در مراحل پایانی یک مذاکرات پیچیده هستیم

احتمال دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا؟

کدخبر: ۴۷۶۸۷۸
پرایس گفت: انتظار دیدار وزرای امور خارجه آمریکا و ایران در مونیخ نیست اما باید بگویم همانطور که قبلا هم اعلام کرده ایم، مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در مورد موضوع وین در راستای منافع ما خواهد بود.
احتمال دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از برنا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همزمان با مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ که به مرحله‌ تصمیمات سیاسی غرب به ویژه واشنگتن رسیده است، اظهار داشت ما در مراحل پایانی یک مذاکرات پیچیده هستیم.

 ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره احتمال دیدار حسین امیرعبداللهیان و آنتونی بلینکن وزیران خارجه ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ افزود که انتظار دیدار وزرای امور خارجه آمریکا و ایران در مونیخ نیست اما باید بگویم همانطور که قبلا هم اعلام کرده ایم، مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در مورد موضوع وین  در راستای منافع ما خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه ما درحال حاضر در مذاکرات غیرمستقیم با ایران هستیم و پیام ها از طریق شرکای ما منتقل می شود، ادعا کرد که  این امر در مذاکراتی با جزییات زیاد، فنی و پیچیده، مانع ایجاد کرده است.

ند پرایس مدعی شد مذاکرات مستقیم به نفع تلاش های ما برای بررسی امکان بازگشت به پایبندی مشترک به برجام خواهد بود.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز امروز در نشستی خبری اعلام کرد قطعا از تلاش‌ها و فرصت جهت تعامل مستقیم با ایرانی ها حمایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر فرصت چند روزه برای بازگشت به برجام در راستای سیاست بکارگیری تاکتیک ضرب الاجل غرب برای فشار بر ایران در میز مذاکره گفت که ما در مراحل پایانی یک مذاکرات پیچیده با ذینفعان کلیدی هستیم. این واقعا یک دوره تعیین کننده است که ما در آن خواهیم توانست تصمیم بگیریم بازگشت متقابل به پایبندی مشترک به برجام امکان پذیر است یا خیر.

ند پرایس مدعی شد که ما (واشنگتن) در تلاش های خود برای بررسی این امکان بازگشت صادق و مصمم هستیم. ما همچنین معتقدیم بازگشت مشترک به برجام بهترین راه برای قرار دادن محدودیت های قابل تایید و همیشگی بر برنامه هسته ای ایران است. با این حال ما در دوره تعیین کننده ای هستیم و این فرصت در مدت کوتاهی خاتمه می یابد.

 وی مدعی شد که همه طرف ها باید تعهدات سیاسی را متقبل شوند که برای بازگشت متقابل به پایبندی مشترک به برجام ضروری خواهد بود.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه با انتشار تصویری از دیدارش با «راب مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در توئیتی نوشت: رایزنی های فشرده و تقریباً بدون وقفه در جریان مذاکرات وین ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، اولیانوف پیشتر به خبرنگاران گفته بود که مذاکرات وین به مراحل پایان نزدیک شده است « اما به زمان بیشتری نیاز داریم -  نه خیلی طولانی - تا کارها را تکمیل کنیم. » وی با ابراز خوش‌بینی نسبت به روند مذاکرات عنوان کرد که امکان توافق تا پایان ماه فوریه وجود دارد.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران چهارشنبه شب با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم اما تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز  در گفت و گوی اختصاصی روزنامه فایننشیال تایمز  که امروز منتشر شد، گفت که واشنگتن قاصر از رسیدگی به خواسته ایران مبنی بر ارائه تضمین در مورد عدم خروج طرف های امضاکننده برجام از این توافق بوده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: افکار عمومی در ایران به دلیل خروج آمریکایی ها از برجام نمی تواند گفته های رئیس یک حکومت، چه برسد ایالات متحده باشد، را به عنوان ضمانت بپذیرد.
وی پیشنهاد کرد که کنگره آمریکا در بیانیه ای سیاسی تعهد خود به برجام را ابراز کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید