خباز: نهادهای انتصابی به دنبال حذف ما هستند

تلاش خاتمی برای تغییر تاکتیک اصلاح‌طلبان

کدخبر: ۴۶۳۳۳۴
اقتصادنیوز: محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نهادهای انتصابی بشدت در مقابل اصلاح‌طلبان گارد گرفته‌اند و اجازه حضور ایشان در انتخابات‌های مختلف را نمی‌دهند، هیچ شکی نیست.
 تلاش خاتمی برای تغییر تاکتیک اصلاح‌طلبان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، نوع گفتمان موجود در کشور و تلاش برای تک ساحتی کردن سیاست در سالهای اخیر این موضوع را روشن کرده که دیگر نمی‌توان انتظار داشت اصلاح‌طلبان به راحتی وارد فضای حاکمیتی و سیاسی کشور شوند. شاید به همین علت است که سید محمدخاتمی در آرا و نظرات اخیر خود مدام بر این مساله تأکید دارد که اصلاح‌طلبان باید از نگاه قدرت محور دست بکشند و میان مردم بروند.

محمدرضا خباز، از چهره های شاخص اصلاح طلب تاکید می‌کند؛ استراتژی حضور در میان مردم و دوری جستن از کنش‌های سیاسی صرف، کمی دیر اعمال شده و حتی از زمان مجلس ششم نیز می‌توانست در دستورکار جدی اصلاح‌طلبان قرار بگیرد.

او معتقد است؛ یک اصلاح‌طلب باید باور کند که مخاطب جدی او در جامعه حضور دارد و برای ارتباط با او لازم است استراتژی جدیدی را طراحی و اعمال کند.

نهادهای انتصابی به دنبال حذف اصلاح‌طلبان هستند

محمدرضا خباز استاندار سابق سمنان و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره تلاش سید محمدخاتمی برای سوق دادن اصلاح‌طلبان به میان مردم و آشنا کردن ایشان با اندیشه اصلاح‌طلبی، اظهار داشت: در این موضوع که نهادهای انتصابی بشدت در مقابل اصلاح‌طلبان گارد گرفته‌اند و اجازه حضور ایشان در انتخابات‌های مختلف را نمی‌دهند، هیچ شکی نیست.

وی تأکید کرد: اگر تا دو دهه قبل برخی از افراد به موضوع مخالفت نهادهای انتصابی با اصلاح‌طلبان به دیده شک نگاه می‌کردند، امروز همان افراد نیز بر این باور هستند که این نهادها از حضور جریان اصلاحات در انتخابات خشنود نیستند.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب با رفتارشناسی برخی از مخالفان جریان متبوع خود، بیان داشت: برخی از افراد تاثیرگذار در نهادهای انتصابی حاضرند انتخابات حداقلی در کشور برگزار شود، اما به هیچ عنوان اصلاح‌طلبان مجال حضور در عرصه سیاسی و رأی آوری را پیدا نکنند.

خاطره جالب از دوران محدودیت اصلاح‌طلبان در مجلس ششم

خباز با ذکر خاطره‌ای از دوران حضور خود در، یادآور شد: بنده به عنوان نماینده حزب همبستگی در فراکسیون اصلاح‌طلبان به ریاست مرحوم حجت الاسلام والمسلمین محتشمی‌پور حضور داشتم و به خاطر می‌آورم در همان دوران نیز نگاه حذفی و محدود کننده نهادهای انتصابی در قبال جریان اصلاحات وجود داشت.

وی بیان کرد: در آن دوران بنده این تئوری را مطرح کردم که وقتی نهادهای انتصابی در برابر هر حرکت اصلاح‌طلبان موضع می‌گیرند و حتی نمی‌گذارند طرح‌های نمایندگان مجلس به نتیجه برسد، نیاز است که تغییر تاکتیک دهیم.

خباز گفت: بنده معتقد بودم زمانی که اجازه کار و خدمت به اصلاح‌طلبان داده نمی‌شود، همین امر موجب از بین رفتن پایگاه اجتماعی این جریان سیاسی خواهد شد، به همین جهت تلاش می‌کردم همفکران خود را قانع کنم تا بر مسائل اجتماعی تمرکز کنند. زیرا اطمینان داشتم هر حرکت سیاسی اصلاحات مورد حمله قرار می‌گرفت و نیاز بود جریان سیاسی اصلاحات مخاطبان آن دوران خود را حفظ کند.

استاندار سابق سمنان تصریح کرد: در آن دوران اعتقاد من بر این بود که می‌توان از ظرفیت سمن های مردم نهاد به خوبی استفاده کرد. در دورانی که فضای مجازی همانند امروز نبود و باید بر دسته‌های فکری مردم نهاد تمرکز می‌کردیم.

اصلاح‌طلبان از فضای مجازی غافل نشوند

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: امروز فضای مجازی یک بستر بسیار مناسب برای اصلاح‌طلبان است تا مخاطبین خود را شناسایی و ارتباط گیری کنند و در همان فضا نیز به کنش‌گری سیاسی نیز بپردازند.

عضو حزب اعتماد ملی با آسیب‌شناسی علت دور شدن از مردم، گفت: اگر اصلاح‌طلبان با طرح‌های سیاسی که عمدتا با آنها مخالفت می‌شود به میان مردم بروند، بعد از مدتی مردم و بدنه جامعه را از خود دلسرد خواهند کرد. به همین جهت امروز پیشنهاد آقای خاتمی بسیار مهم و کارگشا است، هرچند فکر می‌کنم که این درخواست آقای خاتمی برای حضور اصلاح‌طلبان در میان مردم، حتی کمی دیر مطرح شده است.

وی گفت: اصلاح‌طلبان برای حفظ مخاطبین خود باید تغییر روش دهند و نگذارند مخالفین آنها برنامه‌های خود را دنبال کنند.

باید تلاش کنیم بدنه اجتماعی هواداران خود را راضی نگه داریم

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: باید مخاطبین اصلاحات به این باور برسند که اصلاح‌طلبان از هیچ تلاشی برای جلب رضایت آنها و حمایت از ایشان دریغ نخواهند کرد. تلاش امروز اصلاح‌طلبان باید معطوف به این امر شود که مخاطبین خود که همان مردم هستند را حفظ کند.

خباز در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان اصلاح‌طلبان را بر سر پیشنهاد اخیر سید محمدخاتمی همسو کرد، اظهار داشت: اگر اصلاح‌طلبان متوجه شوند که مخاطبین آنها در جامعه حضور دارند، به این نتیجه خواهند رسید که با تاکتیک جدید نظر ایشان را جلب کنند، مخاطبین اصلاحات نیز اگر متوجه شوند که رهبران فکری آنها را رها نکرده‌اند، به سوی روش جدید گفتمانی اصلاحات که مدنظر آقای خاتمی است، حرکت خواهند کرد.

برخی از طرفداران اصلاحات گوشه‌گیر شدند

وی در پایان گفت: مردم همواره از اندیشه‌های جدید استقبال می‌کنند، البته نباید فراموش کنیم که بخش زیادی از مخاطبین دیروز اصلاح‌طلبان؛ امروز شاید گوشه‌گیر شده باشند و لازم است تا نسل جدید و جوان حاضر در کشور با اندیشه اصلاح طلبی آشنا و جذب این جریان سیاسی شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید