پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات فرانسه

راه دشوار تمدید اجاره‌نامه الیزه برای مکرون

کدخبر: ۴۷۴۴۴۸
اقتصادنیوز: اکوایران تحلیل اکونومیست از انتخابات آتی ریاست‌جمهوری فرانسه را ترجمه کرده است
راه دشوار تمدید اجاره‌نامه الیزه برای مکرون

به گزارش اقتصادنیوز در این مطلب آمده است: پنج سال پس از اینکه امانوئل ماکرون در اولین تلاش خود به ریاست جمهوری رسید، فرانسوی‌ها به زودی پای صندوق‌های رای خواهند رفت و تصمیم خواهند گرفت که آیا او شایسته یک دوره دیگر حضور در الیزه است یا خیر. (۱۰ آوریل دور اول، و ۲۴ آوریل دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه خواهد بود.)

نامزدی مجدد ماکرون در میان انتقادات از شیوه حکومت‌داری شاهانه‌اش، که با حملات چپ و راست روبه‌رو شده و محبوبیت او را به زیر 40 رسانده است، خواهد بود. در سطح بین المللی، رقابت ریاست جمهوری به عنوان یک فشارسنج برای قدرت پوپولیسم مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.

برای تخمین شانس آقای مکرون برای حفظ قدرت، اکونومیست یک مدل پیش‌بینی آماری مبتنی بر نظرسنجی ساخته است و مدل‌سازی انتخاباتی این نشریه نشان می دهد که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه 79 درصد شانس دارد که سمت خود را حفظ کند.

پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات فرانسه

اکونومیست نوشته است: این روزها در فرانسه غم انگیز است. کووید-۱۹ ممکن است در راه خروج باشد، اما همچنان زندگی روزمره و عملکرد روان اقتصاد را با مشکل مواجه می‌کند. تورم ناشی از پیچیدگی های زنجیره تامین ناشی از بیماری و افزایش قیمت گاز طبیعی، بودجه خانوارها را تهدید می کند. روسیه و اوکراین در آستانه جنگ هستند.

جای تعجب نیست که تنها 17 درصد از فرانسوی ها فکر می کنند سال 2022 بهتر از سال 2021 خواهد بود، و اینکه حدود 45 درصد قصد دارند در آوریل رای خود را در دور اول به یک نامزد ریاست جمهوری از تندروهای سیاسی بدهند.

با وجود همه این‌ها، رئیس‌جمهور امانوئل ماکرون، طبق مدل انتخاباتی جدیدی که این هفته اکونومیست ارائه کرده است، شانس چهار در پنج برای برنده شدن مجدد در انتخابات دارد.

پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات فرانسه شانس پیروزی در انتخابات (سمت راست) و شانس رفتن به مرحله دوم انتخابات (سمت چپ)

پیش‌بینی اکونومیست آخرین مدل از یک سری مدل‌های آماری است که از داده‌های مربوط به قابلیت اطمینان نظرسنجی‌های گذشته برای تجزیه و تحلیل انتخاباتی که هنوز در حال انجام است استفاده می‌کند.

به عنوان مثال، در رقابت های ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020، اکونومیست به جو بایدن شانس بسیار زیادی برای برنده شدن داد، حتی اگر رأی گیری ها بیش از حد معمول کاهش یابد. در انتخابات سال گذشته آلمان، این نشریه شانس موفقیت سوسیال دموکرات‌ها را که اکنون دولت آنجا را رهبری می‌کنند، محاسبه کرد. و در سال 2017 متوجه شد که آقای مکرون به احتمال زیاد مارین لوپن را شکست می‌دهد، حتی اگر کارشناسان معتقد بودند که لوپن شانس خوبی برای پیروزی دارد. به طور خلاصه، مدل های پیش بینی اکونومیست ارزش خود را ثابت کرده اند.

در ۵ فوریه مدل اکونومیست، که هر روز به روز می شود، به امانوئل مکرون 79 درصد شانس پیروزی داد.

پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات فرانسه ستون ۱: نام کاندیدا / ستون ۲: شانس رفتن به دور دوم / ستون ۳: شانس پیروزی نهایی

این رقم با گسترش کمپین تغییر خواهد کرد. اکونومیست نسبت به بازارهای بین المللی شرط بندی که شانس او را در حدود 70 درصد ارزیابی می کنند، صعودی تر است. پیشتازی راحت آقای مکرون در دور اول رای گیری تنها 8 درصد احتمال حذف او را نشان می دهد.

و او از برتری قابل توجهی نسبت به همه حریفان دور دوم خود در نظرسنجی رودررو برخوردار است، حتی در برابر والری پکرسه، نزدیکترین رقیب او در چنین رقابتی.

 در مدل اکونومیست مکرون در مقابل محتمل‌ترین حریف خود، مارین لوپن، 88 درصد شانس پیروزی در دور دوم را نشان می دهد.

پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات فرانسه

از آنجا که این کار آماردانان است، نه شعبده بازان، اکونومیست روش های خود را آشکارا شرح می دهد. چیزی که آمار توضیح نمی دهد، سیاست پشت اعداد نظرسنجی است که ورودی خام مدل هستند. آنها تا حد زیادی منعکس کننده موفقیت آقای ماکرون در تقابل با جناح راست میانه و چپ میانه در فرانسه هستند که سوسیالیست های سابق و جمهوری‌خواهان سابق را به دولت او کشانده اند. در واقع افراط و تفریط از هم جدا می شود و این امر به او کمک می کند.

پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات فرانسه

و رئیس جمهور، به اندازه کافی، از کووید بهره برده است، که دولت او به خوبی از پس آن برآمده است. این بیماری همه گیر باعث افزایش عظیم هزینه های دولتی در زمانی شده است که برخی از اصلاحات بازار کار او ممکن است باعث تنش های بیشتری شده باشد.

او همچنین از بیماری همه گیر به عنوان بهانه ای برای عقب انداختن اصلاحات بازنشستگی استفاده کرده است که ممکن است به او آسیب برساند. خانم پکرس هنوز پلتفرم کامل خود را ارائه نکرده است، اما تاکنون سیاست هایی را هم ارائه نکرده است که اساساً متفاوت باشد.

انتخالات فرانسه

حتی اگرچه امروز انتخابات تقریباً رسمی به نظر می رسد، اما وضعیت به راحتی می تواند تغییر کند. خانم پکرس اگر بتواند به دور دوم راه یابد، می تواند رئیس جمهور را شکست دهد.

اکونومیست در حال حاضر فقط 32 درصد شانس موفقیت را به او می دهد، اما با پیشرفت کمپین، این احتمال تغییر خواهد کرد.

علاوه بر این، 79 درصد شانس موفقیت به هیچ وجه شانس قطعی نیست - همانطور که هر کسی که به یک بازی رولت روسی فکر کرده است، که حتی در آن شانس بیشتری وجود دارد، تأیید می کند.

پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات فرانسه

مکرون رهبر اروپا خواهد شد؟

این انتخابات ارزش تماشای دقیق را دارد. آقای ماکرون برای رهبری اتحادیه اروپا که جای خالی برای پر کردن دارد، پیشنهاد می دهد. به نظر می رسد اولاف شولز، صدراعظم جدید آلمان، تمایلی به قبول ردای اروپایی آنگلا مرکل ندارد. ایتالیا با اجتناب از رای گیری زودهنگام از یک گلوله طفره رفته است، اما همچنان با عدم اطمینان مواجه است. بریتانیا رفته است. فرانسه بیش از یک زمان طولانی اهمیت دارد. این خیلی مهم است که چه کسی مسئول است.

انتخالات فرانسه

مدل انتخاباتی اکونومیست

این نمودارها نظرسنجی را نشان نمی دهند! آنها نشان دهنده احتمالات تخمینی اکونومیست برای رسیدن هر نامزد به دور دوم و پیروزی در ریاست جمهوری است. نتایج غیر محتمل بیشتر از آنچه تصور می شود اتفاق می افتد.

 بر اساس قانون اساسی جمهوری پنجم، انتخابات در دو دور برگزار می شود. دور اول برای همه نامزدهای رسمی رایگان است که در 10 آوریل برگزار می شود. سپس دو نفر برتر در دور دوم رقابت می کنند که در 24 آوریل برگزار می شود. اکونومیست با فرض اینکه نظرسنجی‌ها در این چرخه انتخابات به اندازه رقابت‌های قبلی قابل اعتماد هستند، احتمال صعود هر نامزد به دور دوم و در نهایت پیروزی در ریاست جمهوری را محاسبه کرده‌است.

* شانس رفتن به مرحله دوم

پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات فرانسه

هدف اصلی اکونومیست این است که به طور کامل، دقیق و شفاف عدم اطمینان در انتخابات را به تصویر بکشد. اکونومیست فقط می‌تواند به احتمالات بپردازد، نه اینکه فال‌گیری کند. این مدل از آخرین نتایج نظرسنجی‌های معتبر فرانسه استفاده می‌کند. این نظرسنجی‌ها تا زمان برگزاری انتخابات هر روز به روز می شود.

*میانگین نظرسنجی‌ها از آرای دور اول

پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات فرانسه

پیش‌بینی سهم آرا در دور اول

مدل اکونومیست با شبیه سازی میلیون ها مسیر مختلف برای انتخابات کار می کند. اساس هر شبیه سازی، موقعیت فعلی یک نامزد و محدوده تاریخی خطای رأی گیری در فرانسه است.

نوارهای زیر طیفی از نتایجی را که هر نامزد می‌تواند در روز انتخابات به دست آورد، با توجه به رتبه فعلی نشان می‌دهد.

پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات فرانسه

شانس پیروزی در دور دوم

پس از هر شبیه‌سازی دور اول، ۲ رای‌آور برتر را گرفته و دور دیگری را با استفاده از نظرسنجی‌های رودرروی فعلی و خطای تاریخی رای‌گیری شبیه‌سازی می‌کند.

بنابراین، اکونومیست این شانس را که نظرسنجی‌ها در هر ۲ دور اول و دوم رقابت دچار نوسان می‌شوند یا اشتباه می‌کنند، در نظر می‌گیرد. مخروط‌های اطراف نمودارهای رای‌گیری نشان می‌دهند که مسابقه تا چه حد می‌تواند در روز رای‌گیری پیشرفت کند.

* مکرون-لوپن

تکرار دور دوم انتخابات قبلی نتایج بسیار نزدیک تری ایجاد می کند. در سال 2017 آقای ماکرون خانم لوپن را با اختلاف 66 درصد به 34 درصد شکست داد.

اما او در آن زمان چهره تازه ای داشت و مچ او را در یک مناظره تلویزیونی تک به تک خواباند. امروز، خانم لوپن بازی خود را تیزتر کرده است. با این حال، بعید است که او با موفقیت انتقام شکست قبلی خود را بگیرد.

پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات فرانسه

* مکرون-پکرسه

این سخت ترین رقابت رودررو برای آقای مکرون خواهد بود. رای دهندگان او در سال 2017 از راست میانه و همچنین چپ میانه جذب شدند.

اما این گروه با پایگاه محافظه کار خانم پکرس همپوشانی دارد. در نتیجه، شانس آقای ماکرون به شدت به توانایی او برای خروج از رای چپ میانه بستگی دارد.

پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات فرانسه

* مکرون - زمور

احتمال وقوع این سناریو بسیار اندک است. احتمالاً می‌توان دید که ماکرون به راحتی آقای زمور را شکست می‌دهد، یک تازه وارد به سیاست با یک کمپین عمدتاً تک موضوعی (ضد مهاجرت).

آقای زمور تلاش می‌کند تا فراتر از پایگاه باریک ناسیونالیست و راست افراطی‌اش جلب نظر کند. اما رأی راست میانه احتمالاً - قاطعانه - به سمت آقای مکرون خواهد رفت.

پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات فرانسه

معرفی نامزدها

پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات فرانسه

امانوئل مکرون  -  جمهوری به پیش

انتخالات فرانسه

رئیس جمهور فعلی فرانسه را با پیروزی در انتخابات سال 2017 تنها یک سال پس از تأسیس حزب سیاسی خود، La République en Marche (جمهوری به پیش)، همه را شگفت زده کرد.

آقای مکرون که یک سرمایه‌گذار و بانکدار سابق و وزیر اقتصاد 44 ساله در یک دولت سوسیالیست بود، به عنوان یک لیبرال تکنوکرات و اصلاح طلب وارد قدرت شد. یک چهره غیر قابل لمس از نگاه اجتماع، اعتراضات گسترده و همه‌گیری کووید-19 تمرکز او را به سمت هزینه‌های بیشتر برای مزایای اجتماعی معطوف کرده است. وظیفه آقای مکرون احیای روحیه اصلاح طلبی و در عین حال تأکید بر مدیریت جامع همه‌گیری کووید است.

والری پکرسه   -   جمهوری خواهان

انتخالات فرانسه

برنده انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان، والری پکرسه، از نظر اقتصادی لیبرال و از نظر فرهنگی محافظه کار است. وی که وزیر سابق بودجه بود، در حال حاضر ریاست منطقه اطراف پاریس، ایل دوفرانس را بر عهده دارد.

او در سمت راست میانه حزب خود جای می‌گیرد، اما مجبور است با دادن وعده‌هایی مانند پایان دادن به شهروندی خودکار در فرانسه، با رای دهندگان ملی‌گرا ارتباط بگیرد.

چالش او این است که در دور اول نظر رای‌دهندگان راست‌گرا را جلب کند، بدون اینکه راست میانه را برای دور دوم، از خود دور کند.

پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات فرانسه

مارین لوپن   -   رالی ملی

انتخالات فرانسه

مارین لوپن، دختر ژان ماری لوپن، یکی از بنیانگذاران جبهه ملی راست افراطی، در 11 سال گذشته به عنوان رئیس این حزب تلاش کرده تا از پدرسالار فاصله بگیرد.

حزب او که به نام رالی ملی تغییر نام داده  است، امروز یک جنبش ملی‌گرا و اروپایی است، با خط مشی سختی در مورد مهاجرت و جذابیت برای رای دهندگان یقه آبی که از نخبگان سرخورده شده اند. این سومین کمپین ریاست جمهوری خانم لوپن است.

پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات فرانسه

اریک زمور   -  فتح دوباره

انتخالات فرانسه

اریک زمور، کارشناس سابق تلویزیون و مقاله‌نویس بدون فیلتر، کاندیدای شگفت‌انگیز امسال است. او مدعی است برای «نجات فرانسه» از خطرات مهاجرت توده‌ای و اسلام افراطی می‌کوشد، از تئوری «جایگزین بزرگ» پیروی می‌کند و رویای اتحاد راست میانه و راست افراطی سنت‌گرا را دارد. او متهم به تحریک نفرت نژادی شده است.

ژان لوک ملانشون - فرانسه سرکش

انتخالات فرانسه

آقای ملانشون 70 ساله یک طرفدار چپ تندرو و کهنه‌کار مبارزات انتخاباتی است که اکنون سومین نامزدی خود برای ریاست جمهوری راتجربه می‌کند. او که در سال 2017 در میان جوانان محبوب بود و در استفاده از رسانه های اجتماعی مهارت داشت، قول داد که مالیات بر ثروت را بازگرداند و فرانسه را از ناتو خارج کند. مانند دیگر نامزدهای چپ در حال مبارزه، او نیز سابقه صعود دیرهنگام در نظرسنجی ها را دارد.

پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات فرانسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید