رسانه‌های غربی مطرح کردند

بازی چندگانه پوتین؛ کی‌یف زیر سایه جنگ!

کدخبر: ۴۶۹۴۳۹
اقتصادنیوز: اکوایران در گزارشی به مرور تحلیل‌های رسانه‌ها درباره چالش اخیر اروپا و روسیه پرداخته است.
بازی چندگانه پوتین؛ کی‌یف زیر سایه جنگ!

به گزارش اقتصادنیوز در این گزارش آمده است لفاظی‌های تهدید‌آمیز میان مقامات روسیه و غرب به تدریج جدی‌تر می‌شود و با بسته‌تر شدن چشم‌انداز دیپلماسی، ناظران نگران وقوع یک برخورد نظامی فاجعه‌بار هستند.

 یک مقام آمریکایی مدعی است مسکو در حال آماده‌سازی بهانه‌ای برای حمله به اوکراین است، کرملین گزارش‌ها مبنی بر اینکه روسیه در حال آماده‌سازی یک اقدام تحریک‌آمیز است را «بی‌اساس» خواند، و یک مقام ارشد اوکراینی با هشدار اینکه بن بست کنونی با روسیه نشان دهنده یک مبارزه مرگ و زندگی است، گفت که اکثر اوکراینی ها برای دفاع از کشور می جنگند.

بترسید و انتظار بدترین را داشته باشید!

از سوی دیگر همزمان با شروع مذاکرات، وب سایت‌های کابینه دولت اوکراین، هفت وزارتخانه، خزانه‌داری، خدمات اضطراری ملی و وب‌سایت خدمات دولتی، که در آن پاسپورت‌های الکترونیکی و گواهی‌های واکسیناسیون اوکراینی‌ها ذخیره می‌شود، با حمله سایبری گسترده مواجه شدند و موقتاً در دسترس نبودند.

بحران اوکرانی / مذاکرات

به گزارش الجزیره، این وب‌سایت‌ها حاوی پیامی به زبان‌های اوکراینی، روسی و لهستانی بودند که می‌گفت اطلاعات شخصی اوکراینی‌ها در حوزه عمومی به بیرون درز کرده است.

دولت اوکراین این موضوع را رد کرد و گفت هیچ اطلاعات شخصی درز نکرده است. در بخشی از این پیام آمده است «بترسید و انتظار بدترین را داشته باشید. این برای گذشته، حال و آینده شماست».

عملیات پرچم دروغین

اما نگران‌کننده‌تر اینکه مقامات در واشنگتن با انعکاس موضع‌گیری‌های کی‌یف هشدار داده‌اند که روسیه در حال آماده‌سازی بهانه‌ای برای تهاجم گسترده‌تر به اوکراین است و از قبل عواملی را برای انجام یک «عملیات پرچم دروغین» پیش‌بینی کرده است. بر اساس گزارش‌ها، سرویس‌های ویژه روسیه در حال آماده‌سازی «تحریک‌آمیز» علیه نظامیان روسی مستقر در منطقه جدایی‌ناپذیر ترانس نیستریا مولداوی هستند تا کیف را متهم کنند. مقامات آمریکایی نیز اظهارات مشابهی را ابراز کرده اند.

یک مقام آمریکایی روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفت: «بازیگران نفوذی روسیه در حال حاضر شروع به جعل تحریکات اوکراینی در رسانه‌های دولتی و اجتماعی برای توجیه مداخله روسیه و ایجاد تفرقه در اوکراین کرده‌اند». یک مقام آمریکایی به شرط ناشناس ماندن به آسوشیتدپرس گفت، اگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تصمیم بگیرد که تهاجم را پیش ببرد، مسکو قبلاً نیروهایی را اعزام کرده است که در جنگ شهری آموزش دیده‌اند و می‌توانند از مواد منفجره برای انجام اقدامات خرابکارانه علیه نیروهای نیابتی روسیه در شرق اوکراین استفاده کنند و این اقدامات را به گردن کیف بیاندازند. به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه گفت که مسکو این اظهارات "بی اساس" را رد می‌کند.

استقرار نیروها

روسیه حدود 100000 نیرو در مرز اوکراین جمع آوری کرده است و مذاکرات دیپلماتیک برای تلاش برای حل این بن بست نتیجه نداده است.

روسیه از آمریکا و ناتو می‌خواهد که تضمین‌های کتبی بدهند که این اتحاد به سمت شرق گسترش نخواهد یافت. واشنگتن چنین خواسته‌هایی را غیرشروع خوانده است، اما گفته است که مایل است با مسکو درباره استقرار احتمالی موشک‌های تهاجمی آینده در اوکراین و محدودیت‌هایی برای تمرین‌های نظامی آمریکا و ناتو در شرق اروپا مذاکره کند.

یک مقام ارشد در کیف روز جمعه هشدار داد که بن بست فعلی سؤالاتی را در مورد "زندگی و مرگ" اوکراین ایجاد می کند. آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی، افزود که اکثر اوکراینی ها از کشور دفاع خواهند کرد.

یرماک روز جمعه گفت که زلنسکی پیشنهاد داده است تا با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و پوتین دیداری داشته باشد تا در مورد نگرانی های امنیتی فزاینده بحث شود.

دو مقام آمریکایی دیگر که به شرط ناشناس ماندن در بحث اطلاعاتی صحبت کردند، گفتند که ارزیابی ایالات متحده نتیجه ترکیبی از رهگیری ها و تحرکات در زمین افراد خاص است. این می‌تواند بی‌میلی دولت برای حذف طبقه‌بندی اطلاعات دقیق، به دلیل ترس از هشدار دادن به عوامل روسی که تحرکات آنها در حال پیگیری است، توضیح دهد.

بحران اوکراین / احتمال جنگ غرب و روسیه جدی است

نیروهای خرابکار روس در شرق اوکراین

دیوید ای.سنگر در نیویورک‌تایمز گزارش داد: کاخ سفید روز جمعه مسکو را متهم کرد که خرابکارانی را به شرق اوکراین فرستاده تا حادثه ای را ترتیب دهند که می تواند بهانه ای برای دستور حمله به این کشور، فراهم کند. دولت جزییات شواهدی را که جمع آوری کرده بود منتشر نکرد، اما جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، گفت که این عوامل برای جنگ شهری و مواد منفجره آموزش دیده بودند.

خانم ساکی گفت: "روسیه زمینه را فراهم می کند تا بتواند بهانه ای برای تهاجم بسازد، از جمله از طریق فعالیت های خرابکارانه و عملیات اطلاعاتی، با متهم کردن اوکراین به آماده سازی حمله قریب الوقوع علیه نیروهای روسی در شرق اوکراین."

او گفت که ارتش روسیه قصد دارد این فعالیت ها را چند هفته قبل از تهاجم نظامی آغاز کند که می تواند از اواسط ژانویه تا اواسط فوریه آغاز شود. او گفت که مسکو از همان کتاب بازی استفاده می کند که در سال 2014، زمانی که روسیه شبه جزیره کریمه، بخشی از اوکراین را ضمیمه کرد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت: فعالیت‌های کنونی مسکو شبیه به کاری است که کرملین در سال 2014 در الحاق کریمه به روسیه انجام داد.

بحران اوکرانی / مذاکرات

جان اف کربی، سخنگوی پنتاگون،  هنگامی که در نشست خبری روز جمعه مورد سوال قرار گرفت، گفت که اطلاعات ایالات متحده نشان می دهد که روسیه فعالانه در تلاش است تا بهانه ای برای حمله به اوکراین ایجاد کند. او این اطلاعات را "بسیار معتبر" خواند اما جزئیاتی ارائه نکرد:

این می‌تواند بی‌میلی دولت برای حذف طبقه‌بندی اطلاعات دقیق، به دلیل ترس از هشدار دادن به عوامل روسی که تحرکات آنها در حال پیگیری است را توضیح دهد.

یکی از مقامات ارشد دولت بایدن گفت که این نگرانی وجود دارد که خرابکاران یا تحریک‌کنندگان حادثه‌ای را در کیف، پایتخت اوکراین به راه بیندازند و بهانه‌ای برای کودتا ایجاد کنند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، چند ماه پیش اعلام کرد که معتقد است کودتایی در جریان است، اما هرگز محقق نشد.

پیش‌دستی آمریکا

اتهامات آمریکا به وضوح بخشی از یک استراتژی برای جلوگیری از حمله با افشای پیش‌دستانه آن بود. اما بدون انتشار اطلاعات زیربنایی - که برخی از آنها در اختیار متحدان قرار گرفته و به اعضای کلیدی کنگره نشان داده شده است - ایالات متحده خود را در برابر اتهامات روسیه مبنی بر جعل مدارک می‌بیند.

در سال‌های گذشته، روسیه مرتباً پرونده اطلاعاتی عمیقاً ناقصی را که ایالات متحده برای حمله به عراق ساخته بود، به عنوان بخشی از تلاش برای بی‌اعتبار کردن C.I.A و دیگر سازمان های اطلاعاتی آمریکا به عنوان عامل سیاسی به یاد می‌آورد.

این اتهام از سوی ایالات متحده یک روز پس از پایان یک هفته از رویارویی دیپلماتیک با روسیه مطرح شد که از ژنو به بروکسل تا وین در تلاش برای تنش زدایی از رویارویی بودند. اما این گفتگوها بدون هیچ توافقی برای عقب نشینی حدود 100000 سرباز روسی که در مرز اوکراین جمع شده بودند، یا اینکه ایالات متحده یا ناتو درخواست های مسکو را بپذیرند، پایان یافت.

بحران اوکراین / احتمال جنگ غرب و روسیه جدی است

جنگ اطلاعاتی

درست زمانی که اوکراین این اتهام را مطرح می‌کرد، یک حمله سایبری به وب‌سایت‌های وزارت خارجه این کشور و تعدادی دیگر از سازمان‌های دولتی حمله کرد. اما این حمله تا حدودی آماتوری به نظر می‌رسید و باعث ایجاد تبلیغات شد، اما آسیب واقعی چندانی نداشت. تحلیلگران سایبری به این نتیجه رسیدند که می تواند به راحتی توسط هکرها، از جمله هکرهای طرفدار روسیه، اجرا شده باشد و هیچ یک از پیچیدگی حملات اخیر روسیه به رهبری دولت را نشان نمی‌داد.​

وب‌سایت‌های کابینه، هفت وزارتخانه، خزانه‌داری، خدمات اضطراری ملی و وب‌سایت خدمات دولتی، که در آن پاسپورت‌های الکترونیکی و گواهی‌های واکسیناسیون اوکراینی‌ها ذخیره می‌شود، موقتاً در دسترس نبودند.

این وب‌سایت‌ها حاوی پیامی به زبان‌های اوکراینی، روسی و لهستانی بودند که می‌گفت اطلاعات شخصی اوکراینی‌ها در حوزه عمومی به بیرون درز کرده است. دولت اوکراین این موضوع را رد کرد و گفت هیچ اطلاعات شخصی درز نکرده است.

سرویس امنیت دولتی کیف اواخر روز جمعه گفت که این حمله سایبری نشانه هایی از دخالت روسیه را نشان می دهد.

مسکو مدتهاست که متهم به استفاده از اطلاعات نادرست به عنوان تاکتیکی علیه دشمنان در ارتباط با عملیات نظامی و حملات سایبری است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید