دردسر دولت رئیسی بر سر انتصابات/ ائمه جمعه هم گلایه‌مند شدند

کدخبر: ۴۶۶۹۶۳
دولت رئیسی از یک‌سو با حاشیه‌های مربوط به انتصابات فامیلی درگیر است و از سوی دیگر سهم‌خواهی مجلسی‌ها از دولتمردان برای برخی عزل و نصب‌ها جنجال‌برانگیز شده است.
دردسر دولت رئیسی بر سر انتصابات/ ائمه جمعه هم گلایه‌مند شدند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، نامه‌‌ها و سفارش‌هایی که از خیابان بهارستان راهی پاستور می‌شود، گلایه های زیادی را سبب شده است. سفارش‌هایی که محتوایش یک چیز است «چه‌ کسی باید در ارگان‌های منطقه ای و استانی باشد و چه‌ کسانی نباشند» آن هم با اسم و امضای مورد نظر. موضوعی که گریبان همه دولت‌ها را گرفته است و این دولت هم با همه قرابت و نزدیکی و یکدستی با مجلس از این قائده مستثنی نشده و گلایه‌ها از گوشه و کنار درباره آنچه «دخالت نمایندگان در انتصابات» خوانده می‌شود به گوش می‌رسد. 

جنجال و دعوا بر سر انتصابات 

همین چند روز پیش بود که جنجال یک نماینده در جلسه معارفه فرماندار سوژه فضای مجازی شده بود؛ ویدئویی که در آن حسن نوروزی نماینده رباط کریم به استاندار اعتراض می‌کند که چرا گزینه‌ای که او معرفی کرده بود منصوب نشده و کسی دیگر در این جایگاه قرار داده شده است؛ صدای داد و فریاد بلند می‌شود اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود و استاندار تهران لب به اعتراض و انتقاد باز می‌کند که گزینه‌هایی که به‌عنوان فرماندار بومی معرفی شده بودند هرکدام به‌نوعی شرایط احراز صلاحیت برای این پست را نداشتند. او تنها صحبتش فقط رو به حاضران آن جلسه نیست و خطاب به نوروزی نماینده رباط کریم نیز گفت، شما نباید به‌جای استاندار، فرماندار منصوب کنید.  

این ماجرا و جنجال ها اتفاق بی‌سابقه‌ای نبوده و دست‌کم از وقتی گوشی‌های همراه هوشمند در بین مردم فراگیر شده دیگر شمار فیلم‌هایی که حکایت از این درگیری‌های لفظی و اختلافات داشت، از حساب افتاده است. 

ائمه جمعه هم گلایه‌مند شدند

چندی پیش نیز نماینده ولی فقیه در استان همدان در خطبه‌های نماز جمعه همدان با انتقاد از دخالت نمایندگان استان در انتصابات گفت:‌ طبق قانون نمایندگان می‌توانند اظهار نظر کنند اما اظهار نظر کردن غیر از دخالت کردن یا اصرار فراوان برای انتصاب یک فرد است کما اینکه این موارد خلاف قانون بوده و رهبر معظم انقلاب نیز گفتند نمایندگان نباید در این باره دخالت کنند.

امام جمعه همدان گفت: نمایندگان می‌توانند "مشورت‌، نظر‌ و یا افرادی را معرفی کنند"، اما  مجموعه مدیریتی استان خودش باید در این باره تصمیم بگیرد.متاسفانه گاهی برخی افراد آدم‌های خودشان را معرفی می‌کنند و می‌گویند این فرد در ستاد انتخاباتی من کار کرده و باید در فلان شهر یا فلان مسئولیت به کار گرفته شود.

امام جمعه همدان خطاب به نمایندگان با اشاره به اینکه شما حق دخالت در این‌کار را ندارید گفت: شما می‌توانید اظهار نظر بکنید و در این عرصه نیروهای جوان انقلابی را معرفی کنید چرا که دولت قرار است تحول ایجاد کند.

اما این صحبت‌ها با واکنش‌هایی از سوی نمایندگان مواجه شد که موضوع دخالت‌ها را انکار می‌کرد. 

محمد مهدی مفتح در همین رابطه به  تسنیم  می‌گوید: قانون اساسی کشور مبتنی بر تفکیک قوا بوده و قوا را مستقل از هم تعریف کرده است. او با بیان اینکه هیچ یک از قوای سه گانه نمی‌توانند در کار یکدیگر دخالت کنند گفت:‌ اگرچه هر مسئولی در حوزه کاری خود مسئولیت دارد اما مشورت دادن نیز یک امر مرسوم است.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس با این توضیح که مشورت کردن به معنای دخالت نیست بلکه برای این است که کار مردم  بهتر انجام شود مطرح کرد:‌ آنچه که به ذهنمان می رسید را به عنوان مشورت با مسئول درمیان گذاشتیم اما در نهایت تصمیم با ایشان است.

هشدار نسبت به دخالت در انتصاب‌ها 

حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان بعد از حرف و حدیث‌ها درباره دخالت نمایندگان در انتصاب‌ها از هشدارهای رهبری برای بهارستانی‌ها درباره این دخالت‌ها سخن به میان آورد. 

او گفت: رهبر معظم انقلاب، در دیدار تصویری خرداد ماه سال جاری به نمایندگان مجلس تاکید کردند که یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرایی و انتصابات است که باید از آن اجتناب شود.این هشدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نمایندگان مجلس باید فصل الخطاب برای آنها باشد اما متأسفانه این روزها از گوشه و کنار استان خبرهایی مبنی بر سهم‌خواهی و دخالت برخی نمایندگان در انتصابات را شنیده‌ایم که واقعاً جای نگرانی دارد.

شهریاری ادامه می‌دهد: این دخالت‌ها به حدی زیاد بوده که ائمه جمعه و نماینده محترم ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

او با تاکید براینکه دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات قابل قبول نیست، گفت: انتصاب مدیران و مسئولان انقلابی، کارآمد، مجرب، پاکدست، توانمند و خوشفکر می‌تواند برای دولت دستاوردهای بزرگی داشته باشد. قطعاً تا زمانی که مدیران همفکر با جریان دولت و استاندار جدید در سیستان و بلوچستان منصوب نشوند کار پیش نمی‌رود و این یک مشکل جدی است که ما در سطح استان خودمان به آن دچار هستیم.

دردسر دولت رئیسی بر سر انتصابات

دولت رئیسی هنوز در ابتدای کار است اما ماجرای انتصابات و توقعات از این دولت برای عزل و نصب‌ها آنقدر پرسروصدا شده است که از همین حالا می توان پیش بینی کرد که اگر چاره‌اندیشی نشود بحران انتصابات دامن گیر رئیسی خواهد شد و سهم خواهی ها در 4 سال ادامه خواهد یافت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید