اروپا خط قرمز چین را رد کرد

کدخبر: ۴۵۲۲۹۴
تایوان که با هیچ کشور اروپایی به جز شهر کوچک واتیکان روابط دیپلماتیک رسمی ندارد، تمایل به تقویت روابط خود با اعضای اتحادیه اروپا را دارد.
اروپا خط قرمز چین را رد کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، اولین هیأت رسمی پارلمان اروپا که در جریان سفری سه روزه به تایوان سفر کرده، روز پنج‌شنبه در جریان دیدار با تسای اینگ‌-ون، رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که این کشور جزیره‌ای که تحت فشارهای فزایندۀ پکن است، تنها نیست و خواستار اقدامات جسورانه‌تر برای تقویت روابط اتحادیه اروپا با تایوان شد.

تایوان که با هیچ کشور اروپایی به جز شهر کوچک واتیکان روابط دیپلماتیک رسمی ندارد، مایل است روابط خود را با اعضای اتحادیه اروپا تقویت کند.

این دیدار در زمانی انجام می‌شود که چین فشارهای نظامی از جمله مأموریت‌های مکرر هواپیماهای جنگی خود در نزدیکی این جزیره را افزایش داده است.

«رافائل گلوکسمن» نماینده فرانسوی پارلمان اروپا در جریان نشستی که به طور مستقیم در فیسبوک پخش شد، به رئیس جمهور تایوان گفت: «ما با یک پیام بسیار ساده و روشن به اینجا آمدیم: شما تنها نیستید. اروپا در کنار شما ایستاده است.»

گلوکسمن، که رهبری این هیأت ۱۳ نفره را بر عهده دارد، افزود: «سفر ما باید یک گام مهم در نظر گرفته شود و در مرحله بعد، ما به یک دستور کار بسیار روشن برای برگزاری دیدارهایی در سطح بالا و برداشتن گام هایی روشن برای مشارکت قوی‌ اتحادیه اروپا و تایوان نیاز داریم.»

خانم تسای نیز ضمن ابراز امیدواری برای تشکیل یک «اتحاد دموکراتیک» علیه پخش اطلاعات نادرست، اعلام کرد: «معتقدیم که تایوان و اتحادیه اروپا می‌توانند مشارکتشان را در همه زمینه‌ها تقویت کرده و ادامه دهند.»

به گزارش یورونیوز، سفر ماه گذشتۀ «جوزف وو» وزیر خارجه تایوان به اروپا (که اقدامی کم‌سابقه محسوب می‌شد)، خشم چین را برانگیخت و پکن کشورهای میزبان او در این سفر را تهدید به تضعیف روابط کرد. به همین دلیل و از ترس اقدامات تلافی‌جویانه پکن، بسیاری از کشورها در سراسر جهان تمایلی به میزبانی مقامات ارشد تایوان یا اعزام مقامات بلندپایه به این کشور ندارند.

با این وجود پارلمان اروپا ماه گذشته قطعنامه‌ای غیرالزام آور را برای تعمیق روابط با تایوان تصویب کرد که در چهارچوب آن به فعالیت‌هایی همچون سرمایه‌گذاری در این کشور اشاره شده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید