سیگنال صلح طلبانه علی اف به ارمنستان

کدخبر: ۴۵۲۲۸۵
الهام علی‌اف، رییس‌جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه گفت: آذربایجان چندین پیشنهاد در باره شروع کار بر روی توافقنامه صلح را به ارمنستان ارائه کرده است اما ارمنستان تا به حال به پیشنهاد صلح آذربایجان پاسخی نداده است .
سیگنال صلح طلبانه علی اف به ارمنستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، علی اف طی سخنانی در هشتمین مجمع جهانی "جهان پس از کووید-19"  در باکو افزود : آذربایجان چندین پیشنهاد در باره شروع  کار بر روی توافقنامه صلح را  به ارمنستان ارائه کرده است  زیرا ما قصد داریم نه در  مورد جنگ بلکه درباره صلح بحث کنیم، اما متاسفانه این پیشنهادات  تاکنون بی پاسخ مانده است . 

رئیس‌جمهوری  آذربایجان با اشاره به این که مناقشه میان دو کشور حل شده است ، اظهار داشت: آذربایجان همچنین پیشنهاد آغاز روند تعیین مرز با ارمنستان را برای تضمین تمامیت ارضی دو کشور ارائه کرده است. 

 علی اف گفت: همه اینها مطابق با هنجارهای بین المللی است، اما متأسفانه این موضوع هنوز حل نشده است. 

به گفته وی، آذربایجان حداکثر سازندگی را در عادی سازی روابط با ارمنستان نشان می دهد و این در حالی است که حدود 30 سال گذشته بخشی از خاک جمهوری آذربایجان  در اشغال بود و ویرانی های زیادی متحمل شد. 

رئیس جمهوری آذربایجان با تاکید بر این که ما باید به آینده نگاه کنیم و از قابل پیش بینی بودن آن اطمینان حاصل کنیم و آماده همکاری  گسترده  باشیم ، افزود : جریانات اتی در این زمینه ها  بیشتر و به موضع گیری های ارمنستان بستگی دارد.

علی اف  گفت : موضع ما قطعا روشن است و آماده آغاز گفتگوهای صلح و امضای توافقنامه صلح هستیم. ما می خواهیم این صفحه را ورق بزنیم و مرزها را مشخص کنیم، اما همانطور که می بینید از ارمنستان پاسخی دریافت نمی شود. می توان گفت یک سال تمام سکوت می کنند. من فکر می کنم که آنها نخواهند توانست در مقابل موضع سازنده آذربایجان مقاومت کنند. 

 وی افزود: اگر سال‌ها در زمان انجام مذاکرات به حرف‌های ما گوش می‌دادند و موضع سازنده در پیش می گرفتند ، حالا همه این اتفاقات نمی‌افتاد.
 

جمهوری آذربایجان در جریان درگیری های نظامی 44 روزه سال گذشته توانست سرزمینهای خود تحت اشغال نیروهای ارمنستان در قره باغ را آزاد کند . 

  این درگیری های نظامی با امضای بیانیه سه  جانبه 20 آبان ماه سال گذشته روسای جمهوری اذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان به پایان رسید . 

  هشتمین مجمع جهانی  سه روزه "جهان پس از کووید-19"  امروز ( پنجشنبه ) با حضور تعدادی از مقامات  فعلی و سابق کشورهای مختلف در باکو آغاز به کار کرد  . 

"نظم جدید جهانی پس از کووید-19"، "اقتصاد جهانی جدید"، "صلح، امنیت و حقوق بشر در عصر جدید"، " مبارزه با تغییرات اقلیمی و رفع نیازهای جهانی انرژی"، "تغییر آب و هوا و توسعه  پایدار" "بهداشت عمومی و واکسیناسیون "،" توسعه منطقه ای قفقاز جنوبی و چشم انداز همکاری " از موضوعات مورد مذاکره در این مجمع اعلام شده است .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید