نفوذ پررنگ پایداری ها در پاستور پس از آیت الله مصباح/ جبهه پایداری پدر معنوی جدید دارد؟

کدخبر: ۴۶۶۲۴۲
با فوت آیت‌الله مصباح یزدی جای خالی او برای جبهه پایداری مشهود است و البته مهمترین چالش پایداری در دوران پسا مصباح یزدی قراردادن فردی در جایگاه پدری این تشکل است.
نفوذ پررنگ پایداری ها در پاستور پس از آیت الله مصباح/ جبهه پایداری پدر معنوی جدید دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، عصر جمعه ۱۲ دی ماه 99 بود که خبر فوت آیت الله مصباح یزدی بعد از چند هفته بستری شدن در بیمارستان رسانه ای شد.

شوک به جبهه پایداری در آستانه انتخابات 1400

فوت آیت الله مصباح یزدی که در ادبیات سیاسی به پدر معنوی جبهه پایداری معروف بود یک شوک سیاسی برای این جبهه بود، خاصه که آن روزها خود را آماده انتخابات ریاست جمهوری می کردند و حمایت ها و راهبری های آیت الله و قدرت چانه زنی او در معادلات سیاسی و مشخصا در بین روحانیت اصولگرا برای این جبهه اهمیت ویژه داشت. 

با فوت پدر معنوی طیف تندرو اصولگرایان فصل جدیدی برای جبهه پایداری آغاز شد. این جبهه که در سال های حیاتش تلاش می کرد با تکیه بر جایگاه آیت الله مصباح و پشت سر او تحرکات تندروانه خود را دنبال کند بعد از آیت الله مصباح چه مسیری را در یک سال گذشته طی کرد؟ 

روزگارِ جبهه پایداری در پسامصباح؛ از ناکامی آقاتهرانی تا یکه‌تازی محصولی

بازگشت جبهه پایداری به پاستور در پسامصباح

جبهه پایداری در یک سال گذشته بیکار و گوشه نشین نبوده است، انتخابات ریاست جمهوری چندماه بعد از فوت پدر معنوی در جریان بود و این جبهه نیز که به لطف شورای نگهبان دستش برای انتخاب کاندیدا باز بود در نهایت بین کاندیداهای اصولگرای حاضر در انتخابات رئیسی را برگزید و پشت سر او قرار گرفت. روی کار آمدن رئیسی برای پایداری ها پیروزی بزرگی بود. پیروزی که با گرفتن چندین سهم از کابینه رد ردهای مختلف مدیریتی از وزیر تا معاون و مدیر رده بالا و ....کامشان را شیرین تر هم کرد. 

حال علاوه بر مجلس که صندلی های زیادی به آنها رسیده بود، در دولت هم نفوذی پررنگ دارند و شاید بتوان گفت نبود آیت الله چندان دست آنها از قدرت را کوتاه نکرده است و تا اینجای کار سهم قابل توجهی در معادلات سیاسی کشور دارند

جبهه پایداری پدر معنوی جدید دارد؟

اما جای خالی پدر معنوی را چه کسی برای پایداری ها پر کرد؟ اولین گزینه ای که در همان روزهای ابتدایی نامش مطرح بود مرتضی آقاتهرانی بود، او که دبیرکلی این جبهه را به صادق محصولی واگذار کرده بود و روزگارش را در مجلس سپری می کرد نزدیکترین گزینه برای گرفتن جایگاه لیدری این جبهه بود اما عملکرد یک سال اخیر او نشان می دهد که آقاتهرانی از قدرت و نفوذ مصباح یزدی برخوردار نیست.

او گرچه در مجلس توانسته جوانان تندروی این جبهه را به خط کنند اما بعید به نظر می رسد بتواند آن نفوذی که مصباح یزدی در بین روحانیت خاصه روحانیت قم نشین داشت را بدست آورد. او حتی در مقام نفوذ در درون جبهه چند سالیست که از صادق محصولی دیگر چهره شاخص این جبهه نیز عقب مانده است و تحرکات درون جبهه بیشتر با هدایت و لیدری صادق محصولی خط دهی می شود.

صادق محصولی یکه‌تازی می‌کند

جبهه پایداری طی چند سال اخیر به دو شاخه قم و شاخه تهران تقسیم شده است، گرچه اعضای این جبهه چندان قائل به این تقسیم بندی نیستند اما تحرکات درون جبهه حکایت از برخی اختلافات و تقسیم بندی های ضمنی دارد. فوت آیت الله مصباح تا حد زیادی شاخه قم پایداری یا همان حلقه پرتو را تضعیف کرد و در مقابل شاخه تهران با هدایت صادق محصولی قدرت گرفت.

محصولی گرچه تلاش می کند تا یک چهره پشت پرده باشد اما در یک سال اخیر که جایگاه دبیرکلی را تصاحب کرده ظهور و بروز بیشتری در مناسبات سیاسی داشته است. او در ایام انتخابات ریاست جمهوری که اولین انتخابات بعد از فوت ایت لله مصباح بود نیز تلاش خود را برای خط دهی به پایداری ها و تقویت وجه عملیاتی این جبهه به کار گرفته است.

چالش اصلی جبهه پایداری

با فوت آیت‌الله مصباح یزدی جای خالی او برای جبهه پایداری مشهود است و البته مهمترین چالش پایداری در دوران پسا مصباح یزدی قراردادن فردی در جایگاه پدری این تشکل است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید