ترفند ناکارآمد اسرائیل در مذاکرات وین

کدخبر: ۴۵۶۷۲۲
«نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز سه‌شنبه گفت: اسرائیل به توافق هسته‌ای جدید با ایران پایبند نخواهد بود و امیدواریم که دنیا عقب‌نشینی نکند، اما اگر آنها هم عقب‌نشینی کنند ما قصد نداریم این کار را انجام دهیم.»
ترفند ناکارآمد اسرائیل در مذاکرات وین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، با نزدیک شدن به موعد مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی به دنبال تقسیم کار با آمریکا و دولت‌های غربی و ایفای نقش به عنوان «پلیس بد» مذاکرات است.

«نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز سه‌شنبه گفت که اسرائیل به توافق هسته‌ای جدید با ایران پایبند نخواهد بود.

او گفت: «ما امیدواریم که دنیا عقب‌نشینی نکند، اما اگر آنها هم عقب‌نشینی کنند ما قصد نداریم این کار را انجام دهیم. ما در آغاز دورانی پیچیده قرار داریم.»

در اظهاراتی مشابه، رئیس رژیم صهیونیستی هم که به لندن سفر کرده در دیدار با «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس خواستار اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه علیه ایران در مذاکرات وین شد. اسحاق هرتزوگ گفت: « اسرائیل امیدوار است متحدان ما در گروه ۱+۵ تا آنجا که امکان دارد سختگیرانه عمل کند زیرا فکر نمی‌کنیم آنها (ایرانی‌ها) روشی دوستانه در پیش گرفته باشند و تنها در صورتی که همه گزینه‌ها روی میز باشند مسائل ممکن است در جهت درست حرکت کنند.»

اظهارات مقام‌های رژیم صهیونیستی در حالی مطرح شده که چند روز دیگر قرار است مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، پایتخت اتریش برگزار شود. این نخستین دور از این گفت‌وگوها در دولت «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌ دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد. 

در دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز ۶ دور گفت‌وگو میان ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد. طرف آمریکایی هم در آن مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفت‌وگو می‌کرد اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌بست رسید و نتیجه‌ای دربر نداشت.

در طول ۶ دور مذاکرات وین، رژیم صهیونیستی بارها به عنوان بخشی از تقسیم کار با دولت‌های غربی تلاش کرده تاکتیک «پلیس بد-پلیس خوب» را برای افزایش فشار بر تیم مذاکره‌کنندگان ایرانی به کار بگیرد.

تصور غربی‌ها و رژیم صهیونیستی این است که عملیات روانی صهیونیست‌ها در خصوص تبعات عدم حصول توافق می‌تواند از فشار ایران برای پیگیری حقوقش در مذاکرات هسته‌ای بکاهد.

مقام‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا در هفته‌های گذشته چندین بار در قالب کارگروه مشترکی که با هدف رایزنی درباره برنامه هسته‌ای ایران راه‌اندازی شده بود دیدار کرده و چندین بار اعلام کرده‌اند که به توافقاتی دست پیدا کرده‌اند.

با وجود اینکه محور رایزنی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در این مذاکرات را همواره رسیدن به یک «طرح جایگزین» در صورت شکست مذاکرات تشکیل داده شواهد گوناگونی وجود دارند که نشان می‌دهند دو طرف عملاً غیر از راه‌اندازی جنگ روانی، عملاً چنین طرحی در چنته ندارند.

این چیزی است که پایگاه خبری المانیتور مهرماه سال جاری، بعد از رایزنی مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی گزارش داده بود.

یک مقام ارشد وزارت جنگ رژیم صهیونیستی که به «بنی گانتز» نزدیک است در این باره به المانیتور گفت:«در حال حاضر، هیچ برنامه اقتضایی جایگزینی علیه ایران برای حالت شکست مذاکرات وجود ندارد. آنها پلان B ندارند.»

علاوه بر این، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» هم در شهریورماه سال جاری گزارش داده بود صهیونیست‌ها علی‌رغم مانور بر روی لفاظی‌های تهدیدآمیزآمیز نظامی علیه ایران «از هیچ توانایی نظامی عملی» برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران برخوردار نیستند.

رژیم صهیونیستی در زمان مذاکراتی که به شکل‌گیری برجام منتهی شد نیز در کنار دولت‌های غربی و قانونگذاران کنگره یک تهاجم تبلیغاتی هماهنگ را راه‌اندازی کرده و به ترفند پلیس بد-پلیس خوب متوسل شده بود.

اما در شرایط حاضر اوضاع نسبت به گذشته، فرق کرده است. همین امروز شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی به نقل از دیپلمات‌های اروپایی، مقام‌های سابق و کارشناسان آمریکایی نوشت: « ایالات متحده و متحدان اروپایی نیز قدرت چانه‌زنی کمتری نسبت به دوران دولت اوباما دارند، زمانی که امکان لغو تحریم‌ها انگیزه جذابی برای ایران ایجاد کرد و زمانی که ترس از تحریم‌های بیشتر به دیپلمات‌های غربی اهرم‌های ارزشمندی داد.»

یک مقام ارشد سابق آمریکایی آگاه از مذاکرات دیپلماتیک که روی سیاست ایران کار می‌کرد، گفت: هویج‌های ما این بار به آن خوشمزگی نیستند و چوب‌های ما ضرب کمتری دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید