بوریس جانسون برکنار شود، چه کسی جانشین او خواهد شد؟

کدخبر: ۴۷۳۲۳۱
نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد، در صورت برکناری بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس ریشی سوناک، وزیر خزانه داری انگلیس بخت اول جانشینی جانسون در نخست وزیری محسوب می شود.
بوریس جانسون برکنار شود، چه کسی جانشین او خواهد شد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، نتایج نظرسنجی جدید همچنین نشان داد "ریشی سوناک"، وزیر خزانه داری انگلیس بخت اول جانشینی بوریس جانسون در نخست وزیری این کشور در صورتی که رسوایی اخیر موسوم به "پارتی گیت" (برگزاری مهمانی‌هایی از سوی بوریس جانسون در زمان اجرای محدودیتهای مقابله با کووید-۱۹ در ساختمان نخست وزیری انگلیس) باعث برکناری او از سمتش شود، محسوب می‌شود.

بنابر گزارش راشاتودی، نظرسنجی شرکت Ipsos MORI که برای نشریه ایونینگ استاندارد در فاصله بین ۱۹ تا ۲۵ ژانویه اجرا شد نشان داد که سوناک به میزان چشمگیری نتایج بهتری نسبت به ماه نوامبر کسب کرده و در صدر فهرست "جانشینهای محافظه کار بالقوه در نخست وزیری" قرار دارد.

در گزارش مربوط به نتایج این نظرسنجی آمده است: ریشی سوناک در حوزه جانشینهای محافظه کار بالقوه برای نخست وزیری با کسب ۳۳ درصد رای، بهترین نتیجه را به دست آورده و نسبت به نتایج قبلی افزایش چهار درصدی را تجربه کرده است در حالی که ۳۴ درصد با او مخالفت کرده‌اند. این نتیجه حاکی از بهبود درصدهای او نسبت به نظرسنجی‌های ماه های اخیر است اما به قوت درصدهایی که او در اوایل همه گیری کسب کرده بود، نیستند.

با این حال طبق نتایج این نظرسنجی درصدهای سوناک به درصدهای کسب شده از سوی کر استارمر، رهبر حزب مخالف کارگر در انگلیس بسیار نزدیک هستند و ۳۲ درصد با این که استارمر می‌تواند نخست وزیری خوب برای انگلیس باشد موافقت کرده‌اند اما ۳۶ درصد نظری مخالف به آن داشته‌اند.

طبق نتایج این نظرسنجی بوریس جانسون، به رغم همه فشارهایی که رسوایی شرکتش در مهمانی‌های برگزار شده حین اعمال محدودیتهای مقابله با کروناویروس در ساختمان نخست وزیری انگلیس برای او به همراه داسته، توانسته به لطف حمایت ۲۳ درصد از ۱۰۵۹ شرکت کننده این نظرسنجی در جایگاه سوم قرار بگیرد. با این حال خبر بد برای جانسون این حقیقت است که ۶۴ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقد نیستند که "او شرایط لازم برای نخست وزیری خوب بودن را دارد".

ساجد جاوید، وزیر بهداشت انگلیس هم مشترکا با جانسون در جایگاه سوم قرار گرفته اما درصد مربوط به مخالفت با او به شدت میزان مخالفت با رئیس او نیست و ۴۲ درصد با این که او نخست وزیری خوب خواهد بود مخالفت کرده‌اند.

در همین حال در میان حامیان حزب محافظه کار انگلیس، جانسون با اختلاف زیادی محبوبترین است و ۶۳ درصد معتقدند که او همه کیفیتهای لازم برای نخست وزیری را دارد (۱۲ درصد بیشتر از رای این دسته به سوناک) و ۲۵ درصد هم نظر مخالف در رابطه با جانسون داشتند.

در همین حال حزب کارگر با کسب محبوبیت ۴۰ درصدی پیشتاز بوده در حالی که تنها ۳۱ درصد از پاسخگویان گفتند که در انتخابات سراسری به محافظه کاران رای خواهند داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید