قالیباف و رئیسی روی «صندلی داغ» دانشجویان

کدخبر: ۴۶۰۲۴۱
نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل خطاب به ابراهیم رئیسی گفت: «رویکرد ساده‌انگارانه منحصر به یک جریان سیاسی نیست و در برخی اطرافیان شما نیز دیده می‌شود!
قالیباف و رئیسی روی «صندلی داغ» دانشجویان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، تابلوی قرمز بورس ، دلار ۳۱هزارتومانی ،حقوق های نجومی ،فقدان کلان ایده در دولت ،نقد انتصابات در شهرداری و مجلس و ... از محورهای اصلی انتقادهای دانشجویان بود.

مراسم روز دانشجو در حضور مقامات بلندپایه کشور ، همواره برشور بوده و به علت مهیا شدن مجالی برای مطالبه گری رودرروی دانشجویان از مقامات ، معمولا، مورد توجه رسانه ها و افکار عمومی قرار می گیرد. البته ۱۶ آذر سال ۱۴۰۰  در حالی فرا رسید که دانشگاه‌ها چندین ترم ، تعطیلی و نهایتا ،آموزش آنلاین را تجربه کرده اند و دانشجویان نیز همانند سایر ایرانیان با چالش های اقتصادی و روحی مستقیم و غیرمستقیم ناشی از همه گیری کرونا دست به گریبان بوده اند.  به گزارش خبرآنلاین ، در چنین شرایطی ، ابراهیم رئیسی امروز به دانشگاه صنعتی شریف رفت  تا مخاطب مطالبات و نقدهای برخی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی باشد که اغلب آنان، همسویی سیاسی با رئیس قوه مجریه داشتند و در این میان،  جای خالی نمایندگان بسیاری از نمایندگان صنفی و تشکل‌های دانشجویی  اصلاح طلب و مستقل ، خالی بود. در مراسمی مشابه ، محمدباقر قالیباف،  رئیس مجلس نیز دیروز به جمع دانشجویان رفت و مخاطب انتقادها و اعتراض های آنان قرار گرفت. اما مهم ترین مطالبات دانشجویان از روسای دو قوه چه بود ؟ 

تابلوی قرمز بورس و دلار ۳۱هزارتومانی

محمدحسین کاظمی، دبیرکل جامعه اسلامی در صحبت‌های خود به مسائل اقتصادی اشاره کرده و گفت: «مردم دیگر تحمل التهاب و تصمیمات خلق‌الساعه را که موجب کاهش قدرت خریدشان می‌شود ندارند و آنچه بعد از ۱۰۰ روز از دولت‌تان مردم را نسبت به آینده اقتصاد نگران می‌نماید مشخص نبودن برنامه‌های اقتصادی و بودن صاحب‌نظرانی با نظریه‌های مختلف در تیم اقتصادی‌تان است. مردم از شما تابلوی قرمز بورس و دلار ۳۱هزارتومانی را برنمی‌تابند.»

به نوشته تسنیم کاظمی، سربازی اجباری، عدم وجود آینده شغلی و مافیاهای زر و زور را باعث مهاجرت نخبگان و فرار مغزها  دانشته و گفته: «مطالبه جدی ما از جنابعالی اتخاذ تمهیداتی برای ممانعت از خروج سرمایه‌های اصلی و آینده‌سازان کشور می‌باشد.»

 

فاصله نجومی بین حقوق و فقدان کلان ایده در دولت

متین فارابی نماینده جنبش عدالت‌خواه دانشجویی، با اشاره به فقدان کلان ایده در دولت ادامه داد: «بعضاً در همین مدت کوتاه اقدامات خوب و بنیادینی را از ناحیه وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه جهت سامان‌بخشی اقتصادی دیدیم؛ لکن همزمان می‌بینیم که مثلاً وزارت بهداشت به‌خلاف این اقدامات همچنان بر طبل افزایش سقف حقوق‌ها می‌کوبد.»

این فعال دانشجویی تاکید کرد: «در رابطه با بحث شفافیت باید مجدداً اجرایی‌نشدن ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه را یادآوری کنیم و این نکته را عرض کنیم که اتخاذ استراتژی مقاومت با حقوق‌های نجومی و غیرشفاف همخوان نیست که رفع این مشکل نیاز به یک دستور انقلابی به‌دور از تعارفات دارد تا یک بار برای همیشه بساط زیاده‌خواهی اقشاری خاص از کیسه بیت‌المال برچیده شود. ادامه این فاصله نجومی بین حقوق اقشار مختلف بدون شک چهره دولت را مخدوش خواهد کرد.»

 

رویکرد ساده‌انگارانه و پراکندگی در ترکیب تیم اقتصادی

زینب شوندی، نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل خطاب به ابراهیم رئیسی گفت: «رویکرد ساده‌انگارانه منحصر به یک جریان سیاسی نیست و در برخی اطرافیان شما نیز دیده می‌شود! به‌خاطر دارید که همکار فعلی شما و نامزد سابق انتخابات ریاست جمهور ادعا می‌کرد می‌شود سه‌روزه مشکل بورس را حل‌وفصل کرد؟ اگر این ساده‌انگاری نیست شما بفرمایید چیست، ساده‌انگاری یعنی اینکه یک اظهارنظر چندروزه مسئولین دولتی عملاً یک شوک غیرضرور به قیمت خودرو وارد کرد که با دستور شما هم کنترل نمی‌شود و به جای اولش باز نخواهد گشت!

او ادامه داده: «با وجود گذشت صد روز از آغاز به کار دولت، هنوز افکار عمومی دریافت روشنی از ایده دولت برای اداره اقتصاد کشور ندارد و از سوی دیگر نوعی پراکندگی در ترکیب تیم اقتصادی دولت دیده می‌شود و حضور افرادی با نگرش‌های متفاوت نگرانی‌های جدی را در خصوص آینده مدیریت اقتصادی کشور ایجاد کرده است. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که هنوز در برخی وزارتخانه‌ها منصوبین آقای روحانی مدیر هستند و دولت سیزدهم قریب به ۴۰ درصد تیم مدیریتی خود در سطوح میانی را تکمیل نکرده است.»

رئیسی و قالیباف روی «صندلی داغ» 16 آذر

ماجرای انتصابات شهرداری و مجلس چه بود؟

از طرفی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس که او هم به مناسبت روز دانشجو به دانشگاه شهید بهشتی رفته بود نیز با انتقادات بسیاری روبه رو شد.

امیرمحمد حسینی، نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان خطاب به قالیباف گفت: «آقای رئیس یک‌بار برای همیشه تکلیف خود را با اطرافیانتان روشن کنید. آیا نمی‌خواهید به شائبه‌های موجود در مورد انتصابات خود چه در مجلس و چه در شهرداری پاسخ دهید؟» او گفته: «جناب آقای قالیباف مردم از شما به‌عنوان رئیس مجلسی که با شعار انقلابی‌گری پای کار آمده، انتظار ویژه‌ای برای ازبین‌بردن ساختارهای معیوب گذشته دارند اما عملکرد یک‌سال‌ونیم گذشته شما، به تحقق این انتظار کمکی نکرده است.»

به گزارش ایلنا او افزود: «آقای رئیس امروز دانشگاه‌های ما تبدیل به فرودگاه‌های بین‌المللی شده‌اند. نخبگانی که در کشورهای دیگر می‌توانند مسئولین بخش‌های مختلف باشند، در کشور خودمان جایگاهی ندارند. مگر نه این است که این جزء وظایف آنان است؟ آقای رئیس طرح رتبه‌بندی معلمان به کجا رسید؟ چشمان یک‌میلیون انسانی که آینده فرزندان این مملکت را رقم می‌زنند، به دست شماست ولی هنوز که هنوز است فرایند و سازوکار این طرح مشخص نیست.

این دانشجو خطاب به قالیباف تصریح کرد: «در آخر پیشنهادی درخصوص حق اعتراض مردم به مشکلات کشور که هم‌اکنون نیز درگیر آن هستند، ارائه می‌کنم؛ طبق اصل ۲۷ قانون اساسی قانون به تجمعات مسالمت‌آمیز مردم مشروعیت بخشیده است. در همین راستا مجلس باید سازوکاری را برای این تجمعات و اعتراضات مشخص کند که هم این اعتراضات کارکردی واقع شوند و نسبت به وضعیت معترضین بازنگری شود و هم هر تجمعی در کشور تبدیل به اغتشاش نشود که باعث تضییع حقوق مردم شود.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید