ناکامی جدید بن‌سلمان در آمریکا

کدخبر: ۴۶۵۸۰۹
اقتصادنیوز: یک قاضی آمریکایی شکایت یک شرکت وابسته به حکومت عربستان علیه یک مقام سابق اطلاعاتی این کشور را رد کرد.
ناکامی جدید بن‌سلمان در آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، این قاضی آمریکایی اعلام کرده است به دلیل استفاده دولت آمریکا از یکی از اختیاراتش که از انتشار اطلاعات محرمانه جلوگیری می‌کند، رسیدگی به شکایت مذکور غیر ممکن شده است. 

به گفته رویترز، این تصمیم یک شکست برای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در یک جدال حقوقی علیه سعد الجبری است که پیش از این با آمریکا در مبارزه با تروریسم همکاری می‌کرده است. 

شکست بن سلمان در دادگاهی در آمریکا

"ناتانیل گورتون" قاضی دادگاه منطقه‌ای ماساچوست آمریکا، در توضیح دلیل رد این پرونده گفت: دادگاه نمی‌تواند بدون استفاده از مدارک و اطلاعاتی که دولت آمریکا آن را اسرار دولتی تلقی می‌کند، برای شرکت هلدینگ سعودی ساکاپ حکم صادر کند. 
این دادگاه همچنین با استناد به عدم دستیابی به اسناد محرمانه دولتی از اظهارنظر درباره دعوی الجبری علیه شرکت دولتی هلدینگ سکاپ نیز خودداری کرده است. 
شرکت سکاپ و ۹ شرکت سعودی با شکایت علیه الجبری مدعی شده‌اند که این فرد زمان ایفای نقش خود به عنوان مشاور محمد بن‌نایف، ولی‌عهد سابق سعودی، رهبری پروژه‌ای را به عهده داشته که از آن‌ها ۳.۵ میلیارد دلار کلاهبرداری کرده است. 
سعد الجبری معاون ولی‌عهد سابق سعودی «محمد بن نایف» پیش از کودتای بن سلمان در ژوئن ۲۰۱۷ بود و پست مشاور امنیت ملی در وزارت کشور سعودی را بر عهده داشت. 
جابری در دادخواستی در سال ۲۰۲۰ در آمریکا مدعی شده بود که مقامات کانادایی توطئه قتل وی از سوی " یک جوخه قتل" وابسته به محمد بن سلمان را خنثی کرده‌اند. به گفته الجبری این سو قصد دو هفته قبل از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال ۲۰۱۸ رخ داده است. 
 «آوریل هینز» مدیر اطلاعات ملی آمریکا شهریورماه سال جاری در اقدامی غیرمنتظره در این پرونده مداخله کرد تا مانع از انتشار اسناد محرمانه به بهانه رسیدگی قضایی به این پرونده شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید