آینده برجام در دوراهی بقا یا نابودی

کدخبر: ۴۶۰۵۴۹
ایران معتقد است با جدیت برای دستیابی به یک «توافق خوب» مذاکرات را آغاز کرده است؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه روز دوشنبه در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود، نوشت: برای رسیدن به یک‌توافق خوب جدی هستیم.
آینده برجام در دوراهی بقا یا نابودی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، دور جدید مذاکرات وین امروز پس از ۶ روز در پایتخت اتریش از سرگرفته خواهد شد، این دور از گفت‌وگوها که نخستین حضور تیم جدید ایران در مذاکرات احیای برجام بود، جمعه هفته قبل به پایان رسید تا هیات‌های  ۱+۴ برای مشورت در خصوص دو سند ارائه شده از سوی تهران به پایتخت‌های خود بازگردند و ادامه مذاکرات دور هفتم به روزهای بعد موکول شود. 

ایران در حالی دو سند در رابطه با رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای را هفته گذشته در اختیار طرفین توافق هسته‌ای قرار داد که پیش‌تر این اطمینان را به معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام داده بود که برای تیم جدید نیز مبنای ادامه مذاکرات، پیش‌نویسی است که در شش دور پیشین بر روی آن بحث و حجم بالایی از آن مورد توافق قرار گرفته بود؛ این اقدام ایران البته با واکنش‌هایی از سوی تروئیکای اروپایی مواجه شد که صریحا اعلام کردند ایران در حال شکست تقریبا تمام توافقات دشواری است که در ماه‌ها مذاکرات به دست آمده و خواستار تغییرات اساسی در متن است.

همین اقدام تهران و واکنش غرب نیز باعث شده تا به زعم بسیاری از صاحب نظران، ادامه دور هفتم مذاکرات تاثیر بسزایی را در آینده برجام در میان دوگانه بقا یا نابودی ایفا کند تا جایی که خبرنگار وال استریت ژورنال به نقل از یکی از دیپلمات‌های غربی این دور را  گامی نزدیک‌تر به سقوط، تعبیر کرده است. 

ایران معتقد است با جدیت برای دستیابی به یک «توافق خوب» مذاکرات را آغاز کرده است؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه روز دوشنبه در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود، نوشت: برای رسیدن به یک‌توافق خوب جدی هستیم. توافق باید جامع باشد که مردم به طور ملموس نتایج آن را احساس کنند. آنچه که هیات ایرانی به عنوان متن مکتوب ارائه داده کاملا در چهارچوب برجام است و هیچ چیزی فراتر از برجام در آن نیست و مطالبات فرابرجامی در متن نیست. صراحتا به آقای بورل اعلام کردم که اخبار غنی‌سازی ۹۰ درصدی ایران کذب محض است. انتظار این است که در ادامه گفت‌وگو، طرف‌های مقابل با پیشنهادها و پاسخ‌های مشخص شامل لغو تحریم‌ها به وین آمده و دست از بازی مقصرنمایی بردارند. در این صورت توافق خوب در دسترس است. ما مسیر دیپلماسی و مذاکره را در وین و در چارچوب منطق مذاکراتی و تفاهم دنبال خواهیم کرد.

در این میان سایر طرفین برجام نیز با تکیه بر کمبود وقت، خواستار حصول توافق در سریع‌ترین زمان هستند و البته این سوال را مطرح کرده‌اند که چگونه می‌توان این شکاف‌های جدید را در یک بازه زمانی واقعی براساس پیش‌نویس‌های ایران برطرف کرد. 

با این حال اگر در نگاهی خوشبینانه، مذاکرات هفته گذشته را محکی از سوی دو طرف قلمداد کرده و به اینکه همه طرفین بر مفهوم دیپلماسی به معنی مسیری برای چانه‌زنی و تعدیل در مواضع برای حصول به توافق واقف هستند؛ می‌توان انتظار داشت ادامه مذاکرات با روندی واقع‌بینانه‌تر از جانب هر دو سوی میز که هرکدام به دلیلی برای زنده نگه داشتن برجام پا به هتل کوبورگ گذاشته‌اند، دنبال شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید