بازگشت به برجام غیرممکن می شود اگر...

خط و نشان آمریکا برای ایران /فقط چند هفته فرصت دارید

کدخبر: ۴۷۵۳۶۲
جنیفر ساکی در جمع خبرنگاران مدعی شد پیشرفت‌های هسته‌ای ایران موجب خواهد شد طی چند هفته آینده بازگشت به برجام برای طرف آمریکایی غیرممکن شود.
خط و نشان آمریکا برای ایران /فقط چند هفته فرصت دارید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری شامگاه چهارشنبه بار دیگر مدعی شد که تنها چند هفته برای توافق در مذاکرات وین باقی مانده است.

 

«جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری شامگاه چهارشنبه بار دیگر ترجیع‌بند سخنان مقام‌های کشورهای غربی درباره مذاکرات وین را تکرار کرد و گفت که تنها چند هفته برای توافق فرصت باقی است.

جنیفر ساکی در جمع خبرنگاران مدعی شد پیشرفت‌های هسته‌ای ایران موجب خواهد شد طی چند هفته آینده بازگشت به برجام برای طرف آمریکایی غیرممکن شود.

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: «گفت‌وگوهای ما با ایران در خصوص بازگشت دوجانبه به اجرای برجام به نقطه حساس رسیده است. توافقی که نگرانی‌های بنیادین همه طرف‌ها را رفع می‌کند در دسترس قرار گرفته، اما  اگر این توافق در هفته‌های آتی حاصل نشود، پیشروی‌های ادامه‌دار ایران بازگشت به برجام را برای ما دشوار خواهد کرد.»

XT6KPijmmAux

ادعاهای کاخ سفید در حالی صورت گرفته که تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی یکی از تاکتیک‌های ضلع غربی مذاکرات وین در ماه‌های گذشته برای تحت فشار قرار دادن تیم ایران بوده، حال آنکه شواهد مختلفی نشان می‌دهند ضعف تصمیم‌گیری در طرف‌های غربی به خصوص آمریکا عامل حرکت کند مذاکرات بوده است. 

از زمان آغاز نخستین دور مذاکرات وین در دولت آسید ابراهیم رئیسی در آذرماه سال جاری مقام‌های کشورهای غربی و جریان رسانه‌ای همسو با آنها چندین موعد برای بسته شدن پنجره مذاکرات تعیین کرده اما با نزدیک شدن به هر یک از آن موعدها آن را چند هفته به عقب‌تر انداخته‌اند. 

در تازه‌ترین مورد، شبکه خبری سی‌ان‌ان امروز چهارشنبه (۹ فوریه/ ۲۰ بهمن) به نقل از یک مقام آمریکایی، آخرین موعد برای حصول توافق را «آخر ماه فوریه» سال جاری ذکر کرد. 

تا قبل از این ضرب‌الاجل، یک مقام آمریکایی روز ۲۷ دی‌ماه در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفته بود که پنجره مذاکرات هسته‌ای با ایران «اواسط ماه فوریه» بسته خواهد شد.

باز هم قبل‌تر از آن، پایگاه خبری پولیتیکو به نقل از مقام‌های غربی نزدیک به مذاکرات وین نوشته بود که پنجره مذاکرات تا پایان ماه ژانویه یا اوایل ماه فوریه بسته خواهد شد. 

پایان سال میلادی ۲۰۲۱ ضرب‌الاجل دیگری بود که مقام‌های آمریکایی و سه کشور اروپایی در هفتمین دور مذاکرات وین به عنوان نقطه اتمام دیپلماسی با ایران مطرح کرده بودند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید