تاثیر حوادث اخیر بر تسریع روند تشکیل دولت عراق

پشت پرده توافقات برای تشکیل دولت در بغداد

کدخبر: ۴۵۳۴۶۱
اقتصادنیوز: جریان صدر با بیان اینکه تحولات روزهای گذشته عراق روند تشکیل دولت را تسریع کرده است، از توافقاتی سیاسی برای تشکیل دولت جدید در عراق خبر داد.
پشت پرده توافقات برای تشکیل دولت در بغداد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، عصام حسین از رهبران جریان صدر در سخنانی گفت: حوادثی که در روزهای گذشته در عراق رخ داده است به روند تشکیل دولت سرعت خواهد بخشید.

وی در عین حال تصریح کرد: تشدید تنش ها بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی و هدف قرار دادن منزل مصطفی الکاظمی، بدین معناست که برخی می خواهند عراق به سمت درگیری سوق داده شود.

عصام حسین درباره گفتگوهای مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، با دیگر گروه ها نیز گفت: تنها اعلام فراکسیون بزرگ تر پارلمان و انتخاب رئیس پارلمان باقی مانده است.

هر چند جریان صدر می گوید در نشست شب گذشته هیات چارچوب هماهنگی شیعی با سران عراق حضور نیافته است اما نمایندگان چارچوب هماهنگی احزاب شیعه عراق، شب گذشته ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در دیدار با برهم صالح رئیس جمهور، مصطفی الکاظمی نخست وزیر و

فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق برای عبور کشور از بحران جاری به توافقات مهمی دست یافته اند.

دیدار و گفت وگوی نمایندگان چارچوب هماهنگی جریان های شیعی عراق شامگاه دوشنبه با حضور برهم صالح رئیس جمهور عراق، مصطفی الکاظمی نخست وزیر و فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی برگزار شد و این نشست سه موضوع اساسی را مورد بررسی و تبادل

نظر قرار داد که شامل هدف قرار دادن معترضان و تظاهرات مسالمت آمیز، سوء قصد به منزل نخست وزیر عراق و اعتراض ها به نتایج انتخابات اخیر پارلمانی کشور است.

رهبران و احزاب هیات هماهنگ‌کننده‌ احزاب شیعی این جلسه‌ را در منزل «حیدر العبادی» رئیس ائتلاف «النصر» برگزار کردند و در پایان بیانیه ای در پنج بند منتشر شد.

بیانیه هیات هماهنگی گروه های شیعه عراق شامل بندهای زیر است:

۱-محکومیت جنایت هدف قرار دادن تظاهرات کنندگان و تکمیل تحقیقات قضایی درباره آن و محاکمه عوامل این جنایت (تیراندازی به معترضان در مقابل دروازه منطقه سبز بغداد)

۲-محکوم سازی جنایت هدف قرار دادن منزل نخست وزیر عراق، تکمیل تحقیقات درباره آن، اعزام تیم تحقیقاتی فنی ویژه شناخت همه ابعاد این جرم و سپس تحویل مسئولان این اقدام به دستگاه قضایی

۳-کاهش تنش و توقف تحریک فضای رسانه ای از همه طرف ها، پاک کردن تمام جلوه های تحریک کننده (تنش زا) در خیابان ها، حرکت به سوی آرام سازی و رفع نگرانی در مردم و ارسال پیام های اطمینان بخش به شهروندان عراقی

۴-جستجوی راه های قانونی برای بحران نتایج انتخابات که اعتماد را به همه طرف های بازگرداند؛ اعتمادی که شدیدا تحت تاثیر قرار گرفته است و نیز دعوت به نشست ملی برای کنکاش در راستای ایجاد راه حل های خروج از این بحران

۵-همه طرف های حاضر در نشست، بر اشتیاق خود برای صلح مدنی و نیز رفع همه ایرادها بر اساس چارچوب های قانونی و سیاسی معمول تاکید کردند.

پیش از این گفته شد که جریان صدر نیز در این نشست نماینده ای خواهد داشت اما شورای سیاسی این جریان اعلام کرد هیچ فردی را به جلسه شامگاه دوشنبه چارچوب شیعی نفرستاده است.

این نشست چند روز پس از تیراندازی به معترضان تحصن کننده در نزدیکی دروازه منطقه سبز بغداد، کشته شدن ۵ تن و زخمی شدن تعدادی از معترضان و نیز پس از سوءقصد پهپادی به منزل مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق برگزار شد؛ اتفاقاتی که گره سخت تشکیل دولت آینده عراق را کورتر از پیش کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید