یک توجیه عجیب و غریب برای انتصابات فامیلی!

کدخبر: ۴۵۴۵۴۶
اقتصادنیوز: مدیرمسئول روزنامه جوان گفت: نباید صرفا با عینک بدبینی به انتصابات نگاه کرد. باید قبول کنیم بخشی از مسئولان در تربیت نیروی همتراز خانواده‌هایشان موفق بودند و بخش دیگر که به‌خاطر تناقضاتی که دارند، فرزندانشان نیز شبیه خودشان هستند.
یک توجیه عجیب و غریب برای انتصابات فامیلی!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، تازه‌ ترین برنامه تلویزیونی جهان آرا، شنبه ۲۱ آبان ماه با موضوع «انتصابات منسوبان، فامیل بازی یا شایسته سالاری» به روی آنتن شبکه افق رفت.

در این قسمت از برنامه پیرامون همین موضوع، گفت و گویی با میثم مهدیار، جامعه شناس و فعال اجتماعی و عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان و فعال رسانه‌ ای صورت گرفت.

مهدیار در رابطه با تحلیل‌های گوناگون پیرامون این موضوع، گفت: هر پدیده اجتماعی را می‌شود از زوایای مختلفی دید و می‌خواهم فراتر از این جنجال‌های سیاسی پا بگذارم و نشان بدهم که از قضا این موضوع، فقط مسئله امروز ایران نیست و در دوره‌های مختلف مسئله خویشاوند سالاری در سیاست بوده و همیشه دوگانه خون و خاک، فرهنگ ما را ساخته است؛ خون گرم است و نشان از روابط فامیلی دارد و خاک اشاره به سردی روابط شهری ارجاع پیدا می‌کند.

در ادامه، مدیر مسئول روزنامه جوان با اشاره به مطلبی که در روزنامه جوان در رابطه با این مسئله منتشر کرده بود، گفت: من در آن مطلب هم اشاره کردم که اساس این است که ما نباید از رانت حمایت کنیم و باید پله‌های ترقی به صورت طبیعی طی شود و همه بر سر این مسائل اشتراک داریم. ما بر این مسئله بحث دارم که اقوام یک شخصی در مملکت مسئولیتی دارد و آن به صورت طبیعی به جایگاه حسابداری یک شرکت دولتی رسیده باشد. ما نداریم که یک مورد به رسمیت شناخته شود و هیچ تفحصی بر سیری که یک فرد طی کرده، صورت نمی‌گیرد و اینکه آن قوم و خویش که در قدرت است آیا تاثیری داشته یا نداشته است.

‌وی تصریح کرد: نباید صرفا با عینک بدبینی به انتصابات نگاه کرد. باید قبول کنیم بخشی از مسئولان جمهوری اسلامی در تربیت نیروی همتراز خانواده‌هایشان موفق بودند و بخش دیگر نیز هستند که به‌خاطر تناقضاتی که دارند، فرزندانشان نیز شبیه خودشان هستند. انسانی با این تراز عالی و مقید به جمهوری اسلامی را نباید صرفا به خاطر انتصاب با یک فرد یا انتصاب با چند واسطه از دور خارج و با آن سیل او را نابود کنیم.

این فعال رسانه‌ای افزود: اینکه برخی بگویند فلان وزیر، برادر داماد فلان فرد است که نشانه رانت بازی نیست. هر کسی که ظرفیت دارد و به نظام اسلامی معتقد و ملتزم است، می‌توانند وارد چرخه مدیریتی شود. گر می‌شود همه سراغ کار آزاد بروند؟ اصلا مگر کشور آمادگی و زیرساخت‌های این حجم شرکت را دارد؟

* اولویت‌بندی بر اساس فامیل و غیر فامیل امکان پذیر نیست

گنجی پیرامون عادی بودن برخی انتصابات فامیلی، گفت: باید یک سامانه برای شایسته گزینی داشته باشیم، اولویت بندی براساس فامیل و غیر فامیل امکان پذیر نیست. البته استفاده از دوست و آشنای مورد اعتماد توسط مسئولان تا حدی طبیعی است؛ مثلاً آقای هاشمی همین گونه عمل می‌کرد و برادرش را نزدیک خودش نگه داشته بود، یا بازرس آقای احمدی‌نژاد برادرش بود و حتی به آقای خاتمی نیز توصیه شده بود برادرش را در دفترش به کار بگیرد.


 ‌
* نمونه‌هایی وجود دارد که یک سرباز، مدیر قسمتی شده است

مهدیار با اشاره به حلقه‌های صعودی در اطراف برخی افراد تصریح کرد: یک حلقه‌هایی شکل می‌گیرد که یک نفر در عرض پنج سال چندین موقعیت شغلی را عوض می‌کند ولی شخص دیگری با مدرک تحصیلی بالا و تخصصی نمی‌تواند حتی یک شغل پیدا کند. نمونه‌هایی داشتیم شخصی سرباز بود و همزمان مدیر بخشی شده بود. 

وی ادامه داد: ما بحث کالج های تربیت مدیر را در کشورهای مختلف داریم صرفاً جنبه علمی ندارند و بیشتر بحث انتقال تجربه مطرح است. آیا این جوان‌گرایی‌هایی که صورت گرفته ما را یک گام پیش برده یا خیر؟ 

این فعال اجتماعی، تاکید کرد: نظام آموزشی باید عادلانه باشد و دسترسی برای همه فراهم باشد ولی ما در برخی قسمت‌ها آن را خاص کردیم. بحث ما در مورد افراد نیست، سیستمی است که برخی اشخاص می‌توانند در چارچوب آن برای خود رزومه بسازند ولی این فرصت برای همه فراهم نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید