زمان رسیدن به توافق در وین از زبان سخنگوی وزارت خارجه

کدخبر: ۴۷۶۲۹۷
خطیب زاده گفت: زمان رسیدن به توافق در مذاکرات وین یک رابطه معکوس با اراده واقعی آمریکا و طرف های غربی دارد و اگر آنها اراده واقعی نشان دهند زمان رسیدن به توافق کم‌تر است.
زمان رسیدن به توافق در وین از زبان سخنگوی وزارت خارجه

به گزارش اقتصادنیوز، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز ضمن تبریک ولادت فرخنده امیرالمومنین علی(ع) و پس از ارائه گاهشمار هفته گذشته وزارت امور خارجه، در پاسخ به این سوال که اغلب مذاکره کنندگان اعلام کرده اند مذاکرات به مرحله نهایی رسیده است، آیا تعلل ایالات متحده را می‌توان نشانه‌ای از بن بست در مذاکرات دانست، گفت: بن‌بستی در وین وجود ندارد و مذاکرات در حال انجام است. گفت‌وگوها وقتی به حوزه‌های جدی می‌رسد، مذاکرات سخت می‌شود و همه طرف‌ها باید تصمیم‌های سخت بگیرند.

روایتی جدید از توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان/ آمریکا زیر توافق زد؟

وی ادامه داد: هیات ایرانی در زمان تنفس، پروپوزال خود را به بحث گذاشت. آنچه امروز در وین در جریان است گفت‌وگو در خصوص مسائل باقیمانده است که باید تصمیمات سیاسی گرفته شود. ایران تصمیم سیاسی خود را سال‌ها قبل با باقی ماندن در برجام گرفته است و حالا نوبت طرف مقابل است. فاصله ما تا توافق رابطه معکوس با اراده طرف مقابل دارد؛ هرچقدر اراده آمریکا و سه کشور اروپایی بالا برود، فاصله رسیدن به توافق کمتر می‌شود.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات مذاکره کننده ارشد چین مبنی بر اینکه در مرحله نهایی مذاکرات هستیم}: اگر طرف اروپایی و آمریکا امروز به ابتکارات ایران پاسخی درخور برجام بدهند، همین فردا توافق در وین را اعلام می‌کنیم. اگر آمریکا و طرف اروپایی اراده نشان دهند، فاصله رسیدن به توافق کمتر می‌شود. 

*{ در پاسخ به این سوال که آمریکا نمی‌تواند برای احیای برجام قوانین خود را تغییر دهد و به ایران تضمین دهد که دولت بعدی آمریکا  از برجام خارج نمی‌شود، با توجه به این موضوع ایران باز هم خواهان تضمین است}: به همین دلیل که شما گفتید ما به دنبال تضمین عینی هستیم تا ایالات متحده بار دیگر جهان را به بازی نگیرد. آمریکا پیش از این نشان داد که قابل اطمینان نیست. همه تحریم‌ها باید مطابق برجام برداشته شود و برای ما مهم نیست که دارای چه برچسبی هستند. 

از افزایش تنش میان روسیه و اوکراین ابراز نگرانی می‌کنیم 

*{ در پاسخ به سوالی در رابطه با اقدامات دستگاه دیپلماسی در خصوص بحران اوکراین}: ایران با دقت و حساسیت اتفاقات در اوکراین را پیگیری می کند. از افزایش تنش میان روسیه و اوکراین ابراز نگرانی می‌کنیم و به عنوان کشوری که با هر دو کشور رابطه نزدیک دارد، آن‌ها را به کاهش تنش دعوت می‌کنیم. منطقه اوراسیا نمی‌تواند شاهد تنش و جنگ دیگری باشد. ایالات متحده با رفتار خسارت‌بارش در مناطق مختلف نشان داده از اشتباهاتش درس نمی‌گیرد. وزارت امور خارجه در چهارچوب وظایف ذاتی خود در حوزه اتباع خود اقدامات مهمی انجام داده و سفارت ما اطلاعیه‌های زیادی صادر کرده و با ایرانیان مقیم در ارتباط است. در تارنمای وزارت امور خارجه هشدار سفر به اوکراین گذاشته شده است و در معاونت کنسولی خط ویژه برای ارتباط خانوداه‌های اتباع ایرانی در نظر گرفته شده است. 

*{ در پاسخ به این سوال که هفته گذشته شاهد مذاکرات قضایی ایران و عراق در خصوص پرونده ترور سردار سلیمانی بودیم، آخرین اقدامات دستگاه دیپلماسی در این رابطه چیست}: آقای امیرعبداللهیان از روز آغاز به کارشان این موضوع را پیگیری کرده‌اند و در سفرهای ایشان به عراق این موضوع به عنوان یکی از موضوعات اصلی مطرح شد. کمیته‌ای برای این کار مشخص شده است و معاون بین‌الملل دستگاه قضا نتایج این جلسات را به سمع مردم رسانده است. نتایجی که تا امروز به دست آمده قابل توجه بوده است.  

چرخه خشونت در یمن باید متوقف شود

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات سخنگوی وزارت دفاع آمریکا مبنی بر اینکه جان مردم عربستان و امارات با سلاح‌های ایرانی که به انصارالله داده شده در خطر است}: ما نگران جان‌های معصومی هستیم که هفت سال جنگ خانمان سوز به آن‌ها تحمیل شده است. ما نگران کودکانی هستیم که در قحطی غذا و دارو به سر می‌برند. کسانی که سلاح‌های پیشرفته و مشاوره این جنگ را فراهم کردند نمی‌توانند در مقام خیرخواه قرار بگیرند. این چرخه خشونت باید متوقف شود.  

موضوع تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا از بعد انسانی در اولویت تهران قرار دارد

*{ در خصوص موضوع تبادل زندانیان دو تابعیتی و اینکه آیا این مساله در وین مطرح شده است}: موضوع زندانیان یکی از موضوعات جدی بوده که همیشه در دستور کار بوده و از بعد انسانی در اولویت قرار دارد. متاسفانه توافقی به دست آمد که طرف آمریکایی در شب اجرای آن سر باز زد. الان هم این موضوع در مسیر موازی وین در جریان است اما طرف آمریکایی هنوز تصمیم قطعی در این خصوص اتخاذ نکرده است. در این حوزه هم میانجی داشته‌ایم و هم پیام‌هایی رد و بدل شده است. 

*{در پاسخ به این سوال آیا تسهیلاتی برای نخبگان افغانستانی مقیم ایران در نظر گرفته شده است}: ایران میزبان بیش از ۴.۵ میلیون اتباع افغانستانی است و بسیاری از این افراد نخبگانی هستند که ایران را انتخاب کرده‌اند و نهادهای بسیاری در ایران حامی این افراد هستند. جمهوری اسلامی ایران البته شرایط سختی دارد و شما نمی‌بینید کشوری که تحت فشار و تحریم باشد، در عین حال تعداد بسیاری از پناهجویان را میزبانی کند. 

اقدامات سفیر روسیه با روابط ممتاز دو کشور همخوانی ندارد

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات حساسیت‌برانگیز سفیر روسیه در ایران و اینکه آیا ایشان تذکری از سوی دستگاه دیپلماسی ایران دریافت کرده است}: روابط ایران و روسیه چند لایه، چند بعدی و مشارکت راهبردی است. سفر آقای رئیسی به روسیه و ملاقات طولانی و پرنکته انجام شده میان دو رئیس‌جمهور، برنامه‌هایی که برای گسترش روابط وجود دارد، هم پیمانی‌ها در حوزه‌های مختلف بین‌المللی و حمایت‌هایی که دو کشور از مواضع یکدیگر صورت می‌دهند همه نشان از هم‌راستایی در حوزه سیاست خارجی میان دو کشور همسایه دارد. طبیعی است که ما باید همه تلاش خود را انجام دهیم که یک روابط ممتاز میان دو طرف ایجاد شود. طبیعی است که هر دیپلمات پخته و هر سفیری می‌داند که نباید اقدامی انجام دهد که افکار عمومی مردم کشور میزبانش که میزبان خوبی هم هستند را جریحه دار کند که با روابط ممتاز هم خوانی ندارد و طبیعی است که از مجاری خودش منتقل شده است.    

باور آمریکا این است که مالک مایملک همه دنیاست

*{ در خصوص مصادره کردن پول‌های مردم افغانستان توسط آمریکا}: ایالات متحده اولین باری نیست که به غارت اموال کشورهای دیگر دست می زند. باور امریکا این است که مالک مایملک همه دنیاست و هرگاه اراده می کند می تواند دادگاه برگزار کند، حکم صادر کند و اموال دیگران را ضبط کند. این رویکرد گردنکشانه و یکجانبه از سوی ایالات متحده، اولین باری نیست که اتفاق می افتد، اما زشتی آن اینجاست که به کشوری تجاوز کرده، میلیاردها دلار خسارت مستقیم زده است و چندین تریلیون دلار خسارت غیر مستقیم و هزینه هم برای مالیات دهندگان خود و هم برای مردم مظلوم و بی دفاع افغانستان ایجاد کرده است. و هنگام خروج تمام زیرساخت های افغانستان را یا تخریب کرده یا رها کرده تا از بین بروند. آن وقت بازهم به اندک بضاعت مردم افغانستان رحم نمی کند و به بهانه واهی آنها را ضبط می‎کند. این نه تنها شرم آور که اقدامی ضد بشری و ضد انسانی است. ایران از این اقدام مشمئز کننده اعلام بیزاری می‌کند.

منتظر اراده ریاض برای از سرگیری گفت‌وگوها هستیم

*{درباره آخرین تحولات مرتبط با دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان و در پاسخ به این سوال که آیا ریاض در انتظار نتیجه مذاکرات وین است}: تحول جدیدی نداریم و ایران آمادگی دارد که این نشست را برگزار کند. هر کس اشتباه محاسباتی کند نتیجه آن خوب نخواهد بود. ما منتظر اراده ریاض هستیم و برای ازسرگیری این گفت‌وگوها اعلام آمادگی هم کرد‌‌ه‌ایم.

نیازمند تصمیمات سیاسی و جدی از سوی واشنگتن هستیم

*{در پاسخ به سوالی در خصوص توئیت دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از تماس تلفنی با مذاکره کننده ارشد کشورمان}: اجازه دهید آقای شمخانی خودشان درباره توئیت‌هایشان توضیح دهند و بهتر می‌توانند تبین کنند که نظرشان چه بوده است. بنده البته امروز با آقای باقری صحبت کردم. تحولات در وین به نقطه‌ای رسیده که مباحث در خصوص موضوعات مهم و کلیدی است و با حساسیتی از سوی همه پیگیری می‌شود. یکسری پیشنهادات ایران داده و یکسری پیشنهادات طرف‌های مقابل داده‌اند و اینها در فرآیندهای مذاکراتی طبیعی است. خیلی نباید به برخی فضاهای رسانه‌ای توجه کرد. نه آن روزی که بعضی‌ها دوست دارند تصویر را گل و بلبل نشان دهند و نه آن روزی که برخی تلاش دارند مسیر را سنگلاخ نشان دهند. مذاکرات پیچیده سخت است و به موضوعات کلیدی رسیده است. موضوعات اختلافی در میان است و نیازمند تصمیمات سیاسی و جدی از سوی واشنگتن هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید