اقدامات هولناک و ادامه دار بن سلمان در بازداشت روزنامه نگاران

کدخبر: ۴۶۸۹۸۶
اقتصادنیوز: به گزارش گزارشگران بدون مرز ، عربستان هنوز دست کم 32 روزنامه نگار درعربستان بازداشت هستند و روزنامه نگاران بازداشت شده در زندان‌های آل سعود از بدرفتاری مسئولان سعودی رنج می‌برند.
اقدامات هولناک و ادامه دار بن سلمان در بازداشت روزنامه نگاران

 

  • ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰ 
  • اخبار بین الملل 
  • اخبار آسیای غربی 
 
 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

تداوم اقدامات سرکوبگرانه بن سلمان و به بند کشیدن روزنامه نگاران

یک سازمان حقوق بشری از ادامه اقدامات سرکوبگرانه ولیعهد سعودی و به بند کشیده شدن روزنامه نگاران از سوی مقامات سعودی پرده برداشت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، سازمان حقوق بشری با نام «سند» از ادامه نقض آزادی بیان در عربستان به علت اقدامات سرکوبگرانه «محمد بن سلمان» از زمان به قدرت رسیدن در سال 2017 اشاره کرد.

سعودی لیکس گزارش داد، طبق گزارش این سازمان حقوق بشری، مقامات سعودی همچنان همه هشدارهای بین المللی درباره نقض آزادی بیان و رسانه در این کشور را نادیده می‌گیرند و به اقدامات سرکوبگرانه خود علیه نویسندگان و روزنامه نگاران ادامه می‌دهند.

بر اساس این گزارش، عربستان از حیث بازداشت و سرکوب روزنامه نگاران در رتبه بالایی در میان کشورها قرار دارد.

این سازمان حقوق بشری، مقامات سعودی را مسئول کامل اقدامات ضد بشری و نقض آزادی بیان در عربستان دانست.

همچنین گزارش مرکز پژوهشی «فریدم هاوس» یا «خانه آزادی» نشانگر شاخص‌های شرم آور رژیم آل سعود است که آزادی‌ها را سرکوب می‌کند.

بر اساس گزارش این مرکز مطالعاتی، عربستان سعودی هفتمین کشور از نظر نقض آزادی‌ها و دموکراسی در سراسر جهان است. این کشور برای اولین بار به عنوان بدترین کشور برای آزادی‌های سیاسی و ششمین کشور برای نقض آزادی‌های مدنی رتبه بندی شده است.

پیش از این سازمان «ارزیابی حقوق بشر» فاش کرده بود که عربستان از نظر احترام به حقوق بشر در جهان به عنوان یکی از ناامن ترین کشورها طبقه بندی می‌شود.

این سازمان که فعالان، پژوهشگران و شخصیت‌های آکادمیک آن را اداره می‌کنند اخیرا طی طرحی ارزیابی سالانه خود را انجام داد و نتایج را در بخش‌های امنیت، سلامت و امکانات و کیفیت زندگی تقسیم بندی کرد. طبق این ارزیابی عربستان بعد از مکزیک بدترین کشور از میان 36 کشور از نظر حقوق بشری است.

پژوهشگران اعلام کردند که این نتیجه با استناد به کارنامه هولناک عربستان در زمینه شکنجه، اعدام، قتل فراقانونی، ربودن، بازداشت ظالمانه و مجازات اعدام است. درباره امکانات و کیفیت زندگی از نظر حقوق بشر عربستان یک درجه از 10 درجه را به دست آورد که بین 34 کشور دیگر پایین‌ترین حد است. این به دلیل ممنوعیت اعتراضات در این کشور، محدودیت آزادی بیان، تشکیل نهادهای مدنی و عدم توانایی شهروندان در رأی گیری است.

نهادهای حقوقی به بررسی جنایت‌های نظام سعودی که به حد بی‌سابقه‌ای در سرکوب، بازداشت، مصادره اموال بازداشت شدگان و ترور آن‌ها رسیده، پرداخته‌اند.

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز برای سال 2021 ، عربستان سعودی همچنین در رتبه بندی آزادی مطبوعات در جهان در رتبه پایین تری قرار دارد.

این سازمان از درج نام «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در فهرست دشمنان آزادی مطبوعات خبر داد و تاکید کرد در این فهرست نام محمد بن سلمان دیده می‌شود که این سازمان او را به ارتکاب جنایات‌ ضد بشری به دلیل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی متهم کرده است.

به گزارش گزارشگران بدون مرز ، عربستان هنوز دست کم 32 روزنامه نگار درعربستان بازداشت هستند و روزنامه نگاران بازداشت شده در زندان‌های آل سعود از بدرفتاری مسئولان سعودی رنج می‌برند. علاوه بر این ، دولت سعودی همچنان از کار هر رسانه‌ای که مستقیماً به آن وابسته نیست جلوگیری می‌کند و محدودیت‌هایی را برای وب سایت‌ها اعمال می‌کند.

وضعیت رسانه‌ها در 180 کشور جهان مورد ارزیابی قرار گرفت که بر اساس این ارزیابی عربستان با رتبه 170 در پایین‌ترین رتبه قرار گرفت.

عربستان سعودی بعد از ترور وحشیانه «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد آل‌سعود از نظر سرکوب آزادی بیان بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. از جمله سایر روش‌های سرکوب آزادی بیان در عربستان اعمال محدودیت در اخذ گذرنامه و یا لغو آنها برای کنترل رفت و آمد شهروندان به خارج از کشور، هک تلفن همراه با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی و تهدید اعضای خانواده فعالان اجتماعی مقیم خارج کشور می‌باشد.

پیش از این نیز نتایج پژوهش مرکز مطالعات و انتشارات «البیت الخلیجیّ» نشان داد؛ عربستان در میان کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس از نظر سرکوب، استبداد و جرائم مربوط به قتل شهروندان در رتبه نخست قرار دارد.

براساس این پژوهش، عربستان شاهد محاکمه‌های قضایی و بازداشت‌های ظالمانه است و محاکمه ده‌ها شهروند متهم درباره آزادی بیان نیز دارای ایراد‌های حقوقی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید