پیام مهم پوتین به آمریکا و ناتو در مورد کمک به افغانستان

کدخبر: ۴۶۳۹۵۱
اقتصادنیوز: رئیس‌جمهوری روسیه از آمریکا و کشورهای غربی همپیمان این کشور خواست تا با توجه به اینکه 20 سال افغانستان را اشغال کرده بودند و به زیرساخت‌های این کشور ضربات سنگینی وارده کرده‌اند، به کمک مردم این کشور بشتابند.
پیام مهم پوتین به آمریکا و ناتو در مورد کمک به افغانستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، پوتین روز پنجشنبه در کنفرانس خبری سالانه با حضور صدها خبرنگار خارجی و روس در مسکو گفت: افغانستان به کمک های اقتصادی نیاز دارد و در وهله اول آمریکا و کشورهای عضو ناتو که بیست سال در این کشور حضور نظامی داشته اند، باید به مردم افغانستان کمک کنند.  

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به این که افغانستان در شرایط بسیار سخت قرار دارد و ممکن است بخش عمده مردم این کشور دچار گرسنگی شوند، تصریح کرد: در شرایط کنونی مردم افغانستان نیاز به کمک دارند و در وهله اول کشورهایی که به اقتصاد افغانستان و جامعه این کشور خسارات و ضربات سنگین وارد کرد و کشورهایی که ۲۰ سال در این کشور حضور داشت باید به کمک مردم آن بشتابند.  

وی افزود: ما نیز به نوبه خود هر چه که از دستمان برآید برای کمک به افغانستان انجام خواهیم داد.  

پوتین گفت: در وهله اول باید ذخایر مالی افغانستان در خارج از این کشور در وهله اول بانک های آمریکایی آزاد شود. تا اینکه کمک های انسانی به میزان لازم به مردم افغانستان ارائه شود.  

وی در مورد به رسمیت شناختن طالبان هم گفت: روسیه در به رسمیت شناختن حکومت طالبان به واقعیت ها توجه خواهد کرد.  

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد که مسکو خواهان تصمیم منسجم و یک رای جامعه جهانی در این مساله (به رسمیت شناختن حکومت طالبان) در افغانستان است.  

 وی این را نیز گفت که می خواهد روابط روسیه و افغانستان به بهترین شکل ممکن توسعه بیابد.  

  به گفته رئیس جمهوری روسیه، هم اکنون نیز از قلمرو افغانستان مقادیر بزرگ مواد مخدر به کشورهای دیگر قاچاق می شود و این مساله برای روسیه نگران کننده است.  

نیروهای آمریکایی و همپیمانان این کشور پس از ۲۰ سال اشغال افغانستان، در ماه اوت پس از ورود طالبان به کابل، این کشور را ترک کردند.  

 

روسیه تصمیم آمریکا برای مذاکره در مسائل امنیتی را مثبت ارزیابی می کند

پوتین در ادامه سخنان خود گفت که تصمیم برای آغاز مذاکرات میان روسیه و آمریکا در مسائل مربوط به ارائه تضمین های امنیتی در اوایل ماه ژانویه سال آینده   را مثبت می دانیم.  

 وی افزود: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد برای مذاکره داد و ما به او پاسخ دادیم. به نظر من این رویکرد بسیار سازنده و سریع بود.

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به اینکه پیشنهاد برای ارائه تضمین های امنیتی را به آمریکا و نائو ارائه کرده است، افزود: ما آماده ایم تا در سازمان امنیت و همکاری اروپا در این مورد مذاکره کنیم.  وزارت امور خارجه روسیه پیشتر پیش نویس توافقنامه‌هایی بین روسیه و ایالات متحده در مورد تضمین‌های امنیتی و توافقنامه اقدامات لازم برای تضمین امنیت فدراسیون روسیه و کشورهای عضو ناتو را به طرف آمریکایی تحویل داد.  

رئیس جمهوری روسیه در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ناتو در اوایل دهه ۹۰ میلادی به مسکو اطمینان داده بود که حتی یک اینچ به شرق گسترش نخواهد یافت تصریح کرد که ناتو در این مساله روسیه را فریب داد.

 

غرب روسیه را بسیار بزرگ می داند

پوتین در ادامه گفت: کشورهای غربی حتی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه را بسیار بزرگ می دانند.

وی افزود: این مساله به آن دلیل است که کشورهای اروپایی از امپراتوری های بزرگ به کشورهای نه چندان بزرگ با جمعیت ۶۰-۸۰ میلیون نفر تبدیل شده اند.

به گفته پوتین، فقط با این دیدگاه می توان فشارهای دائمی غرب بر روسیه را توضیح داد.  

 

اوکراین توافقنامه مینسک را اجرا نمی کند

رئیس جمهوری روسیه در ادامه سخنان خود از سیاست های دولت اوکراین در قبال مناقشه در شرق این کشور انتقاد کرد و گفت: دولت اوکراین توافقنامه مینسک را اجرا نمی کند.  

وی ادامه داد: در توافقنامه مینسک گفته شده است که دولت اوکراین با نمایندگان مناطق دونتسک و لوگانسک وارد مذاکره می شود اما همینک نمایندگان این مناطق را تروریست می خواند و از هر گونه مذاکره با آنها خودداری می کند.

پوتین گفت: در این توافقنامه گفته شده است که باید منطقه دونباس دارای موقعیت ویژه شود اما کی یف بجای اجرای این بند به تحریم این منطقه و ساکنان آن می پردازد که اقدامی متناقض قانون اساسی اوکراین است.

رئیس جمهوری روسیه از رویکرد آمریکا و همپیمانانش در اوکراین انتقاد کرد و گفت: آنها می خواهند روسیه را به عنوان یکی از طرف های مناقشه اوکراین معرفی کنند که در واقع چنین نیست

وی همچنین از اینکه دولت اوکراین به سیاستمداران خواهان همکاری با روسیه در این کشور اجازه فعالیت نمی دهد و آنها را سرکوب می کند و نیز عدم تحقیقات جدی در مورد مرگ شماری از شهروندان اوکراینی پس از سال ۲۰۱۴ انتقاد کرد.  

 

تاکید بر گسترش همکاری با کشورهای اسلامی 

پوتین در ادامه سخنانش در پاسخ به سوالی در مورد آزادی هنری گفت که این آزادی نباید به گونه ای باشد که به مذاهب و اعتقادات دینی مردم توهین شود.

وی در ادامه به انتشار کاریکاتور موهن پیامبر اسلام (ص) در نشریه فرانسوی شارلی ابدو اشاره کرد و گفت: این اقدام منجر به کشته شدن شماری از هیات دبیران این نشریه شد.

پوتین از خبرنگاری که این سوال را پرسید سوال کرد آیا شما می خواهید که در روسیه نیز شاهد چنین وقایعی باشیم. روسیه کشوری است چندملیتی و چند مذهبی و هیچ کس نباید به ادیان در این کشور توهین کند.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد که آزادی باید به گونه ای باشد که به دیگران صدمه وارد نکند.

وی همچنین بر روابط خوب کشورش با کشورهای جهان اسلام و توسعه همکاریها در عرصه هاای مختلف با کشورهای اسلامی تاکید کرد.

پوتین همچنین اعلام کرد که دولت اتحادی روسیه و بلاروس توسعه می یابد و همینک عرصه های مهمی همچون آزادی تردد و معیارهای مشترک برای اشتغال ساکنان دو کشور را فرا می گیرد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین بر دفاع از ارزش های سنتی روسیه دربرابر پدیده هایی همچون همجنس گرایی و فساد اخلاقی تاکید کرد.   

کنفرانس مطبوعاتی سالانه پوتین با حضور صدها خبرنگار از مناطق مختلف روسیه و خبرنگاران خارجی در مجموعه نمایشگاه مانژ مسکو برگزار و  ۴ ساعت و ۱۰ دقیقه بطول انجامید. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید