بیانیه مشترک 5 قدرت هسته‌ای جهان/ هرگز نباید وارد جنگ هسته ای شد

کدخبر: ۴۶۶۶۹۰
اقتصادنیوز: قدرت هسته‌ای جهان با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که جنگ هسته‌ای قابل بردن نیست و هرگز نباید وارد آن شد.
بیانیه مشترک 5 قدرت هسته‌ای جهان/ هرگز نباید وارد جنگ هسته ای شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، روسیه، انگلیس، آمریکا، چین و فرانسه در یک بیانیه مشترک کم‌سابقه تأکید کرده‌اند که «جنگ هسته‌ای قابل بردن نیست و نباید هرگز وارد آن شد.»

۵ کشور در این بیانیه مدعی شده‌اند «جلوگیری از جنگ میان ۵ کشور دارنده سلاح‌های هسته‌ای و کاهش مخاطرات استراتژیک را جزو «اصلی‌ترین مسئولیت‌های» خود می‌دانند.

در این بیانیه آمده است: «ما تأکید می‌کنیم که جنگ هسته‌ای قابل بردن نیست و هرگز نباید وارد آن شد. از آنجا که استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تبعات گسترده‌ای دارد ما تصریح می‌کنیم که سلاح‌های هسته‌ای-تا زمانی که وجود داشته باشند- بایستی در خدمت مقاصد دفاعی باشند، مانع ستیزه‌جویی شده و از جنگ جلوگیری کنند. ما قویاً باور داریم که باید از گسترش بیشتر چنین سلاح‌هایی جلوگیری کرد.»

قدرت‌های هسته‌ای جهان در بخش دیگری از این بیانیه بر تمایل خود برای همکاری با همه کشورها در جهت ایجاد فضایی برای پیشروی به سوی خلع سلاح اتمی تأکید کرده‌اند.

آمریکا تنها کشور جهان است که تاکنون از بمب اتمی استفاده کرده است. روز ششم آگوست ۱۹۴۵، آمریکا نخستین بمب اتمی جهان را بر فراز شهر هیروشیما پرتاب کرد و ضمن نابودی این شهر، ۱۴۰ هزار نفر را به کام مرگ کشاند. ایالات متحده تنها سه روز بعد، بمب دوم را بر روی شهر ناگازاکی پرتاب کرد که طی آن ۷۰ هزار نفر دیگر به خاک و خون کشیده شدند.

قدرت بمب‌ اتمی که در شهر هیروشیما منفجر شد معادل ۱۵ هزار تن و قدرت بمبی که روی ناگازاکی انداخته شد معادل ۲۱ هزار تن تی‌ان‌تی بود. دمای زمین در لحظه انفجار بمب به ۴ هزار درجه رسید و باران رادیواکتیوی بر روی دو شهر هیروشیما و ناگازاکی فرود آمد.

نجات یافتگان از بمباران اتمی این دو شهر نیز سرانجام خوشایندی نداشتند و اغلب با سرطان‌های تیروئید، سینه و دیگر انواع سرطان‌ها مواجه شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید