نزدیک شدن به راند پایانی مذاکرات وین/مرحله ای تعیین کننده برای طرف آمریکایی

کدخبر: ۴۷۵۶۶۶
اقتصادنیوز: گفت‌وگوهای برجامی به مرحله‌ای رسیده که ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ باید گام‌های ملموس و معناداری را برای تسهیل توافق خوب، پایدار و قابل اتکا بردارد.
نزدیک شدن به راند پایانی مذاکرات وین/مرحله ای  تعیین کننده برای طرف آمریکایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جلسات کارشناسان گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از صبح امروز (جمعه) آغاز شده است. طرف‌ها نخست در چارچوب کارگروه اقدامات هسته‌ای تشکیل جلسه داده و بر اساس برنامه اعلام شده نشست سایر کارگروه‌ها نیز در حوزه رفع تحریم‌ها و ترتیبات اجرایی برگزار خواهد شد. 

استفن کلمنت سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست جلسه کارگروه اقدامات هسته ای را برعهده داشت نوشت: با توجه به اهمیت زمان، رایزنی‌های فشرده ادامه دارد و هدف ما اطمینان از اجرای کامل همه جنبه‌های برجام است.

پیشتر میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه هم در توئیتی نوشته بود: کار فشرده‌ای بر روی برجام در وین در حال انجام است.

دور هشتم گفت‌وگوها از ۶ دی ماه در وین آغاز شده و یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است. شرکت‌کنندگان این روزها سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی هستند.

قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت‌وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل، رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.

گفت‌وگوها به مرحله‌ای رسیده که ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ باید گام‌های ملموس و معنادارای را برای تسهیل توافق خوب، پایدار و قابل اتکار بردارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرده است: ما به طرف‌ آمریکایی که از طریق واسطه‌هایی این روزها پیام‌هایی را منتقل می‌کند به صراحت گفتیم باید حسن نیت خودشان را در عمل نشان بدهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: حسن نیت در عمل از نظر ما این است که روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد و رفع بخشی از تحریم‌ها به معنای عینی و واقعی می‌تواند ترجمان حسن نیت آمریکایی‌ها باشد که از آن صحبت می‌کند، آنچه که بر روی کاغذ رخ می‌دهد خوب است اما کافی نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید