تهدید شدید روسیه توسط پنتاگون

کدخبر: ۴۷۲۸۲۸
اقتصادنیوز: سخنگوی پنتاگون ادعا کرد که ما به صراحت کامل بیان کرده ایم که به تحریم ها و عواقب اقتصادی نگاه می کنیم که تاکنون حتی در سال ۲۰۱۴، سابقه نداشته اند.
تهدید شدید روسیه توسط پنتاگون

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جان کربی روز یکشنبه به وقت محلی در مصاحبه با فاکس نیوز با بیان اینکه آمریکا به دنبال تحریم های بازدارنده علیه  روسیه است که مانند آنها قبلا دیده نشده است، اعلام کرد که هنوز مکان و فضا برای دیپلماسی وجود دارد.

 مجری فاکس نیوز از سخنگوی پنتاگون سوال کرد که آمریکا چه تلاش هایی برای نشان دادن عواقب حمله احتمالی روسیه به اوکراین انجام داده است.

کربی پاسخ داد فکر می‌کنم که ما با پوتین در مورد پیامدهای اقتصادی برای او و مردم روسیه در صورتی که به اوکراین حمله کند، کاملا واضح بیان کرده ایم.

سخنگوی پنتاگون افزود که در مورد تحریم ها این امر وجود دارد به محض اینکه از آنها استفاده کنید، اثر بازدارندگی از بین می رود.

وی ادامه داد فکر می کنم ما به صراحت کامل بیان کرده ایم که به تحریم ها و عواقب اقتصادی نگاه می کنیم که تاکنون حتی در  سال ۲۰۱۴، سابقه نداشته اند.

کربی در عین حال ادعا کرد که مساله نباید به درگیری منتهی شود. ما همچنان معتقدیم زمان و مکان برای دیپلماسی وجود دارد و علاقه داریم دیپلماسی راه حل مورد نظر باشد.

این درحالی است که سخنگوی پنتاگون  روز شنبه با اذعان به اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای انجام هرگونه حمله یا تهاجم به اوکراین تصمیم گیری نکرده است، اعلام کرد واقعا مشخص نیست پوتین به چه می اندیشد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار که از او پرسیده بود با توجه به وضعیت کنونی میان آمریکا و روسیه، چه چیزی ممکن است باعث تحریک رئیس جمهوری روسیه شود، پاسخ داده بود : واقعا مشخص نیست در ذهن پوتین چه می گذرد. درحال حاضر معتقدیم او هنوز برای انجام هرگونه حمله یا تهاجم به اوکراین تصمیم گیری نکرده است اما اکنون رئیس جمهوری روسیه در مقایسه با دو هفته گذشته، گزینه ها و توانایی بسیار بیشتری در اختیار دارد.

سناتورهای برجسته جمهوری خواه آمریکا نیز روز یکشنبه گفتند که سنا به دستیابی به توافقی برای تصویب قانون تحریم روسیه به دلیل تهاجم ادعایی علیه اوکراین، بسیار نزدیک شده که شامل مجازات هایی خواهد بود که شاید پیش از حمله احتمالی، به اجرا گذاشته شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ سناتور باب منندز و سناتور جیمز ریش رئیس و عضو برجسته کمیته روابط خارجی سنا، ابراز امیدواری کرده اند که این طرح در روزهای آینده تصویب شود که مهم ترین بانک های روسیه و صندوق توسعه ملی این کشور و همچنین افزایش کمک نظامی ایالات متحده به اوکراین را هدف گرفته است.

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین با رد تلاش آمریکا و متحدان اروپایی اش برای تنش آلود و بحرانی نشان دادن وضع میان روسیه و اوکراین، ارزیابی واشنگتن را از تهاجم قریب الوقوع روسیه، کم اهمیت می داند.

به گزارش پولیتیکو، رئیس جمهوری اوکراین این واکنش را در پی تماس تلفنی اخیرش با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نشان داد که به باور رسانه ها تنش آلود بوده است و زلنسکی در آن تصور بایدن را از تهدید روسیه، رد و رسانه های غربی را به تضعیف باور شهروندان اوکراین بر دولت و ایجاد جنون اقتصادی در سراسر اوکراین متهم کرده است.

به گزارش ایرنا، ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز همزمان با افزایش تنش ها بر سر اوکراین مدعی شد که حمله احتمالی روسیه به اوکراین "وحشتناک" خواهد بود و به تلفات بسیار زیاد منجر خواهد شد.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است؛ اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

بخش های غربی روسیه با توجه به همسایگی با اوکراین و نزدیکی به کشورهای عضو ناتو که کانون تنش بین روسیه و غرب است، برای روس ها اهمیت فراوان دارد و به آمادگی رزمی نیروهای نظامی مستقر در این مناطق توجه خاص می شود.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه هستند و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده اند.

در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است. 

آمریکا و ناتو که همواره به دنبال سلطه‌جویی هستند، سالیان درازی است که نیروهای خود را در کشورهای اطراف روسیه مستقر کرده‌اند و اخیرا هم با لفاظی های تحریک کننده، در حالیکه مقامات مسکو به صراحت اعلام کرده‌اند برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارند، به شدت بر حضور خود و همچنین ارسال جنگ‌افزارهای ساخت خود به این منطقه افزوده‌اند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید