واکنش دیپلمات ایران به اقدام آمریکا در تحریم دیوان بین‌المللی کیفری

کدخبر: ۴۶۰۲۰۵
اقتصادنیوز: نماینده ایران با اظهار تاسف از تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی و نامشروع دولت آمریکا علیه دیوان بین‌المللی کیفری و مقام‌های آن گفت که قصد دولت آمریکا از اعمال تحریم‌های غیرقانونی، تضعیف استقلال بازیگران در عرصه بین‌المللی است.
واکنش دیپلمات ایران به اقدام آمریکا در تحریم دیوان بین‌المللی کیفری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سید مهدی حسینی اسفیدواجانی در بیستمین نشست مجمع دولت های عضو اساسنامه رم دیوان بین المللی کیفری در لاهه افزود: اقدامات قلدرمابانه دولت آمریکا علیه دیوان بین المللی کیفری و مقامات آن تاکتیکی بود که آن کشور برای خرید زمان کافی برای خارج کردن نیروهای نظامی خود از افغانستان و فراری دادن مرتکبین جنایات جنگی در افغانستان از اجرای عدالت، اتخاذ کرد.  

نماینده ایران تاکید کرد که آثار مخرب و زیانبار نقض حقوق بین الملل ناشی از تحریم های یکجانبه غیرقانونی در حکم  جنایات بین المللی تحت صلاحیت دیوان بین المللی کیفری است و دادگاه باید در  مقابل این اقدامات زورمدارانه هوشیار باشد و اقدامات احتیاطی و مقتضی را اتخاذ کند.

این دیپلمات کشورمان به تصمیم اخیر دیوان مبنی بر محدود کردن تحقیق دفتر دادستانی به جنایات ارتکابی از جانب طالبان و داعش خراسان در وضعیت افغانستان اشاره کرد و ادامه داد که دفتر دادستانی باید به طور جامع و کامل کلیه نتایج به دست آمده از تحقیق در رابطه با جنایات ارتکابی در وضعیت افغانستان از جانب کلیه طرف های درگیر من‌جمله جنایات ارتکابی توسط نیروهای آمریکایی را مدنظر قرار دهد.

حسینی در پایان سخنرانی خود بر ضرورت و اهمیت آغاز تحقیق در رابطه با وضعیت فلسطین از جانب دفتر دادستانی دیوان اشاره کرد و  اظهار داشت:  عملکرد دفتر دادستانی دیوان در رابطه با وضعیت افغانستان و فلسطین سنگ محک خوبی برای ارزیابی استقلال و بی طرفی دیوان بین المللی کیفری در اجرای ماموریت و وظایفش خواهد بود.

کریم خان دادستان دیوان بین المللی کیفری به رغم مجوز بخش قضایی دیوان دائر بر شروع تحقیق درباره جنایات ارتکابی در افغانستان توسط نیروهای آمریکایی و طالبان اعلام کرده است که به دلیل کمبود منابع دفتر دادستانی، تحقیق  خود را محدود به جنایات ارتکابی طالبان و داعش خراسان در افغانستان خواهد کرد. 

بیستمین نشست مجمع دولت های عضو دیوان بین المللی کیفری از روز دوشنبه آغاز و تا جمعه ۱۹ آذرماه ادامه خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید