امیرعبداللهیان: مذاکرات مستقیم با آمریکا برای ایران هزینه هنگفتی دارد

کدخبر: ۴۷۶۶۸۹
امیرعبداللهیان با ابراز ناامیدی تهران از موضع واشنگتن در حالی که هفته‌ها مذاکرات در وین در خطر توقف است، گفت: «ما در این مدت با مشکلاتی مواجه هستیم زیرا طرف مقابل فاقد ابتکار عمل جدی است.»
امیرعبداللهیان: مذاکرات مستقیم با آمریکا برای ایران هزینه هنگفتی دارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه اختصاصی با روزنامه انگلیسی «فایننشال‌ تایمز» تصریح کرد که کنگره آمریکا باید در خصوص تعهدات واشنگتن در قبال برجام و بازگشت به این توافق هسته‌ای، «بیانیه سیاسی» صادر کند.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گزارش کرد که با ورود مذاکرات وین درباره لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران به مقطعی حساس، ایران پیشنهاد کرده است که کنگره آمریکا در مورد تعهد خود به توافق هسته ای با تهران «بیانیه سیاسی» ارائه کند.

طبق این گزارش، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است که واشنگتن نتوانسته است به درخواست ایران برای تضمین اینکه هیچ طرفی نتواند، توافق هسته‌ای را ترک کند، پاسخ دهد و ایالات متحده یک بار در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» اقدام به ترک برجام کرده است. 

از طرف دیگر، امیرعبداللهیان در مصاحبه خود همچنین بار دیگر تصریح کرد که تهران خواهان لغو تمامی تحریم‌هایی است که در دوران ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شد. وی در این خصوص توضیح داد: «اصولاً، افکار عمومی در ایران نمی‌تواند حرف‌های رئیس یک دولت را به عنوان یک تضمین بپذیرد، چه رسد به آمریکا که از برجام خارج شده است».

طبق آنچه در این گزارش آمده است، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مذاکره‌کنندگان ارشد ایران گفته است که به طرف‌های غربی پیشنهاد دهند که «حداقل پارلمان‌هایشان یا رؤسای پارلمانی آن‌ها از جمله کنگره آمریکا به شکل یک بیانیه سیاسی، تعهدات خود را در قبال این توافق و بازگشت به اجرای برجام اعلام کنند».

امیرعبداللهیان در ارتباط با تعهدات ایران در قبال برجام توضیح داد: «تعهدات ایران به شفافی یک فرمول ریاضی است. آن‌چه که ما قرار است انجام دهیم و نحوه راستی‌آزمایی این اقدامات از طریق آژانس [دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل] کاملاً روشن است. بنابراین طرف مقابل نمی‌تواند هیچ نگرانی داشته باشد اما در وهله اول ما درباره تضمین‌ها [مبنی بر اینکه ایالات متحده خارج نمی شود] همچنان نگرانیم».

امیرعبداللهیان با ابراز ناامیدی تهران از موضع واشنگتن در حالی که هفته‌ها مذاکرات در وین در خطر توقف است، گفت: «ما در این مدت با مشکلاتی مواجه هستیم زیرا طرف مقابل فاقد ابتکار عمل جدی است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران سپس به موضوع لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت ایران می‌خواهد این مذاکرات به «لغو کامل» تحریم‌ها منجر شود. او گفت، با این حال، چالش این‌جاست که دولت بایدن تنها مایل به حذف تحریم های اقتصادی است که در دوران ترامپ علیه ایران تحمیل شده است.

تحریم‌ها همچنان یک موضوع باقیمانده در میز مذاکرات است

با اینحال، امیرعبداللهیان در این خصوص گفت: «این چیزی نیست که ما به دنبال آن هستیم. تحریم‌های یکجانبه و ناعادلانه ترامپ  علیه شرکت‌های حقیقی و حقوقی در ایران تحت برخی اتهامات چون برنامه موشکی ایران، موضوعات منطقه‌ای یا حقوق بشری غیرقابل قبول است. این یکی از چالش‌های باقیمانده در میز مذاکرات است».

مذاکرات مستقیم با آمریکا برای ایران هزینه هنگفتی دارد

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ارتباط با سیگنال‌های مقام‌های آمریکایی درباره مذاکرات مستقیم با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران گفت که مقام‌های آمریکایی «پیام‌های زیادی» برای مذاکرات مستقیم با ایران ارسال کرده‌اند اما ایران تمامی این پیشنهادات را رد کرده است. امیرعبداللهیان در این خصوص گفت: «پاسخ نهایی ما به آمریکایی‌ها و واسطه‌ها این بود: هرگونه گفت‌وگو، تماس و مذاکره مستقیم با ایالات متحده هزینه‌های بسیار هنگفتی برای دولت من خواهد داشت».

وی سپس با اشاره به این موارد تصریح کرد: « اگر چشم‌انداز روشن و امیدوارکننده‌ای برای دستیابی به یک توافق خوب با تضمین‌های پایدار پیش روی خود نداشته باشیم، آماده ورود به روند مذاکرات مستقیم با آمریکا نیستیم».

امیرعبداللهیان در ادامه با تأکید بر لزوم اقدام آمریکا در برداشتن گام‌های ملموس ادامه داد که تهران به آمریکا تأکید کرده است که اگر «نیت واشنگتن واقعی است، قبل از انجام هرگونه گفت‌وگو و تماس مستقیم، باید گام های عملی و ملموسی بردارید که این می‌تواند شامل آزاد کردن میلیاردها دلارهای نفتی ایران باشد که به دلیل تحریم‌های ترامپ یا دستور اجرایی رئیس جمهور برای لغو برخی از تحریم‌ها در بانک‌های مرکزی خارجی گیر کرده است».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پایان ضمن ابراز خوشبینی درباره روند مذاکرات گفت: «در مجموع، ما خوشبین هستیم. ما از یک توافق خوب در کوتاهترین زمان ممکن استقبال می‌کنیم اما این توافق باید از حقوق مردم ایران حمایت کند».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید