فضای رسمی حوزه، تنگ تر شده است

افشاگری درباره نفوذ گروه های فشار در حوزه علمیه

کدخبر: ۴۷۵۷۲۳
رییس دفتر تبلیغات اسلامی می گوید: گروه‌های فشار در حوزه علمیه، نهادها و شخصیت‌ها را مجبور به خودسانسوری می‌کنند.
افشاگری درباره نفوذ گروه های فشار در حوزه علمیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شفقنا، احمد واعظی گفت : امروز جریان‌ها و حرکت‌هایی در حوزه حضور دارند که خود را از مصادیق حوزه انقلابی می دانند و با تعریفی که از حوزه انقلابی و جریان خود دارند، غیریت سازی می کنند و دیگران را به عنوان سکولار و حوزه  سکولار ذکر می کنند.

احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: در مسأله آزاد اندیشی و تضارب آراء در حوزه به نظرم باید دو فضا را از یکدیگر تفکیک کنیم. اول، فضای غیر رسمی مثل فضای مجازی و گروه های اجتماعی یا سایر فضاهایی که امروز به مدد رشد تکنولوژی ایجاد شده است؛ این فضا نسبت به گذشته بازتر شده است، افراد با نظرات و نگرش های مختلف عضو گروه های اجتماعی می شوند و با یکدیگر تضارب آراء دارند؛ تندترین اظهارنظرها نسبت به حاکمیت، سیاست، حوزه و روحانیت و دولتمردان در این فضای غیر رسمی را شاهدیم.

دوم، فضای مکان ها و تریبون‌های رسمی حوزه است که باید در این فضاها قضاوت کنیم آزاد اندیشی، تضارب آراء و نو اندیشی در چه وضعیتی هستند. معتقدم فضای رسمی حوزه، نسبت به گذشته تنگ تر شده و با آزادی بیان به معنای واقعی کلمه فاصله داریم. این فضا چنان بسته است که اگر یک نهادی در یک جلسه بسیار خصوصی و تخصصی چندین استاد را دعوت کند و یکی از کسانی که دعوت شده، مورد پسند عده ای نباشد، فشارها به آن مرکز بسیار می شود. ممکن است کسانی که این فشارها و هجمه‌ها را وارد می‌کنند قلیل باشند، اما صدای بلندی دارند.

 

در حقیقت گروه‌های فشاری هستند که با تنگ نظری و تصورات محدودی که دارند، نهادها را تحت فشار قرار می دهند و به نوعی یک خودسانسوری در این نهادها ایجاد کردند به گونه‌ای که به خودشان اجازه نمی‌دهند، در نشست‌ها و بحث‌های تخصصی از طیف وسیع‌تر صاحب‌نظران دعوت کنند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی: گروه‌های فشار در حوزه علمیه، نهادها و شخصیت‌ها را مجبور به خودسانسوری می‌کنند

بیشتر بخوانید : 

  • بیانیه مجمع عمومی جامعه مدرسین: نامه آیت الله یزدی شخصی بوده نه از طرف جامعه مدرسین

  • استقلال حوزه، توصیه امام خمینی به مراجع و نقدها به آیت‌‎الله صافی

به نمونه مصداقی در این باره اشاره می کنم؛ در اولین سالگرد وفات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عده ای در قم مراسم سالگرد برگزار کردند و در این جلسه ابعاد اخلاقی آقای هاشمی را مورد بررسی قرار دادند. مدعوین این جلسه عناصر سیاسی نبودند و سخنران اصلی مرحوم دکتر احمدی، یک رجل کاملاً علمی بودند و همچین حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز در این مراسم پیام تصویری دادند. دفتر تبلیغات برگزار کننده این مراسم نبود بلکه برگزار کنندگان، سالن دفتر تبلیغات را برای این مراسم اجاره کرده بودند. از روزی که این جلسه برگزار شده تا به امروز، بنده باید در قم پاسخگو باشم که چرا در سالن دفتر تبلیغات برای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مراسم سالگرد برگزار شد.

اگر ما در درون حوزه نتوانیم با یکدیگر گفت وگو کنیم و همدیگر را تحمل کنیم، چطور می خواهیم برای جهانیان تمدن درست کنیم؟باید فضای نقد و بررسی موشکافانه علمی، تضارب آراء، نقد عالمانه و توأم با اخلاق در حوزه ها بسیار پر رنگ شود.

امروز جریان‌ها و حرکت‌هایی در حوزه حضور دارند که خود را از مصادیق حوزه انقلابی می دانند و با تعریفی که از حوزه انقلابی و جریان خود دارند، غیریت سازی می کنند و دیگران را به عنوان سکولار و حوزه  سکولار ذکر می کنند. در حال حاضر اگر پای صحبت برخی از انقلابیون حوزه بنشینیم، برخی، حتی برخی دیگر از جریانات انقلابی را انقلابی نمی‌دانند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید