امام جمعه تهران: شاهد کاهش قدرت نرم امریکا هستیم

کدخبر: ۴۵۷۲۲۷
امام جمعه تهران در خطبه های امروز خود تاکید کرد که قدرت امریکا روبه افول و در حال شکست است.
امام جمعه تهران: شاهد کاهش قدرت نرم امریکا هستیم

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از ایرنا، محمدحسن ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز عبادی - سیاسی جمعه در مصلی امام‌خمینی (ره) ضمن تسلیت برای شهادت شهید محسن فخری‌زاده، مدیر و دانشمند فرهیخته اظهار داشت: با توجه به آغاز مذاکرات ۱+۴ با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به کشورهای اروپایی به طور خاص چند توصیه دارم.

امام جمعه موقت تهران افزود: حاکمان و مدیران این کشورها می‌دانند اما توجه داشته باشند امروز به دلیل راهبردی خشونت که رهبری سیاسی آمریکا را تحت‌الشعاع قرار داده و نمونه‌های روشن آن را در منطقه، فلسطین، عراق، سوریه، افغانستان و یمن مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: شکست این استراتژی در منطقه و دنیای امروز و حجم فوق‌العاده تناقضات و تعارضات در سیاستگذاری برنامه‌های راهبردی آمریکا که اهل نظر، مجامع علمی و دانشگاهی آن را حوزه‌های سیاسی و اجتماعی مشاهده می‌کنند و ناتوانی پنتاگون و دستگاه نظامی آمریکا در سرکوب مسلمان‌ها و حرکت‌های مردمی در سطح جهان، شاهد کاهش قدرت نرم و غیرملموس آمریکا هستیم.

منافع ملت‌های اروپایی را قربانی منافع نامشروع حاکمان آمریکا نکنید

ابوترابی‌فرد خطاب به سران کشورهای اروپایی و اعضای۱+۴ اظهار داشت: شما امروز با چنین آمریکایی رویارو هستید، آمریکای دو و سه دهه قبل و آمریکای نیم قرن قبل نیست؛ بلکه آمریکایی است که شکست سیاست‌های او در منطقه جنوب غربی آسیا، فراروی جامعه جهانی قرار دارد.

وی افزود: منافع همه ملت‌های اروپایی را قربانی منافع نامشروع حاکمان آمریکا نکنید، منافع ملت‌های اروپا را قربانی منافع نامشروع رژیم ‌صهیونیستی نکنید، امروز هر تحلیلگر سیاسی و نظامی به خوبی می‌داند در آینده نه چندان دور رژیم صهیونیستی در منطقه فلسطین و جهان اسلام حضور ندارد.

گره‌زدن منافع ملت‌های اروپایی با رژیم صهیونیستی خطای راهبردی است

ابوترابی‌فرد یادآور شد:‌ منافع ملت‌های اروپایی را با رژیمی که تار و پود آن فرو ریخته، گره نزنید، منافع ملت‌های اروپایی را با منافع نامشروع آمریکا گره نزنید، این خطای راهبردی و استراتژیک است.

وی اضافه کرد: منافع ملت‌های اروپایی با منافع ملت‌های آسیا خصوصاً جنوب غربی آسیا گره خورده است، امنیت جنوب غربی آسیا یعنی امنیت اروپا و امروز ایران اسلامی است که با اقتدار پاسدار امنیت است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اگر ظرفیت و اقتدار سیاسی، دفاعی، علمی و توانایی‌های محور مقاومت نبود، امروز اروپا در معرض ناامنی‌های سخت قرار داشت. این اقتدار ایران اسلامی و محور مقاومت بود که داعش را سرکوب کرد و سیل ویرانگر را از حرکت به سوی اروپا بازداشت. ‌قدرشناس باشید منافع ملت‌های خود را ببینید و در این مسیر حرکت کنید.

ابوترابی‌فرد با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نخبگان علمی کشور (۲۶ آبان) افزود: یکی از واقعیت‌هایی که نظام اسلامی به ویژه رهبری معظم انقلاب بر آن پای می‌فشارند و تاکید می‌کنند، اصرار دارند و برای تحقق آن از پای نمی‌نشینند توسعه علمی، توسعه دانش و فناوری در کشور است.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: اصولا قدرت، محصول علم و دانش است. خدای متعال اشاره می‌کند اقرا بسم ربک الذی خلق اقرأ و ربک الاکرم الذی علم بالقلم. قرائت، قلم دانش با هم گره خورده است به دست توانای خدای حکیم، این انسان است که قدرت در دست گرفتن قلم را دارد و قلم رمز انباشته شدن دانش و تولید علم است.

ابوترابی‌فرد بیان کرد: ‌در این فرازهای بلند، نگاه به توسعه انسانی است. انسان عالم توسعه یافته در پرتو دانش و علم و قلم. بعد ناگهان می‌فرماید: چه رابطه‌ای بین فراز نخست و این فراز است؟ به نگاه حقیر ریشه این رابطه در آن است که قدرت محصول علم است. دانش خلق قدرت می‌کند و انسان دست یافته به قدرت گرفتار طغیان می‌شود.

وی یادآور شد: اگر دانش و علم با تربیت توحیدی و الهی گره نخورد راه را برای طغیان، استثمار، استکبار و سلطه بر دیگران هموار می‌کند. بنابراین ریشه قدرت‌های سیاسی، اقتصادی در دانش و علم و مجامع دانشگاهی نهفته است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: کشورهایی که امروز خود را مقتدر می‌بینند ولی از نگاه قرآن اقتدار واقعی را ندارند، در سایه دانش و علم در این جایگاه نشسته‌اند تنها راه برای رسیدن به قدرت توسعه علمی است.

ابوترابی فرد با بیان اینکه رییس جمهوری امروز بر واژه قدرت «ایرانی قوی» تاکید دارند، تصریح کرد:‌ تنها راهی که ایران را به قدرت می‌رساند، حرکت علمی، دستیابی به مرزهای دانش، قرار گرفتن در صف نخست تولید علم و به بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرجع علمی آینده جهان مسیر قدرت است.

وی عنوان کرد: در این عرصه مجامع علمی و دانشگاهی، فرزانگان، نخبگان نقش مهم و کلیدی دارند. 

امام جمعه موقت تهران خطاب به مردم ایران گفت: مردم شریف ایران که امروز دچار سختی‌هایی هستید و صبر وبر آمده از ایمان و انگیزه را به نمایش گذاشته‌اید، رهبر دوراندیش ایران به ایران مقتدر و ایرانی که در ایران آینده جهان نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه علمی، توسعه نیروی انسانی تربیت انسان دارد فکر می‌کنند و برای رسیدن به این آینده نمی‌توان سختی‌ها را تجربه نکرد.

مطالبه رهبر معظم انقلاب از مدیران

ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: دفاع مقدس و اقتدار دفاعی امروز، بسیج، سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی و نیروی دریایی راهبردی محصول ۸ سال مقاومت، ایستادگی و ایثار و جانبازی شهادت و اسارت است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب مطالبه جدی از جامعه علمی و دانشگاهی و مدیران و برنامه‌ریزان کشور دارند که راه را برای دستیابی نسل جوان نخبه علمی کشور به دانش‌های نوظهور هموار کنید و ایران باید در این مسیر حرکت کند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد:‌ فناوری‌های نوظهور ثمره گره خوردن ۴ فناوری کلیدی و محوری است، فناوری نانو، زیست‌فناوری (بایو)، فناوری اطلاعات و ارتباطات و فناوری شناختی که سال‌هاست سکاندار نظام اسلامی بر آنها اصرار دارد.

ابوترابی فرد بیان کرد: با گره خوردن حداقل دو فناوری از چهار فناوری مورد اشاره ما با محصولات جدیدی روبرو می‌شویم که پیچیده‌تر هستند و نیازهای انسان بهتر پاسخ می‌دهند و اگر این فناوری در بدنه حکمرانی کشور جریان پیدا کند راه را برای انقلاب فراهم می‌کند.

وجود حداقل ۵۰ پارک علم و فناوری

وی با اشاره به توسعه شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد: به تعبیر معاون رییس جمهوری،  امروز حداقل ۵۰ پارک علم و فناوری، صدها شتاب‌دهنده و چند هزار استارتاپ به دست جوانان فرهیخته، خلاق و نوآور شکل گرفته است. این جبهه عظیم بسیجی نوآور و خلاق می‌تواند بر محیط ایران اسلامی و دستگاه حکمرانی کشوراثرگذار باشد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: رسالت رئیس جمهوری، وزیران صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و دستگاه‌های کلیدی مدیریتی در دستگاه اجرایی و قضایی آن است که راه را برای حضور فناوری‌های نو در مدیریت کشور هموار کنند. آنگاه با تحول عظیمی روبرو می‌شویم که مجال تبیین و بازخوانی آن در این فرصت نیست ولی باید در این مسیر گام برداشت.

وی افزود: شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور با این مقوله‌ها تقریباً بیگانه هستند. مگر از نظام مدیریتی که خطاهای راهبردی در آن شکل می‌گیرد می‌توان انتظار تحول داشت. 

با عزل یک مدیر مسئله‌ای در صنایع بزرگ دولتی حل نمی‌شود

وی خطاب به وزیر صنعت گفت:‌ با عزل یک مدیر هیچ مسئله‌ای در صنایع بزرگ دولتی و شرکت‌های دولتی و خودروسازی حل نمی‌شود این ساختار آلوده است، این ساختار فساد آفرین است، این نظام مدیریتی پاسخگو به مسائل کشور نیست.

امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: ما باید در مسیر یک تحول قدم برداریم، باید در مسیر واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی با نظارت و با مدیریت هدایت مدیران عاقل و لایق در بدنه دولت قدم برداریم و بر اعمال و رفتار آنها نظارت دقیق کنیم. این بدنه سنگین دستگاه بزرگ مدیریتی و اجرایی کشور دستگاه بزرگ مدیریتی و اقتصادی دولتی فساد و است.

 ابوترابی‌فرد همچنین در اولین خطبه‌ نماز عبادی- سیاسی جمعه این هفته تهران، گفت: انتصاب مالک اشتر به مقام استانداری و مدیریت استان مهم مصر و تعریف وظایف روشن بیانگر چند حقیت است، اول اینکه تحقق آرمان‌های الهی و حرکت در مسیر جامعه‌ای که قیام به قسط و عدالت می‌نماید شکل‌گیری نظام سیاسی برآمده از آموزه‌های دینی است.

وی افزود: بدون شکل‌گیری نظام سیاسی مقتدر، کارآمد، با حضور و مشارکت آحاد جامعه و مبتنی بر مبانی روشن وحیانی راه برای شکل‌گیری جامعه‌ای که در انتظار انبیای الهی است فراهم نخواهد شد.

خطیب جمعه تهران گفت: مهمترین اصل و زیرساخت نظام سیاسی الهی شایسته سالاری است. انتخاب مالک اشتر حکایت از این دارد که در نگاه سیاسی و مدیریتی علی بن ابیطالب (ع) انتخاب مدیران صالح، شایسته، ممتاز، پیشرو، پیشگام اولویت است.

وی افزود: نظام سیاسی برآمده از آموزه‌های دینی باید در چند قاعده حرکت کند، نخست در دست داشتن یک برنامه مدون با تعریف اهداف کلان و ارائه نقشه راه برای دستیابی به اهداف تعریف شده، نظارت، پایش، ارزیابی مستمر برای فاصله نگرفتن از اهداف و نقشه راه تعریف شده و تعهد مدیران و مقامات مسوول در نظام اسلامی به اهداف، نقشه راه برای شکل‌گیری حکمرانی منسجم، کارآمد و دارای بالاترین سطح تاثیر در تحقق اهداف انبیای الهی است.

 ابوترابی فرد با بیان اینکه مخاطب ما مسئولین نظام، مدیران ارشد، میانی و خرد در نظام اسلامی هستند، گفت: نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر نخستین سند مدونی است که از انبیا و اوصیای او در دست ماست دو هدف والا را برای حکمرانی، نظام سیاسی و حاکمان ذکر می کند.

وی ادامه داد: امیرالمومنین می‌فرمایند هدف از شکل‌گیری نظام اسلامی توسعه انسانی،‌تعلیم، تربیت و پاسخ به همه نیازهای افراد جامعه است.

ثمره مدیریت ما باید ارتقای توسعه انسانی کشور باشد

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: در ادبیات سیاسی امروز پایه‌ای ترین شاخص تمدنی برای پایش نظام‌های سیاسی تامین نیازهای انسانی متناسب با تغییرات جوامع و پیدایش نیازهای نوین و به روز رسانی پاسخ به آن نیازها است.

وی تاکید کرد: آن نظام سیاسی امروز در ادبیات سیاسی مطرح جهان منزلت دارد که به نیازها بهتر پاسخ دهد. این نیازها را رصد می‌کند، متناسب با تغییرات و تحولات به آن نیازها پاسخ می‌دهد. هر چند متاسفانه نقطه ثقل در این تعریف پاسخ به نیازهای مادی، رفاه و رشد اقتصادی است اما در اندیشه سیاسی امیرالمومنین پاسخ به تمامی نیازها مطرح است.

وی با بیان اینکه نظام سیاسی ما اسلامی است افزود: باید ثمره مدیریت ما ارتقای توسعه انسانی کشور باشد. ارتقای رشد علمی، ایمانی، ظرفیت‌های انسانی و رفاه و آسایش باشد پاسخ به همه نیازها و در نتیجه افزایش رضایت‌مندی ملت عزیز باید در این مسیر باید گام برداشت. هر تصمیمی که ثمره‌اش توسعه نیروی انسانی نیست مردود است.

ابوترابی فرد به هفته بسیج نیز اشاره و تاکید کرد: بسیج ستون فقرات امنیت امروز دنیای اسلام، اقتدار امروز ایران و کشورهای همسایه، اقتدار محور مقاومت برآمده از صلابت، ایمان، اندیشه مبتنی بر مبانی دینی، بصیرت،‌ ایثار و استقامت بسیج و نیروهای نظامی و دفاعی کشور است.

وی با بیان اینکه امنیت مهمترین سرمایه برای ارتقای کشور است، افزود: ملت عزیز هر چند ما با اهداف تعریف شده در منشور حکمرانی علی بن ابیطالب فاصله داریم؛ شما قدردان هستید و می‌دانید این سرمایه گرانبهای استقلال و سرمایه بی بدیل امنیت دستاورد نظام ولایی اسلامی، شهدا، جانبازان پرافتخار، آزادگان صبور و مقاوم، ایثارگران، رزمندان و بسیجیان سلحشوری است که در مدرسه قرآن و عترت تربیت شدند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به روز نیروی دریایی (۷ آذر) تصریح کرد: در پرتو دو گوهر گرانبهای استقلال سیاسی و امنیت می‌توان به توسعه انسانی و آبادانی و عمرانی در اندازه مورد انتظار در نظام اسلامی دست یافت. نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران که اقتدار و عزت و دانش و فرزانگی ملت را در برابر نگاه جامعه جهانی به نمایش گذاشته، دستاورد نظامی است که فرماندهی کل نیروهای مسلح آن در دست شخصیتی است که آراسته به دو گوهر گرانبهای علم، دانش، فضایل اخلاقی و عدالت است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید