خشونت های مرگبار در سودان /تظاهرات ادامه دارد

کدخبر: ۴۵۵۴۵۷
اتحادیه مشاغل سودان نیز امروز در اعتراض به تظاهرات خونین روز گذشته اجرای یک نافرمانی مدنی و اعتصاب عمومی را خواستار شد.
خشونت های مرگبار در سودان /تظاهرات ادامه دارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، برخی از نیروهای امدادگر در خارطوم اعلام کردند که در جریان تظاهرات هزاران نفری روز چهارشنبه سودانی‌ها در پایتخت و سایر شهرهای سودان دستکم ۱۵ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند و این تظاهرات از خونین‌ترین روزهای اعتراضات در این کشور از ماه گذشته در پی کودتای نظامی ارتش بود.

خبرگزاری رویترز عربی گزارش داد، معترضان سودانی در مناطق مختلف خارطوم و شهرهای بحری و ام‌درمان خواستار انتقال کامل حاکمیت به مسؤولان غیرنظامی و محاکمه سران کودتای ۲۵ اکتبر شدند.

تا این لحظه نیروهای امنیتی سودان درباره اعتراضات روز چهارشنبه بیانیه‌ای صادر نکرده‌اند و نماینده پلیس سودان نیز اظهارنظری در این خصوص نداشته‌ است و تنها عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان قبلا گفته بود که اعتراضات مسالمت‌آمیز مجاز هستند و ارتش معترضان را به قتل نمی‌رساند.

در این رابطه معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آفریقا در توییتی ضمن ابراز نگرانی از گزارش‌های منتشر شده درباره اقدامات خشونت‌آمیز و تلفات انسانی در سودان، خشونت علیه تظاهرکنندگان صلح‌جو را محکوم کرده و رعایت و حمایت از حقوق بشر در سودان را خواستار شد.

اتحادیه مشاغل سودان نیز امروز (پنج‌شنبه) در اعتراض به سرکوب اعتراضات روز گذشته در بیانیه‌ای مردم سودان را به یک نافرمانی مدنی در تمامی شهرها و روستاها دعوت کرد.

این اتحادیه از سودانی‌ها خواست امروز با یک اعتصاب عمومی، بستن مسیرهای اصلی و داخلی با موانع، خودداری از برخورد با نیروهای امنیتی، تحریم تمامی نهادهای دولتی و همکاری نکردن با آنها و عدم پرداخت هرگونه عوارض، صورت حساب یا مالیات به حاکمیت مرکزی و محلی زندگی عادی در این کشور را فلج کنند.

ای‌اف‌پی نیز به نقل از برخی شاهدان عینی اعلام کرد، پلیس سودان امروز به تظاهرکنندگانی که از روز گذشته در خارطوم سنگرهایی را در خیابان‌ها ایجاد کرده بودند، گاز اشک‌آور شلیک کردند.

همچنین این خبرگزاری گزارش داد: تظاهرکنندگان در شمال خارطوم که شب گذشته را در مقابل موانع خود گذرانده بودند، به اعتراضات خود علیه کودتای نظامی البرهان ادامه می‌دهند.

خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد، در شمال خارطوم نیروهای امنیتی سودان به شکل گسترده‌ای مستقر شده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید