درگیری در منطقه سبز بغداد؛

جزئیات جدید از سوء قصد به نخست وزیر عراق /الکاظمی: حالم خوب است

کدخبر: ۴۵۲۷۹۹
نهاد موسوم به «گروه رسانه‌ای امنیتی عراق» در بیانیه‌ای اعلام کرد که منزل نخست‌وزیر عراق با یک فروند پهپاد انفجاری هدف سوءقصد قرار گرفته بود اما این تلاش ناکام مانده و الکاظمی در سلامت کامل است.
جزئیات جدید از سوء قصد به نخست وزیر عراق /الکاظمی: حالم خوب است

به گزارش اقتصادنیوز، خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع امنیتی در عراق گزارش داد که در نزدیکی منزل «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور در منطقه سبز هدف حمله هوایی قرار گرفته است.

بنا به روایت فارس، برخی منابع عامل این حمله را پهپاد انفجاری و برخی دیگر، موشک کاتیوشا اعلام کرده‌اند. هنوز هیچ منبع رسمی دولتی یا رسانه‌ای عراقی این خبر را تایید نکرده است.

دقایقی بعد اما نهاد موسوم به «گروه رسانه‌ای امنیتی عراق» در بیانیه‌ای اعلام کرد که منزل نخست‌وزیر عراق با یک فروند پهپاد انفجاری هدف سوءقصد قرار گرفته بود اما این تلاش ناکام مانده و الکاظمی در سلامت کامل است.

به گفته منابع مطلع، الکاظمی در زمان حمله به اقامتگاه وی، در منزل نبوده است.

در متن این بیانیه آمده است: «سوء قصد نافرجام علیه نخست وزیر، فرمانده کل نیروهای مسلح، توسط یک پهپاد بمب‌گذاری شده که قصد داشت اقامتگاه وی را در منطقه سبز بغداد هدف قرار دهد، انجام شد ولی او آسیبی ندیده و در سلامت کامل است. نیروهای امنیتی به نوبه خود اقدامات لازم را در رابطه با این تلاش نافرجام انجام می‌دهند».

با این حال منبع ویژه صابرین نیوز از داخل کاخ ریاست‌جمهوری عراق می‌گوید: «هیچ آسیبی [به اقامتگاه وی] وارد نشده است. یک پهپاد کوچک به کاخ مصطفی الکاظمی برخورد کرد که بدون آسیب‌دیدگی بود».

نخست‌وزیر عراق در اولین واکنش بعد از حمله به اقامتگاه وی، در توئیتی نوشت: «من رستگاری عراق و مردم عراق بودم و هستم، موشک‌های خیانت، مؤمنان را دلسرد نمی‌کند و استواری و عزم نیروهای امنیتی قهرمان ما برای حفظ امنیت مردم نمی‌لرزد. الحمدلله در میان مردمم حالم خوب است و به خاطر عراق از همه به آرامش و خویشتن‌داری دعوت می‌کنم».

تظاهرات‌ روز گذشته معترضان به نتایج انتخابات اخیر پارلمانی عراق به درگیری با نیروهای امنیتی منجر شد که در پی آن، یک نفر کشته و ۱۲۵ نفر  زخمی شدند. پس از این مسئله، مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق دستور داد تا تحقیقی جامع در این خصوص  صورت گیرد.

 الکاظمی دستور داد در خصوص درگیری‌های صورت گرفته در مناطق مختلف منطقه سبز بغداد، تحقیقی جامعی صورت بگیرد. فرماندهی عملیات مشترک عراق شب گذشته اعلام کرد که نخست‌وزیر طرف‌های سیاسی مختلف را به آرامش و گفت‌وگو دعوت کرد و از تظاهرات‌کنندگان خواست تا به مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات تکیه کنند و از خشونت به هر شکل و در هر سطحی و با هر ابزاری پرهیز کنند.

با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق که روز دهم اکتبر (۱۸ مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند.

تعدادی از شهرهای عراق نیز از پس از اعلام نتیجه اولیه شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به نتیجه انتخابات بودند به‌نحوی که معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء شدند چراکه معتقد بودند در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید