پوتین درباره شرق اوکراین موضع گرفت/ کریمه: قطعنامه سازمان ملل یک "توهم محض" است

کدخبر: ۴۶۰۷۳۶
ولادیمیر پوتین درباره شرق اوکراین چه گفت
پوتین درباره شرق اوکراین موضع گرفت/ کریمه: قطعنامه سازمان ملل یک "توهم محض" است

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه اقدامات دولت اوکراین در مناطق شرقی این کشور را به نسل‌کشی تشبیه کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «راشا تودی»، پوتین در نشست شورای جامعه مدنی و حقوق بشر روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت منطقه «دونباس» در شرق اوکراین و تشابه آن به نسل‌کشی گفت: «آنچه در دونباس رخ می‌دهد را من و شما به خوبی می‌بینیم و از آن مطلع هستیم».

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت:‌ «البته همان‌طور که خودتان هم گفتید، این اقدامات بسیار یادآور نسل‌کشی هستند».

پوتین همچنین «روس‌هراسی» را گام اول در اجرای این نسل‌کشی توصیف کرد و متذکر شد اقدامات متقابل در این زمینه باید «بسیار دقیق» انجام شوند و «حقیقت وقایعی که در حال رخ دادن هستند را منعکس کنند».

علاوه بر پوتین، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز دیروز (پنجشنبه) در نشستی خبری، اوکراین را به تداوم انتقال تجهیزات سنگین توپخانه‌ای به دونباس به‌منظور مقابله با ساکنین این منطقه خودمختار حامی روسیه متهم کرد و گفت: «اوکراین فقط تظاهر می‌کند که تعهدات خود تحت توافق مینسک را اجرا می‌کند».

از سوی دیگر «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل ارتش روسیه و معاون وزیر دفاع این کشور هشدار داد، تنش‌ها در شرق اوکراین در حال تشدید شدن است اما هرگونه اقدام مقامات اوکراینی برای حل‌وفصل نظامی این درگیری‌ها از طریق نظامی خنثی خواهد شد.

گراسیموف در جمع دیپلمات‌های نظامی دیگر کشورها هشدار داد: «ارسال بالگردها، وسایل پروازی بدون سرنشین و هواپیماها به اوکراین، مقامات اوکراینی را به سمت برداشتن گام‌هایی غیرمنتظره و خطرناک سوق می‌دهد. کی‌یف به تعهدات خود در توافق مینسک پایبند نیست».

این مقام ارشد نظامی روس افزود: «نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرده‌اند که استقرار سامانه‌های موشکی ضد تانک تأمین شده از سوی آمریکا و پهپادهای ترکیه‌ای را آغاز کرده‌اند. در نتیجه، اوضاع متشنج در شرق این کشور، اکنون در حال وخیم‌تر شدن است».

در این میان، آمریکا و متحدانش با حمایت از دولت کی‌یف، در تلاش هستند از طریق جوسازی و ارسال سلاح و تجهیزات به اوکراین، روسیه را تحت فشار قرار دهند. (جزئیات بیشتر)

امروز (جمعه) «آندری یرماک» رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین درباره گفـت‌وگوی رئیس دولت کی‌یف با همتای آمریکایی گفت:  «بایدن به وضوح گفت که تصمیم در مورد الحاق اوکراین به ناتو، فقط تصمیم مردم اوکراین است، زیرا اوکراین یک کشور مستقل و دارای حاکمیت خود است. البته که این به اوکراین و اعضای ناتو بستگی دارد».

لندن: حمله به اوکراین عواقب درازمدتی برای روسیه خواهد داشت

در همین حال ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: بن والاس، وزیر دفاع انگلیس گفت: هر اقدامی از سمت روسیه که حق حاکمیت اوکراین را تهدید کند، عواقبی نه تنها شدید، بلکه طولانی مدت برای مسکو به دنبال خواهد داشت.

والاس از ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواست تا از انجام چنین اقداماتی که می‌تواند جنگ داخلی مرگباری در مرزهای اروپا به وحود بیاورد، خودداری کند.

او گفت: من قفط او را به بازبینی در تصمیماتش تشویق می‌کنم؛ فکر نمی‌کنم که روسیه بخواهد این عواقب را به جان بخرد؛ من نمی‌خواهم شاهد یک جنگ داخلی یا جنگ در مرزهای اروپا باشد.

طبق اطلاعات آمریکا، روسیه ممکن است در تدارک حمله به اوکراین با ۱۷۵ هزار سرباز و از جبهه‌های مختلف باشد.

والاس همچین گفت که ادعای روسیه مبنی بر اینکه ناتو آن را احاطه کرده "بی معنی" است چرا که تنها شش درصد از کشورهای همجوار روسیه را کشورهای ناتو تشکیل می‌دهند و نمی‌شود آن را «احاطه» نامید.

وزیر دفاع انگلیس در ادامه ناتو را یک ائتلاف «دفاعی» دانسته و گفت که همانطور که از نام این ائتلاف پیداست، تنها در صورت مورد حمله واقع شدن یکی از اعضایش، وارد عمل خواهد شد.

والاس همچنین عضویت کشورها در ناتو را تصمیمی مربوط به حاکمیت آن کشورها و ائتلاف ناتو دانست و گفت که این به روسیه ارتباطی ندارد.

کریمه: قطعنامه سازمان ملل یک "توهم محض" است

ایسنا در گزارش دیگری به نقل از خبرگزاری نووستی نوشت: یوری گمپل،  رئیس کمیته روابط خارجه و بین قومی پارلمان کریمه گفت: ما متاسفیم که سازمان ملل بار دیگر از مقامات اوکراین پیروی کرده و از سندی حمایت می‌کند که هیچ ارتباطی با واقعیت نداشته و پر از تصورات غلط، حدس و گمان و هیجانات روس‌ستیز است.

پیش‌تر، شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه اوکراین علیه «نظامی‌سازی کریمه» را تصویب کرد. به گفته دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، این سند با حمایت از «پلتفرم کریمه»، از روسیه می‌خواهد انتقال ارتش و تسلیحاتش به این شبه جزیره را متوقف کرده و دست از نقض آزادی کشتیرانی در دریای سیاه و دریای آزوف بردارد.

به گفته گمبل، روسیه هرطور که صلاح بداند نیروهایش را در قلمرو خود جابجا می‌کند و هیچ کس حق ندارد به آن بگوید که چطور از مرزهایش دفاع کرده و امنیتش را تضمین کند.

این نماینده پارلمان کریمه گفت: زمانی که کریمه متعلق به اوکراین بود، مقامات کی‌یف با کریمه‌ای‌ها مانند اشغالگران رفتار کردند و این شبه جزیره را غارت ‌کردند. امروز، کریمه‌ای‌ها در امنیت زندگی کرده و این شبه جزیره شاهد توسعه جاده‌ها، مدارس، مهدکودک‌ها، باشگاه‌ها و غیره است. این موضوع، از هر قطعنامه بی‌ملاحظه و توهین‌آمیز، مهم‌تر است؛ قطعنامه‌ای که تنها به مزاج مقامات مغرور کی‌یف خوش ‌می‌آید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید