نقض توافق با ایران توسط مسئولان اجرایی امارت اسلامی

کدخبر: ۴۵۲۳۸۳
اقتصادنیوز: سرپرست ترانزیت اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: مسوولان اجرایی افغانستان در مرز اسلام‌قلعه، توافقات قبلی مرزی با کشورمان در خصوص بازگشت ناوگان ایرانی به کشور را نقض کرده‌اند.
نقض توافق با ایران توسط مسئولان اجرایی امارت اسلامی

به گزارش اقتصادنیوز مرتضی مجردی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مهرماه امسال مطابق گفت و گوهای مرزی بین ۲ کشور توافق شد کامیون های خالی ایرانی در افغانستان روزهای تعطیل "جمعه" امکان بازگشت به ایران از طریق گذرگاه مرزی اسلام قلعه را داشته باشند.

وی به اجرای این طرح به مدت چند هفته اشاره کرد و گفت: اکنون به دلایل مذهبی و تعطیل اعلام کردن روز جمعه و توقف فعالیتها در مرز اسلام‌قلعه، این توافق برای بازگشت ناوگان ایرانی به کشورمان نادیده گرفته می شود.

رهبر انقلاب فرمودند آینده را بسیار روشن و امیدوارکننده می بینم+ فیلم

سرپرست اداره کل ترانزیت اداره کل راهداری و حمل  و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: خبری نیز مبنی بر محدودیت ۲۵ روزه تردد ناوگان ایران به افغانستان از مرز اسلام قلعه منتشر شده است که در حال بررسی صحت و سقم این ادعا هستیم.

مجردی عبور ناوگان تجاری در 2 سوی مرز را روان اعلام کرد و گفت: دیروز از طریق این گذرگاه مرزی ۲۲۰ کامیون از ایران به افغانستان و ۲۵۰ کامیون نیز از افغانستان به ایران وارد شده است.

وی ادعای معطلی ۲۵ روزه ناوگان افغانستانی در مرز دوغارون تایباد را رد کرد و گفت: توقف کامیونها در توقفگاه این مرز به شدت کاهش یافته است و اکنون به‌روز شده است و تنها ممکن است ناوگان افغانستانی برای سوخت گیری در مرز انتظار کشیده و به همین دلیل دیرتر از ایران خارج شود.

علاوه بر محدودیت اعلام شده، رانندگان ترانزیتی ایرانی در گمرک اسلام قلعه افغانستان و اعضای انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ و نقل بین المللی خراسان رضوی، سندی را به خبرنگار ایرنا ارائه کرده اند که نشان می دهد طالبان به تازگی به صورت مکتوب به رانندگان ایرانی اعلام کرده اند که رفت و آمد آنان به افغانستان و برعکس نباید بیش از ۲۵ روز طول بکشد در غیر این صورت اگر کامیونهای ایرانی وارد گمرک افغانستان شوند این خودروها در پارکینگ متوقف خواهند شد.     

پایانه مرزی ۳۳ هکتاری دوغارون با افزون بر یک قرن سابقه فعالیت نه تنها در زمره پنج گمرک برتر ایران قرار دارد بلکه فعالترین واحد گمرکی خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل این استان است که نقل و انتقال ترانزیتی انواع کالاها از کشورمان به افغانستان، از طریق آن صورت می‌گیرد.

یگان عملیاتی مرزبانی، واحد گذرنامه نیروی انتظامی، واحد گذرنامه نهاد ریاست جمهوری، تشکیلات مدیریت پایانه، تشکیلات گمرکی، بانک، تاسیسات تخصصی قرنطینه‌های انسانی، دامی و نباتی، نمایندگی بیمه و اداره استاندارد از نهادهای فعال مستقر در پایانه مرزی دوغارن به عنوان فعالترین مرز کشور در رفت و آمد مسافران خارجی هستند.   

کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر کشورهای جهان به مقصد افغانستان از خلیج فارس، به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود. بیشترین حجم کار واحد گمرک در پایانه مرزی دوغارون مربوط به امور ترانزیت کالا به افغانستان از مبداء بندرعباس است.

گذرگاه رسمی دوغارون در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان، ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر تایباد و ۲۵۵ کیلومتری مشهد قرار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید