چین در مذاکرات وین درباره ایران چه گفت

کدخبر: ۴۶۲۴۳۹
وزیر خارجه چین گفته است: از خواسته‌های مشروع و منطقی ایران حمایت می‌کنیم.
چین در مذاکرات وین درباره ایران چه گفت

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، «وانگ یی» مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین روز پنجشنبه گفت پکن به طور قاطع به حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران متعهد است و با طرف‌های مربوطه برای دستیابی به نتایج سریع در مذاکرات وین کار خواهد کرد.

بنابر گزارش شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» چین، وانگ در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه موضوع هسته‌ای ایران بر سر یک تقاطع قرار دارد، افزود: چین از ادامه مذاکرات با هدف احیای توافق ۲۰۱۵ حمایت می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی چین همچنین تاکید کرد این کشور از خواسته‌های مشروع و منطقی ایران حمایت می‌کند و با رویکرد نادرست اعمال فشار در هر مرحله مخالف است.

به گزارش این رسانه چینی، عبداللهیان هم با قدردانی از نقش سازنده چین در پیشبرد مذاکرات، وانگ را در جریان آخرین تحولات گفت‌وگوها در وین قرار داد.

طبق اعلام سی‌جی‌تی‌ان، امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایران با صداقت و حسن نیت در مذاکرات حضور دارد و یک سری اقدامات مثبت انجام داده است، گفت: تهران به شکلی منعطف و عمل‌گرایانه به حضور در مذاکرات ادامه خواهد داد.

وی تاکید کرد: ایران گفت‌وگو و همکاری با طرف‌های مربوطه را حفظ خواهد کرد اما هرگز تهدید یا قلدری را نخواهد پذیرفت.

دو دیپلمات همچنین در خصوص توافق زیردریایی اتمی بین ایالات متحده، انگلیس و استرالیا تبادل نظر کردند و وانگ گفت که این توافق سه‌جانبه خطرات اشاعه هسته‌ای را به همراه خواهد داشت و منجر به مسابقه تسلیحاتی خواهد شد

عبداللهیان هم هشدار داد که اگر کشورهای شرق و غرب آسیا از آن‌ها الگوبرداری کنند و منجر به اشاعه تسلیحات اتمی شود، آمریکا، انگلیس و استرالیا باید پاسخگو باشند.

به گزارش فارس، دور هفتم مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز و در نهایت چهارشنبه شب دهم آذر ماه هیأت ایرانی دو سند به طرف مقابل ارائه کرد شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای. در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره روز (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام این مذاکرات از سر گرفته شد که هنوز هم در وین در جریان است.

«علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با گروه ۱+۴ ( آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) برای رفع تحریم‌ها صبح امروز (جمعه) در توئیتی نوشت: پس از رایزنی‌ها با دیگر هیأت‌ها، بعدازظهر روز گذشته (پنجشنبه) من و «انریکه مورا» (هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) برای ارزیابی وضعیت و بحث درباره مسیر پیش رو، دیدار کردیم.

‌وی افزود: این هفته پیشرفت خوبی داشتیم. امروز (جمعه) کمیسیون مشترک خواهیم داشت و بعد از یک وقفه چند روزه، مذاکرات را ادامه خواهیم داد.

به گزارش فارس، نشست کمیسیون مشترک برجام قرار است ساعت ۱۴ امروز به وقت وین (۱۶:۳۰ به وقت تهران) با حضور هیأت‌های ایران، اتحادیه اروپا و ۱+۴ در هتل کوبورگ برگزار شود.
 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید