شرط دبیرکل سازمان ملل برای تشکیل کشور فلسطین!

کدخبر: ۴۶۲۳۷۳
اقتصادنیوز: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که برای تشکیل کشور فلسطین به مشارکت بسیار قوی تر جامعه جهانی نیاز داریم.
شرط دبیرکل سازمان ملل برای تشکیل کشور فلسطین!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره دستیابی به راهکار دو کشوری در سرزمین های اشغالی اظهار داشت که در سال گذشته ما به طور کل شاهد صلح در غزه بودیم. اما شهرک سازی ها و نقض قطعنامه های سازمان ملل از سوی رژیم صهیونیستی ادامه داشته است.

وی تصریح کرد که به طور کلی اقدامات در جهت راهکار دو کشوری بسیار ناچیز بوده اند.
گوترش افزود: ما به مشارکت بسیار قوی تر جامعه بین المللی نیاز داریم. تاکنون امکان بسیج این تعامل قوی وجود نداشته است. انجام این کار ضروری است، زیرا باید به هر قیمتی از پیشرفت شهرک‌سازی‌ها و سایر اقدامات جلوگیری کنیم.
دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: این شهرک سازی ها به سمتی پیش می رود که اجرای راهکار دو کشوری را غیرممکن خواهد کرد و همچنان معتقدم این راهکار دو کشوری تنها راه‌حل قابل قبول است. ما باید سریعتر پیشرفت کنیم.
این مقام ارشد سازمان ملل درباره سوریه نیز گفت که ما درحال تلاش های قوی در ارتباط با نقاط مرزی سوریه و بازگشایی تعداد بیشتری از آنها هستیم.
گوترش با بیان اینکه گزارشی در این زمینه به شورای امنیت ارائه کرده است، افزود که در این گزارش، تمام تلاش‌ها برای در دستور کار قرار دادن مسائل سوریه و اقدام فعال و مؤثر در این زمینه، نشان داده شده است.
وی تصریح کرد که در عین حال، این گزارش تشخیص می دهد که بخش عمده ای از پشتیبانی در سوریه  از طریق عملیات برون مرزی ارائه شده است.

به گزارش ایرنا، شورای امنیت در سال ۱۹۴۷ قطعنامه ۱۸۱ را به ظاهر با هدف تشکیل دو کشور فلسطین و اسراییل تصویب کرد اما پشت پرده ی طرح انگلیسی ها و صهیونیست ها چیز دیگری باید رقم می خورد و آن این که قطعنامه یاد شده جز در مورد اسراییل تحقق پیدا نکند و چنین نیز شد.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین چهارم سپتامبر در  نشست مجمع عمومی سازمان ملل خواستار عقب نشینی اسرائیل از سرزمین های فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ شد و آمادگی خود را برای ترسیم مرزها اعلام کرد و نسبت به عدم خروج  نیروهای اسرائیلی از این اراضی هشدار داد.

خبرگزاری فلسطینی وفا به نقل از ابومازن گفت: مخالفت اسرائیل با راه حل دو کشور چه بسا رهبری فلسطین را وادار سازد که به مسیرهای مختلف یا گزینه های دیگر مانند دعوت به قطعنامه تقسیم فلسطین مصوب سال ۱۹۴۷ روی آورد.

ایجاد کشور دمکراتیک در سرزمین تاریخی فلسطین از جمله گزینه هایی بود که ابومازن در این ارتباط مطرح کرد و از جامعه جهانی خواست مسئولیت خود را در قبال حقوق فلسطینی ها انجام دهد.
بنا بر گزارش ها، ۶۵۰ هزار نفر در شهرک های صهیونیست نشین کرانه باختری از جمله در قدس اشغالی ساکن هستند.

جامعه جهانی شهرک های صهیونیستی را غیرقانونی می داند و بارها خواستار توقف ساخت شهرک های صهیونیستی در سرزمین های فلسطینی شده است.
بر اساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، ساخت و گسترش شهرک‌سازی در سرزمین های اشغالی فلسطینی کاملا مردود و مغایر با کنوانسیون‌های جهانی است.

 شورای امنیت سازمان ملل متحد، ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶ (سوم دی ۹۵) قطعنامه ۲۳۳۴ را تصویب کرد که در آن خواستار پایان دادن به شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در فلسطین شد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۱۸ آذر ماه امسال نیز ۶ قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی و نقض حقوق بشر مردم مظلوم فلسطین توسط این رژیم را که پیش از این در کمیته ویژه سیاسی و استعمارزدایی مجمع عمومی (کمیته چهارم) تصویب شده بود، با اکثریت آرا تصویب کرد.

 به گزارش ایرنا، این قطعنامه ها  ۱۹ آبان ماه در کمیته ویژه سیاسی و استعمارزدایی مجمع عمومی سازمان ملل (کمیته چهارم) به تصویب رسیده بود که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز به تصویب رسید.

 این قطعنامه ها درباره گزارش کمیته تحقیق در مورد اقدامات رژیم صهیونیستی در نقض سیستماتیک حقوق بشر مردم فلسطین، محکومیت شهرک سازی در بیت المقدس شرقی و جولان سوریه و حمایت از فعالیت های آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) است.

در این قطعنامه ها همچنین محاصره زمینی، هوایی و دریایی غزه، شهرک سازی در سرزمین های اشغالی، ‌اقدامات تحریک آمیز شهرک نشینان علیه شهروندان فلسطینی در سرزمین های اشغالی و نیز تخریب منازل و بازداشت های خودسرانه و زندانی کردن فلسطینیان محکوم و بر بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه و کاشانه خود، تاکید شده است.

در این قطعنامه ها مورد جولان سوریه نیز از رژیم صهیونیستی خواسته شده است به قطعنامه های مصوب سازمان ملل عمل کند و به اشغال این منطقه پایان دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید