محور گفت‌وگوی تلفنی پوتین و ماکرون چه بود؟

کدخبر: ۴۶۳۵۱۷
اقتصادنیوز: رئیس جمهور روسیه و ماکرون در تماسی تلفنی درخصوص شرایط اوکراین و مالی به گفت‌وگو پرداختند.
محور گفت‌وگوی تلفنی پوتین و ماکرون چه بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، کاخ کرملین روز سه‌شنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه طی تماسی تلفنی درخصوص شرایط مالی و اوکراین و همچنین "امنیت قاره اروپا" گفت‌وگو کردند.

رویترز گزارش داد، اوکراین در آوریل سال ۲۰۱۴ میلادی کمپین نظامی را علیه جدایی طلبان جنوب شرق اوکراین که روی کار آمدن دولت مرکزی کی‌یف را به دنبال یک کودتای تحت حمایت آمریکا قبول نداشتند،آغاز کرد.

سازمان ملل برآورد می‌کند که در درگیری‌های اوکراین بیش از ۹۰۰۰ تن کشته شده‌اند.

اطلاعات ارتش اوکراین مدعی است که مسکو برای حمله در اوایل ۲۰۲۲ آماده می‌شود. مقامات آمریکا، ناتو و اوکراین گفته‌اند که نیروهای روسیه در مقابل مرز اوکراین تجمع کرده‌اند. روسیه نیز ضمن رد این ادعا، آن را پروپاگاندای "ستیزه‌جویانه" آمریکا خوانده است.

همچنین شینهوا به نقل از کاخ کرملین نوشت که پوتین، ماکرون را در جریان تلاش‌های روسیه جهت تدوین پیش‌نویس پیمان با آمریکا و پیش‌نویس توافق با ناتو بر سر تضمین‌های امنیتی قرار داده است.

سخنگوی ناتو پیش‌تر گفته بود که ائتلاف آتلانتیک شمالی برای مذاکرات سازنده با روسیه در آینده نزدیک آماده است. به گفته وی، همه کشورهای عضو این سازمان پیشنهادات ارائه شده از سوی طرف روس در مورد تضمین‌های امنیتی را مطالعه کرده‌اند.

در ۱۷ دسامبر، وزارت خارجه روسیه پیش نویس توافقنامه‌ها با ناتو در مورد تضمین‌های امنیتی را اعلام کرد.این تضمین ها حاوی درخواست‌هایی هستند که مسکو را به عنوان دشمن تلقی نکنند و از گسترش بیشتر ناتو به شرق چشم پوشی کنند. روسیه همچنین پیشنهاد کرد که ائتلاف آتلانتیک شمالی از برنامه‌ها برای اوکراین صرف نظر کند و کی‌یف را در این سازمان قرار ندهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید