گفت وگوی مهم پوتین و مکرون

کدخبر: ۴۷۳۸۷۰
اقتصادنیوز: کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود در مورد وضعیت اوکراین و همچنین پیشنهادات تضمین‌های امنیتی روسیه به صورت تلفنی گفت وگو کردند.
گفت وگوی مهم پوتین و مکرون

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا از تارنمای رسمی "کاخ ریاست جمهور روسیه" در بیانیه کرملین آمده است: در این تماس، گفت وگوی مفصل در مورد وضعیت اوکراین و مسائل مربوط به ابتکار عمل روسیه برای ایجاد تضمین‌های امنیتی الزام آور بلندمدت ادامه یافت.

کرملین افزود: ولادیمیر پوتین بار دیگر بر اظهارات و اقدامات تحریک آمیز رهبران کی یف که مغایر با توافقات مینسک است، تاکید کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: رهبران دو کشور در مورد وضعیت کنونی، از جمله در زمینه تماس‌های اخیر با تعدادی از شرکای بین المللی و ریاست فرانسه در شورای اتحادیه اروپا، تبادل نظر کردند.

در همین ارتباط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و مکرون روز گذشته  گفت وگو کردند.

به گزارش ایرنا، کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که روسای جمهور آمریکا و فرانسه طی گفت وگوی جدیدی وعده دادند که پاسخ‌شان به تحرکات نظامی روسیه در مرز با اوکراین را هماهنگ کنند.

این رایزنی  تلفنی جو بایدن و امانوئل مکرون اندکی پس از آن انجام شد که رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد وی ممکن است با هدف یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک در تنش روسیه- اوکراین به مسکو سفر کند. 

سخنگوی پنتاگون همزمان با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و ناتو با روسیه بر سر اوکراین، روز چهارشنبه اعزام نیروهای آمریکایی به اروپا را تایید و اعلام کرد که واشنگتن به زودی نیروهایی به رومانی، لهستان و آلمان اعزام می‌کند. "جان کربی" با بیان این ادعا که وضعیت کنونی تقویت موضع بازدارندگی و دفاعی جناح شرقی ناتو را ضروری می‌کند، تصریح کرد: یک هزار سرباز که اکنون در آلمان مستقر هستند، در چند روز آینده به رومانی منتقل خواهند شد و به ۹۰۰ نیروی آمریکایی خواهند پیوست که پیش از این در رومانی مستقر بودند.

جان کربی ادامه داد حدود دو هزار نیرو را نیز از آمریکا به اروپا منتقل خواهیم کرد که به لهستان و آلمان منتقل خواهند شد. 

"دیمیتری پسکوف" سخنگوی رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد: اعزام نیروهای آمریکایی به قاره اروپا اوضاع ژئوپلیتیکی این منطقه را متشنج‌تر می‌کند. 

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است؛ اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه هستند و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده‌اند.

در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است.

روسیه اعلام کرده که قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد. مسکو همچنین هشدار داده که اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهایش تهدیدی برای امنیت ملی است و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که نیروها را به دلخواه در قلمرو مستقل خود جابجا کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید