ادعای توافق 98 درصدی در مذاکرات وین صحت دارد؟ / شرط ایران برای آمریکا و اروپا از زبان مرندی

کدخبر: ۴۷۶۶۷۲
تحلیلگر سیاسی حاضر در وین گفت: از صحبت‌ غربی‌ها درباره رسیدن به 98 درصد از تفاهم‌ها شگفت زده شده‌ایم و تا زمانی که توافق هسته‌ای، تضمین کننده رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی آن نباشد امکان دستیابی به توافق وجود ندارد.
ادعای توافق 98 درصدی در مذاکرات وین صحت دارد؟ / شرط ایران برای آمریکا و اروپا از زبان مرندی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، محمد مرندی، تحلیلگر سیاسی حاضر در وین اتریش خبر داد که برخی از موضوعات در مذاکرات وین حل شده اما برخی دیگر همچنان پابرجا هستند.

وی که با شبکه خبری المیادین مصاحبه می‌کرد، افزود: «هیئت ایرانی امیدوار است که به زودی به توافق برسد اما هنوز اختلافات مهمی باقی مانده است»

مرندی در ادامه گفت: «تا زمانی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها خواسته‌های ایران و پاینبدی به توافق هسته‌ای را نپذیرند، امکان دستیابی به توافق وجود ندارد و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها باید بپذیرند که ایران برای نقض مجدد توافق هسته‌ای امتیازی به آنها نمی‌دهد».

این تحلیلگر سیاسی افزود: «اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها انعطاف و عقلانیت نشان دهند، مسائلباقی مانده را می‌تواند خیلی سریع حل کرد». 

وی ادامه داد: «از صحبت‌ غربی‌ها درباره رسیدن به 98 درصد از تفاهم‌ها شگفت زده شده‌ایم و تا زمانی که توافق هسته‌ای، تضمین کننده رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی آن نباشد امکان دستیابی به توافق وجود ندارد».

مرندی گفت: «ضرب الاجل‌هایی که آنها درباره آن صحبت می‌کنند را نادیده گرفته و برای ما مهم نیست».

 علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز امروز (سه شنبه) در توئیتی و همزمان با ادامه دور هشتم مذاکرات وین برای رفع تحریم ها نوشت: رفع واقعی تحریم‌ها یعنی بهره‌مندی ⁧‫ایران‬⁩ از منافع اقتصادی قابل اتکاء و پایدار.

شمخانی خاطرنشان کرد: بدعهدی اثبات شده ⁧‫آمریکا‬⁩ مهمترین عامل تهدیدکننده هرگونه توافق است. وی افزود: راستی‌آزمایی و ارائه تضمین بخش لاینفک ⁧‫توافق خوب‬⁩ است. (جزئیات بیشتر)

 دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم ها از روز سه شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد ار تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت ها با پایتخت ها از سر گرفته شد.جمهوری اسلامی ایران همواره بر جدیت طرف ایرانی برای حصول توافقی خوب و قابل اتکاء تأکید کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید