ادعای مهم یک رسانه آمریکایی درباره عربستان

کدخبر: ۴۶۳۹۱۸
اقتصادنیوز: یک رسانه آمریکایی نزدیک به دموکرات‌ها در این کشور مدعی شد، عربستان سعودی با کمک چین در حال ساختن موشک‌های بالستیک است.
ادعای مهم یک رسانه آمریکایی درباره عربستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، شبکه «سی‌ان‌ان» در گزارشی ادعا کرد، گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که عربستان سعودی با کمک چین در حال ساختن موشک‌های بالستیک است».

سی‌ان‌ان روز پنجشنبه (امروز) در خبری اختصاصی ادعایی درباره اقدام عربستان سعودی برای ساختن موشک‌های بالستیک با کمک چین منتشر کرد.

در ابتدای این گزارش به نقل از سه منبع اطلاعاتی آمده است: «عربستان سعودی در گذشته موشک‌های بالستیک از چین خریداری کرده است اما تا حالا خودش هرگز قادر به ساخت موشک‌ها نبوده است».

سی‌ان‌ان ادامه داد: «تصاویر ماهواره‌ای به‌دست‌آمده توسط سی‌ان‌ان همچنین نشان می‌دهد که پادشاهی (عربستان سعودی) در حال حاضر سلاح‌ها را حداقل در یک مکان تولید می‌کند».

دو منبع مطلع از تازه‌ترین ارزیابی‌های اطلاعاتی به این رسانه خبر دادند، مقام‌های ایالات متحده در سازمان‌های متعدد از جمله شورای امنیت ملی در کاخ سفید، در ماه‌های اخیر در مورد اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای (محرمانه‌ای) که از انتقال چندگانه فناوری موشک‌های بالستیک در مقیاس بزرگ بین چین و عربستان سعودی خبر می‌دهد، مطلع شده‌اند».

در گزارش سی‌ان‌ان روی مواجهه دولت آمریکا با «پرسش‌های فزاینده» ناشی از همکاری ادعایی عربستان سعودی و چین در حوزه موشکی دست گذاشته و آن را به ادعاهای واشنگتن برای مقابله با برنامه موشکی ایران ربط داده است.

طبق ادعای این گزارش، «دولت بایدن اکنون با پرسش‌های فزاینده‌ای مبنی بر اینکه آیا پیشرفت‌های موشکی بالستیک (عربستان) سعودی می‌تواند به طور چشمگیری پویایی قدرت منطقه‌ای را تغییر دهد و تلاش‌ها برای گسترش مفاد توافق هسته‌ای با ایران به‌منظور محدود کردن فناوری موشکی خود را پیچیده‌تر کند، مواجه است؛ (تقویت مفاد برجام) هدف مشترک عربستان سعودی، آمریکا، اروپا، اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج (فارس) است».

سی‌ان‌ان که رسانه نزدیک به دموکرات‌ها است، ادامه داد: «هرگونه پاسخ ایالات متحده (به همکاری ریاض و پکن در ساخت موشک بالستیک) همچنین می‌تواند به دلیل ملاحظات دیپلماتیک با چین پیچیده شود چرا که دولت بایدن به دنبال تعامل مجدد با پکن در مورد چند موضوع سیاسی اولویت‌دار از جمله آب و هوا، تجارت و همه گیری (ویروس کرونا) است».

این رسانه آمریکایی به سراغ شورای امنیت ملی و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) رفته و نظر آنها را درباره درستی یا نادرستی خبر جویا شده اما آنها اظهارنظری در این باره نکردند.

شبکه سی‌ان‌ان از مقام‌های چین درباره همکاری پکن با ریاض در حوزه موشکی و اینکه آیا اخیرا فناوری‌های حساس موشک‌های بالستیک از چین به عربستان سعودی منتقلا شده است، هم سوال کرده است.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین که نامش منتشر نشده است، بیانیه‌ای در اختیار سی‌ان‌ان قرار داده و به این رسانه اعلام کرد، چین و عربستان سعودی «شرکای جامع استراتژیک» هستند و «در همه زمینه‌ها شامل زمینه تجارت نظامی همکاری دوستانه را حفظ کرده‌اند».

در پایان گزارش ادعایی سی‌ان‌ان، این رسانه از رجوع خود به مقام‌های دولت عربستان سعودی و همچنین سفارت ریاض در واشنگتن برای اظهارنظر درباره خبر همکاری موشکی ریاض و پکن و ساخت موشک بالستیک در عربستان سعودی خبر داد اما آنها هم اظهارنظری در این باره نکردند.

در بخش‌هایی از این گزارش، تصاویری ماهواره‌ای درباره محل ادعایی ساخت موشک‌های بالستیک عربستان سعودی هم منتشر شده است.

در تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده ادعا شده که مرکز ساخت موشک‌های بالستیک در «الدوادمی» در منطقه مرکزی خاک عربستان سعودی واقع شده است. 

در بخشی از گزارش سی‌ان‌ان هم آمده است: «برخی از قانونگذاران (کنگره آمریکا) طی چند ماه گذشته در جریان اطلاعات جدید درباره انتقال فناوری موشک‌های بالستیک بین عربستان سعودی و چین قرار گرفته‌اند».

سی‌ان‌ان افزود: «منابع به سی‌ان‌ان گفتند دولت بایدن در حال آماده شدن برای تحریم برخی از سازمان‌های دخیل در این نقل و انتقالات است، اگرچه برخی در کاپیتول هیل (کنگره) نگران هستند که کاخ سفید مایل به تحمیل عواقب قابل توجهی بر دولت (عربستان) سعودی برای اقدامات خود نیست».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید