پیام از تهران به کاخ سفید

خط و نشان تحریمی ایران برای آمریکایی ها

کدخبر: ۴۶۸۰۱۹
در حالی‌که ایران و ایالات متحده در حال حاضر در وین در حال مذاکره غیرمستقیم برای نجات توافق هسته‌ای 2015 هستند، تهران در اقدامی، مقامات آمریکایی بیشتری را به فهرست تحریم‌هایی اضافه کرده است که قبلاً شامل دونالد ترامپ و مایک پمپئو می‌شد.
خط و نشان تحریمی ایران برای آمریکایی ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بنابر اعلام وزارت امور خارجه، ایران روز شنبه ده ها آمریکایی دیگر را که بسیاری از آنها از ارتش آمریکا هستند، به دلیل ایفای نقش مستقیم یا غیرمستقیم در حمله تروریستی منجر به شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران ایران تحریم کرد.

بر اساس گزارش رویترز، وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که این 51 آمریکایی به دلیل «تروریسم» و «نقض حقوق بشر» هدف قرار گرفته اند. این اقدام به مقامات ایرانی اجازه می دهد تا هر گونه دارایی را که آن‌ها در ایران دارند توقیف کنند.

2022-01-03T143106Z_628235293_RC2QRR9ODXCM_RTRMADP_3_IRAN-USA-SOLEIMANI-ANNIVERSARY-CEREMONY

با این حال به ادعای رویترز فقدان احتمالی چنین دارایی‌هایی به این معنی است که این اقدام وجه‌های نمادین و پیام‌های ضمنی دارد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای که توسط رسانه‌های داخلی منتشر شد، گفت: این 51 نفر به دلیل «نقش در جنایت تروریستی آمریکا علیه سردار شهید قاسم سلیمانی و یارانش و ترویج تروریسم و  نقض حقوق اساسی بشر» هدف تحریم قرار گرفتند.

به نوشته رویترز، در اقدامی مشابه که یک سال پیش اعلام شد، ایران تحریم‌هایی را علیه ترامپ و چند مقام ارشد آمریکایی به دلیل اقدامات «تروریستی و ضد حقوق بشری»، اعمال کرد. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در دومین سالگرد ترور [شهید] سلیمانی، گفت که ترامپ باید به خاطر این قتل محاکمه شود وگرنه تهران انتقام خواهد گرفت.

همچنین الجزیره گزارش داد، در حالی‌که ایران و ایالات متحده در حال حاضر در وین در حال مذاکره غیرمستقیم برای نجات توافق هسته‌ای 2015 هستند، تهران در اقدامی سمبلیک، مقامات آمریکایی بیشتری را به فهرست تحریم‌هایی اضافه کرده است که قبلاً شامل دونالد ترامپ و مایک پمپئو می‌شد.

قاسم سلیمانی عراق

به نوشته الجزیره، از جمله افرادی که به فهرست تحریم های ایران اضافه شده اند، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش و رابرت اوبراین مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید، کنت مک کنزی، رئیس سنتکام، مقامات پنتاگون و فرماندهان چندین پایگاه آمریکایی در سراسر منطقه از جمله افرادی هستند که هدف تحریم ها قرار گرفته اند.

به ادعای الجزیره، این تحریم‌ها علی‌رغم پیام واضحی که دارند، عمدتاً نمادین هستند، زیرا تصور نمی‌شود که افراد نام‌برده دارایی‌هایی در ایران داشته باشند که توسط مقامات توقیف شود. سال گذشته، ایران تحریم‌هایی را علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه وی و هشت تن دیگر که در عملیات ترور [شهید] سردار سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد در عراق نقش داشتند، اعمال کرده بود.

این سازمان همچنین از طریق اینترپل، سازمان بین المللی پلیس، به دنبال دستگیری آنها بوده است. ایران همچنین از مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت خواسته است تا علیه ایالات متحده و اسرائیل که آنها را نیز به ارائه کمک متهم می کند، اقدام رسمی انجام دهند.

این اقدام روز شنبه اندکی پس از دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در حمله تروریستی به وسیله پهپاد آمریکایی و به دستور ترامپ، صورت گرفت. در مراسمی به مناسبت سالگرد اوایل این هفته، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور آمریکا گفت که ترامپ، پمپئو و دیگران باید در یک "دادگاه عادلانه" محاکمه شوند و هشدار داد که در غیر این صورت ایران و متحدانش در "محور مقاومت" به دنبال انتقام گرفتن خواهند بود.

مسئولیت بایدن درباره ترور سردارسلیمانی

به نوشته الجزیره، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه مجموعه‌ای از موشک‌های ساخت داخل خود را به نمایش گذاشت که به گفته آن‌ها در حمله تلافی‌جویانه سال 2020 علیه دو پایگاه آمریکایی استفاده شده بود.

ایران و سایر امضاکنندگان توافق برجام - فرانسه، روسیه، چین، بریتانیا و آلمان - اکنون در وین درگیر مذاکرات فشرده با هدف احیای توافق هسته‌ای هستند. نمایندگان دولت بایدن به طور غیرمستقیم در این مذاکرات شرکت می کنند. ایران خواستار لغو اکثر تحریم‌های آمریکا قبل از کاهش برنامه هسته‌ای خود شده است که از زمان اعمال تحریم‌ها به سرعت پیشرفت کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید