وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

لزوم اصلاح حقوق و مزایای معلمان از طریق رتبه‌بندی / استقرار نظام رتبه‌بندی با فوریت بالا

کدخبر: ۴۵۳۴۳۸
اقتصادنیوز: مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: حقوق و مزایای معلمان باید از طریق رتبه‌بندی، اصلاح و استقرار نظام پرداخت عادلانه و ارتقای حقوق و مزایای آنها دنبال شود.
لزوم اصلاح حقوق و مزایای معلمان از طریق رتبه‌بندی / استقرار نظام رتبه‌بندی با فوریت بالا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مسعود فیاضی روز سه‌شنبه درباره تامین معیشت فرهنگیان اظهار داشت: معلم کانون فرآیندهای آموزشی و تربیتی و محور تحول و مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت است که رنج تربیت کودک و جوان و نوجوان را به جان می خرد؛ بنابراین اگر دغدغه معیشت داشته باشد از این نقش ها و مسئولیت های مهم باز می ماند و کارآمدی حداقلی پیدا می‌کند.

وی افزود: منزلت اجتماعی معلمان نشان دهنده شأن آنان است، بنابراین تامین معیشت مناسب برای فرهنگیان و معلمان برای مسئولین وظیفه جدی است و تاثیر مستقیم بر کیفیت نتایج تعلیم و تربیت رسمی کشور دارد.

حقوق مناسب برای فرهنگیان

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حقوق و مزایای معلمان در موضوع معیشت قابل طرح است، گفت: آن ارتقایی که بر اساس این طرح رتبه بندی رخ می‌دهد، منطقی ترین و معقول ترین ارتقای حقوقی قابل تصور است؛ چرا که پیوند عمیق و وسیعی با ارتقای مهارت ها و صلاحیت های تخصصی و حرفه ای و عمومی این افراد دارد.

فیاضی ادامه داد: ارتقای توانمندی معلمان و کیفیت آموزشی و پرورشی کاملا منطقی، معقول و ضروری است و باید صورت گیرد. باید با تمام وجود به ظرفیت های موجود کمک کرد تا نظام رتبه بندی که تضمین کننده هر دو بعد مهم یعنی معیشت معلم از یک سو و کیفیت آموزشی و پرورشی در سوی دیگر باشد.

وی خاطرنشان کرد: می توان ادعا کرد کیفیت آموزشی و پرورشی معلم ارتباط بسیاری با وضعیت معیشتی و نظام پرداخت معلم دارد که این ۲ مهم هم در اسناد بالادستی مورد تأکید و تصریح واقع شده اند و هم مطالبه جدی و نخست معلمان از یک سو و دانش آموزان و خانواده هایشان از سوی دیگر است.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: همگان باید بدانند اگر قرار است عدالت آموزشی و پرورشی مستقر شود؛ باید کیفیت آموزشی و پرورشی برقرار شود، ضلع مهم این ۲ استقرار نظام رتبه بندی معلمان و اصلاح نظام پرداخت و تقویت نظام حقوق و مزایای معلمان است. 

فیاضی همچنین عنوان کرد: چگونه در وضعیت کنونی اقتصادی کشور یک معلم می تواند حقوق ماهیانه ۴ میلیونی دریافت کند و هم زمان این انتظار وجود داشته باشد که  طی یک سال حداقل ۴۰ دانش آموز را در همه ساحت های شش گانه تعلیم دهد.

وی با بیان اینکه استقرار نظام رتبه‌بندی با فوریت بالا یک مسئله مهم و ضروری است، گفت: همچنین مسئله مطالبات انباشته معلم ها، چه بازنشسته ها و چه حق التدریس معلم های شاغل اهمیت بسیاری دارد. پذیرفتنی نیست که حق التدریس‌ها یا پاداش بازنشستگی بازنشسته ها که عمر خود را صرف تربیت بچه های ما کرده اند، با تاخیر و تاخر چندماهه پرداخت شود و لازم است این مسائل با تسریع در کار محقق شود تا پرداخت ها منظم باشد.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: بحث تدارک پرداختی معلمان در بودجه سنواتی و رایزنی با سازمان برنامه بودجه و مجلس، برای تحقق این مطالبات، یک اقدام جدی است که باید پیگیری شود.

فیاضی افزود: البته به نظر می رسد هم سویی و دغدغه مندی که درحال حاضر در سازمان برنامه و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این راستا وجود دارد، کار را خیلی تسهیل می کند و آنها خیلی پیگیرانه و مجدانه در تلاش هستند که نتایج خوبی حاصل شود.
 

تامین رفاهیات فرهنگیان

وی در ادامه درباره تامین رفاهیات برای فرهنگیان توضیح داد: سفر، گردشگری و مسکن فرهنگیان موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: افزایش بهره‌وری اردوگاه‌ها و کانون‌های فرهنگی تربیتی و مراکز رفاهی فرهنگیان و بهره مندی معلمان از این فرصت ها و زیرساخت‌های موجود باید به طور جدی دنبال شود.

فیاضی عنوان کرد: تعداد زیادی معلم فعالیت می کنند که درحال حاضر مستاجر و فاقد مسکن ملکی هستند. بنابراین در طرح های حمایتی مسکن که در دولت سیزدهم پیگیری می‌شود، باید سهم مناسبی به فرهنگیان اختصاص پیدا کند تا مستاجران بتوانند صاحب خانه شوند. 
 

توجه به درمان و بهداشت و سلامت فرهنگیان و خانواده‌های آنها

وی همچنین درباره بحث سلامت فرهنگیان و خانواده‌های آنها گفت: چه در بخش پیشگیری و چه درمان و توان بخشی تقویت و کارآمدی بیمه تکمیلی معلم ها و فرهنگیان مورد توجه قرار می‌گیرد.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش افزود: باید ظرفیت خوبی برای تحقق بیمه تکمیلی فرهنگیان  ایجاد شود تا در مسائل بهداشتی و سلامتی دغدغه نداشته باشند.

فیاضی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی خاص فرهنگیان موضوع جدی  است، عنوان کرد: تسهیل ورود خیرین سلامت و بخش غیردولتی می تواند یاری رسان باشد که باید در دستور کار قرار گیرد. 

وی یادآور شد: همچنین برای حفظ نشاط، شادابی و سلامت جسمانی معلمان و خانواده های آنها باید ارائه خدمات ورزشی از محل زیرساخت های تابعه به صورت رایگان صورت گیرد تا هم امکان دسترسی و بهره مندی فرهنگیان و خانواده هایشان از زیرساخت‌های موجود تسهیل شود و هم بهره وری فضاهای موجود افزایش یابد.

 

اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان 

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نکته دیگر برای تکمیل پازل تامین معیشت معلم ها، تمرکز بر صندوق ذخیره فرهنگیان، دارایی های و فعالیت آن است. صندوقی که هدف و فلسفه استقرار آن ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان در زمان بازنشستگی بود. اینکه فرهنگیان و دولت تامین کننده همه منابع ورودی به صندوق باشند، اما از سرمایه ها و سرمایه گذاری آن و ده ها بنگاه اقتصادی آن کمترین سهم را داشته باشند و سود حداقلی از فعالیت های آن بدست آید، اصلا قابل قبول نیست.

فیاضی افزود: اینکه معلم تأمین کننده سرمایه باشد، اما سهام دار نباشد و صرفا سپرده گذار باشد و فرهنگیان کمترین سهم را در اداره و نظارت بر صندوق داشته باشند، اصلا قابل قبول نیست. هنوز مشخص نیست که ماهیت حقوقی این صندوق چیست؟ دولتی است یا خصوصی و املاک آن متعلق به کیست که این موضوعات به هیچ وجه درست نیست.

وی عنوان کرد: اصلاح اساسنامه صندوق، در کنار رتبه بندی معلمان جزو اولین دستورکارهایی است که باید انجام شود. در مرکز پژوهش‌های مجلس اصلاح رویه صندوق را به طور جدی دنبال کردیم و در بودجه امسال آوردیم که اساسنامه صندوق باید به تصویب مجلس برسد، اما باگذشت بیش از هفت ماه از سال هنوز انجام نشده است. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: بنابراین تدوین اساسنامه صندوق ذخیره و تقدیم آن به مجلس و اصلاح آن به طور جدی دنبال می شود. 

فیاضی افزود: تلاش می‌شود اهداف، ماموریت ها، ارکان و نحوه مدیریت صندوق در اساسنامه اصلاح شود و  فرهنگیان سهام دار صندوق ذخیره و نه صرفا سپرده گذار باشند.

وی یادآور شد: تلاش می‌شود سهم دولت به موقع پرداخت و امکان مدیریت و نظارت معلمان بر صندوق فراهم شود. فرآیندهای مالی باید شفاف شوند و معدل معیشت فرهنگیان ارتقای خوب و قابل قبولی پیدا کند.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری روز گذشته در نامه ای مسعود فیاضی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. نامه معرفی رییس جمهوری به همراه مشخصات و برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز - سه شنبه - مجلس قرائت و اعلام وصول شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید