اعتراض آفریقای جنوبی به حراج یک کلید در لندن

کدخبر: ۴۶۴۴۸۶
اقتصادنیوز: حراج کلید سلول زندان نلسون ماندلا در انگلیس با اعتراض دولت آفریقای جنوبی روبرو شد.
اعتراض آفریقای جنوبی به حراج یک کلید در لندن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، کلید سلول زندان نلسون ماندلا نماد مبارزه با آپارتاید در آفریقای جنوبی احتمالا ماه آینده در انگلیس به حراج گذاشته می‌شود که این مساله خشم پرتوریا را به دنبال داشته است.

به گزارش تارنمای شبکه خبری یورونیوز، دولت آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای که در شب کریسمس منتشر شد، ضمن «ابراز نگرانی» از این کار اعلام کرد که وزیر ورزش، فرهنگ و هنر «دستور اقدامات فوری» در این‌باره را صادر کرده است.

این کلید متعلق به سلول زندان نلسون ماندلا در دوران حبس او در جزیره روبن است که بیشترین دوره حبس ۲۷ ساله خود را سپری کرد.

بر اساس این بیانیه، کریستو برند از زندان‌بانان ماندلا این کلید را به خانه حراج «گورنزی» انگلیس فروخته است.

ناتی امتتهوا وزیر ورزش، فرهنگ و هنر آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «غیرقابل تحمل است که حراج گورنزی که قطعا از تاریخ دردناک کشور ما و معنای آن کلید آگاه است، بدون مشورت با دولت آفریقای جنوبی و مقامات میراث فرهنگی این کشور و موزه جزیره روبن، آن را به حراج بگذارد.»

جزیره روبن در حال حاضر یک موزه ملی و یک سایت میراث جهانی است و به گفته امتتهوا، اشیای مرتبط با این جزیره نیز «اهمیت فرهنگی، میراثی و تاریخی» دارند زیرا دوران تلخ مبارزه با رژیم نژادپرست آپارتاید و «عزم یک ملت برای رسیدن به آزادی» را یادآوری می‌کنند.

بنا بر اطلاعات مندرج در سایت خانه حراج «گورنزی»، قرار است این کلید در ۲۸ ژانویه (۸ بهمن) به حراج گذاشته شود و تصریح شده که علاوه بر کلید سلول ماندلا، برخی دیگر از وسایل او از جمله پیراهن، عینک، خودکار او نیز عرضه خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید