بازداشت زنان به دست طالبان در افغانستان

کدخبر: ۴۷۶۰۵۲
یک دیپلمات ارشد آمریکایی گفت: طالبان ۲۹ زن و خانواده‌هایشان را بازداشت کرده‌ و بر نگرانی‌ها درباره افزایش تعداد شهروندان دستگیر شده با مدت‌های نامشخص، دامن زده‌اند.
بازداشت زنان به دست طالبان در  افغانستان

به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان گفت، ۴۰ تن از جمله زنان در روز جمعه بازداشت شدند. او در توییتی گفت: این بازداشت‌های ناعادلانه باید متوقف شود.

بنابر گزارش گاردین، این پست او حذف شد، اما منابع دیگری نیز تایید کردند که چندین زن در کابل بازداشت شده‌اند. وزارت امور خارجه آمریکا به درخواست‌ها برای اظهار نظر در مورد دلیل حذف این پست پاسخی نداد.

پیش از این، در روز جمعه، طالبان گروهی از خبرنگاران از جمله دو خارجی را پس از آنکه خبر بازداشت آن‌ها با اعتراض بین المللی مواجه شد، آزاد کردند. آن‌ها همچنین یک فعال را که پس از تظاهرات حقوق زنان ناپدید شده بود، در میان فشارهای دیپلماتیک فزاینده از جمله از سوی دبیرکل سازمان ملل آزاد کردند.

اما برخی فعالان زن که نیمه‌شب در خانه‌هایشان بازداشت شده بودند، هنوز آزاد نشده‌اند. پلیس و وزارت کشور طالبان هرگونه نقش داشتن در این بازداشت‌ها را تکذیب کردند.

هدر بار، دستیار مدیر حقوق زنان در دیده بان حقوق بشر گفت: هر ناپدید شدن یکی از شکاف‌های بزرگ امروز در افغانستان و  فقدان حاکمیت قانون را برجسته می‌کند... اینطور نمی‌توانید دولت تشکیل دهید.

همچنین نگرانی‌هایی در مورد عالیه عزیزی، یکی از مقامات ارشد زندان وجود دارد که پس از مراجعه به محل کار، بیش از چهار ماه است که مفقود شده است. از زمانی که طالبان به قدرت رسیده‌اند، چندین زن که در دولت قبلی برای نیروهای امنیتی کار می کردند، مورد حمله قرار گرفته و کشته شده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید