«برهم صالح» به دنبال تصدی دوباره ریاست جمهوری عراق

کدخبر: ۴۷۳۳۵۹
اقتصادنیوز: مجلس نمایندگان عراق در حالی روز گذشته اسامی کاندیداهای نهایی سمت رئیس جمهوری این کشور را اعلام کرد که رقابت اصلی برای کسب این پست میان «برهم صالح» و «هوشیار زیباری» از حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی) شکل گرفته است.
«برهم صالح» به دنبال تصدی دوباره ریاست جمهوری عراق

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «برهم صالح» رئیس جمهوری کنونی عراق که برای حضور در این سمت و ادامه ریاست خود در دولت جدید این کشور بار دیگر نامزد شده است تاکید کرد که در مسیر عراق مستقل، مقتدر و امن گام بر خواهد داشت.

«میدل ایست نیوز» گزارش داد، صالح امروز (سه شنبه) در پیامی ویدیویی با اشاره به چالش های پیش روی عراق از جمله در عرصه حکمرانی و تعدیل قانون اساسی و مبارزه با فساد، خواستار انتخاب رئیس جمهور جدید با تصمیم مستقل و ملی شد.

وی تاکید کرد که در لحظه‌ای مهم در تاریخ میهن که سرشار از امید و آمال و چالش‌هاست در مقام نامزد ریاست جمهوری با ملت عراق سخن می‌گوید.

رئیس جمهوری عراق تأکید کرد که اطمینان دارد که در سال‌های مسئولیت خود رئیس جمهوری برای همه طیف‌های ملت عراق بوده و خدمت کرده و منافع عراق را در نظر گرفته است و برای کشوری کوشیده که اقتدار خود را از ملت خویش گرفته و در پی بازیابی جایگاه خویش در منطقه و جهان است.

صالح خطاب به نمایندگان مجلس گفت که آنان برگزیده ملت پس از یک خیزش عمومی گسترده هستند که برآمده از نیاز به تشکیل دولتی بود که مبتنی بر اراده ملت عراق به دور از سرسپردگی و دخالت باشد و این خواسته همه ملت است.

برهم صالح تأکید کرده که شرایط سختی که ملت پشت سر گذاشته مسئولیت تاریخی بر عهده ما می گذارد ‌و بر مجلس لازم می‌کند که آزادانه تصمیم بگیرد و نماینده واقعی اراده و آمال ملت باشد.

او افزود: در حالی که نیروهای امنیتی عراق از ارتش و الحشد الشعبی و پیشمرگه به جنگ با تروریسم ادامه می‌دهند، کشور با چالشی مواجه است که جای چانه زنی ندارد و آن حل و فصل نقطه اختلال در اداره کشور و برقراری قراردادسیاسی و اجتماعی تازه‌ای که تثبیت‌ کننده حکمرانی شایسته‌ای باشد تا مدافع حقوق ملت عراق و انحصار سلاح به دست ملت باشد.

رئیس جمهوری عراق بیان کرد که مرحله آینده باید دوره اصلاحات و تعدیلات قانون اساسی باشد که تجربه نشان داده عامل بحران‌های پیاپی بوده‌اند و در این راستا کمیته‌ای از کارشناسان حقوقی تشکیل شده که این تعدیلات را بررسی کند و برای تقویت و تصویب آن تلاش می‌کند.

صالح گفت که کشور با آفت فساد مواجه و لازم است که با قاطعیت در برابر آن بایستیم چون کارزاری ملی است که کشور بدون پیروزی در آن به اصلاحات دست نخواهد یافت و در این راستا ریاست جمهوری لایحه استرداد اموال فساد با سازوکارهای مشخص برای بازپس‌گیری این اموال را به مجلس تحویل داد.

او افزود که همزمان ضرورت تحول در اقتصاد رانتی و حمایت از منابع طبیعی و زیست‌محیطی اهمیت دارد که پروژه نوسازی سرزمین عراق را پیشنهاد کرده است.

او خطاب به نمایندگان مجلس گفت که رئیس جمهوری باید نماد یکپارچگی کشور و مدافع قانون اساسی و رئیس همه ملت عراق باشد و از کسی دستور نگیرد و همیشه «با حمایت میهن‌پرستان مصرانه در مسیر مسئولیت‌ها گام برداشتم و نگذاشتم که این مقام کوچک شمرده شود و کشور را از وارد شدن به چرخه‌های خشونت در شرایط بسیار دشوار بازداشتم چون وقت آن رسیده که ملت عراق در صلح و زیر سایه دولتی زندگی کنند که مبتنی بر تصمیم ملی مستقل عمل کند.»

صالح افزود که به عنوان یک فرزند عراق در پی دستیابی دوباره به مقام ریاست جمهوری است که پیش از این نیز با تصمیم ملی و مستقل به آن رسیده است و اطمینان دارم که عراق قانون‌محور مسیر درست کشور است و همه مسائلمان را  باید در سایه عراق حل کنیم.

وی اظهار کرد که در پشت سر گذاشتن بسیاری از چالش‌ها و تبدیل عراق از میدان نزاع به میدان رایزنی نیروهای منطقه موفق عمل کردیم و به این تلاش ادامه می‌دهیم.

او گفت که امین ملت عراق در مسیر تشکیل دولت مقتدر و امن خواهد بود.

مجلس نمایندگان عراق روز گذشته (دوشنبه) اسامی ۲۵  نامزد نهایی سمت رئیس جمهوری این کشور را اعلام کرد.

مجلس عراق پیشتر اعلام کرده بود که نشست انتخاب رئیس جمهوری جدید عراق ۷ فوریه (۱۸ بهمن جاری) برگزار می شود.

رقابت اصلی برای کسب پست رئیس جمهوری عراق میان «برهم صالح» از حزب اتحادیه میهنی (یکیتی) و «هوشیار زیباری» از حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی) است.

بر اساس تقسیمات عرفی در نظام سیاسی عراق، نخست وزیر سهم جریان های شیعی، رئیس جمهوری سهم کردها و ریاست مجلس نمایندگان سهم اهل سنت است.

از زمان سقوط صدام دیکتاتور پیشین عراق رئیس جمهوری از میان گزینه های معرفی شده توسط اتحادیه میهنی کردستان این کشور انتخاب شده است.

جریان های کردی نیز در میان خود توافق کرده اند که سمت ریاست اقلیم کردستان عراق متعلق به حزب دمکرات (به رهبری مسعود بارزانی) و رئیس جمهوری عراق متعلق به اتحادیه میهنی باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید