکا مطرح می‌کنند؛  پروژه‌ای که انتظار می‌رود بیش از یک میلیارد دلار در عرض ۳۰ سال از جمله در حوزه نگهداری هزینه داشته باشد.

فیونا کانینگهام، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه پنسیلوانیا و متخصص در حوزه استراتژی نظامی چین، می‌گوید یکی از عوامل کلیدی پیشرفت هسته‌ای پکن نگرانی‌های این کشور در مورد نیات آمریکاست.

کانینگهام در یک مجمع آنلاین برگزار شده با حمایت دانشگاه جورج تاون گفت: فکر نمی‌کنم مدرنیزه‌سازی هسته‌ای چین به آن توانایی حمله پیشگیرانه به زرادخانه هسته‌ای آمریکا را بدهد در حالی که این یک مولد واقعاً مهم رقابت در طول جنگ سرد بود؛ اما کاری که این اتفاق انجام می‌دهد محدود کردن اثربخشی تلاش‌های آمریکا برای دست زدن به حمله پیشگیرانه علیه زرادخانه چین است.

برخی از تحلیلگران نگران هستند که واشنگتن به یک رقابت تسلیحاتی با پکن به سبب ناخرسندی از ناتوانی‌اش در کشاندن چینی‌ها به مذاکرات امنیتی ورود پیدا کند. کنگره آمریکا هم به طور فزاینده‌ای بر چین متمرکز شده و از افزایش بودجه مربوط به حوزه‌های فضا و عملیات سایبری و فناوری‌های مافوق صوت حمایت می‌کند. به عنوان مثال، اصرار شده که در لایحه بعدی بودجه نظامی آمریکا، مبلغی بودجه صرف تسلیح زیردریایی‌های آمریکایی مجهز  به موشک‌های هدایت شونده با سلاح‌های مافوق صوت شود؛ برنامه‌ای که توسط دولت ترامپ آغاز شده است.

آمریکا تا چندین دهه روند افزایش سرمایه‌گذاری چین در حوزه نظامی را دنبال می‌کرد و نگران بود که پکن قصد دارد به یک ابرقدرت جهانی تبدیل شود؛ اما دست کم در ۲۰ سال گذشته، واشنگتن بیشتر بر روی مقابله با القاعده و سایر تهدیدات تروریستی در عراق و افغانستان متمرکز شد. این وضعیت در دوران دولت ترامپ شروع به تغییر کرد؛ دولتی که در سال ۲۰۱۸ چین را به طور رسمی به همراه روسیه در صدر فهرست اولویت‌های دفاعی قرار داده و جایگزین تروریسم به عنوان تهدید شماره یک ساخت.

در حال حاضر، روسیه یک تهدید استراتژیک بزرگتر برای آمریکا است زیرا زرادخانه هسته‌ای آن بسیار بزرگتر از چین است؛ اما میلی و دیگران می‌گویند پکن در بلند مدت یک نگرانی بزرگتر است زیرا قدرت اقتصادی آن بسیار بیشتر از روسیه بوده و به سرعت در حال سرازیر کردن منابعش به نوسازی نظامی است."

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید