در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان مطرح شد؛

ابراز نگرانی شدید گوترش از وقوع جنگ احتمالی در اوکراین

کدخبر: ۴۷۷۱۳۱
اقتصادنیوز: دبیرکل سازمان ملل در آغاز کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان اظهار کرد: من عمیقا نگران تشدید تنش‌ها و افزایش گمانه زنی‌ها در مورد درگیری نظامی در اروپا هستم. من هنوز فکر می کنم که این اتفاق رخ نخواهد داد، اما اگر این اتفاق بیفتد، فاجعه بار خواهد بود.
ابراز نگرانی شدید گوترش از وقوع جنگ احتمالی در اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز جمعه در سخنرانی افتتاحیه خود در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان گفت که تهاجم احتمالی به اوکراین "فاجعه بار" خواهد بود و خواستار ادامه تلاش‌های دیپلماتیک شد.

 دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: من عمیقا نگران تشدید تنش‌ها و افزایش گمانه زنی‌ها در مورد درگیری نظامی در اروپا هستم.  من هنوز فکر می کنم که این اتفاق رخ نخواهد داد، اما اگر این اتفاق بیفتد، فاجعه بار خواهد بود.

گوترش ادامه داد: هیچ جایگزینی برای دیپلماسی وجود ندارد. باید به  همه مسائل، از جمله حل نشدنی ترین آنها، از طریق چارچوب های دیپلماتیک رسیدگی کرد. زمان آن فرا رسیده است که به صورت جدی تنش زدایی انجام شود.

 دبیرکل سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرد که اختلافات جغرافیایی و سیاسی همچنان در حال افزایش است و خواستار ادامه گفت‌وگوهای جدی شد.

پیش از این، دبیر کل سازمان ملل متحد با وزیران خارجه روسیه و اوکراین و  نمایندگان شورای امنیت گفت‌وگو کرده بود. گوترش پس از این گفت‌وگوها در جمع خبرنگاران در نیویورک افزود: من عمیقا از تشدید تنش ها و افزایش احتمالات درگیری نظامی احتمالی در اروپا نگران هستم.

گوترش گفت: بهای درد و رنج انسانی، ویرانی و آسیب به امنیت اروپا و جهان بسیار زیاد است و نمی توان آن را نادیده گرفت.

این مقام ارشد سازمان ملل با تاکید بر اینکه ما نمی توانیم حتی احتمال چنین رویارویی فاجعه باری را بپذیریم، ادامه داد که در ساعات و روزهای آینده کاملا درگیر این مساله خواهد بود.

 دبیر کل سازمان ملل اضافه کرد امروز صبح با وزرای امور خارجه  روسیه و اوکراین گفت‌وگو کردم. پیام من روشن است:هیچ جایگزینی برای دیپلماسی وجود ندارد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه برای رسیدگی به نگرانی های فزاینده به زعم متحدان ناتو، در منطقه تشکیل جلسه داد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در آخرین لحظات در این شورا حاضر شد و طی اظهاراتی خواستار راه حل دیپلماتیک برای بحران شد. 
طرف روسی هم در نشست شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد که ایالات متحده و متحدانش در ناتو باید به نگرانی های امنیتی مسکو در منطقه که شامل محدود کردن گسترش ناتو به شرق و نزدیک شدن به مرزهای روسیه است، توجه و رسیدگی کنند.

آمریکا و هم پیمانانش در اروپا و ناتو در هفته های اخیر موج عظیمی از شایعات و ادعاهای بی اساس را مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد روز ۱۵ یا ۱۶ فوریه(امروز) به اوکراین حمله کند، به راه انداخته بودند؛ موضوعی که اتفاق نیفتاد.

روسیه  اعلام کرد که شماری از نیروهایش را همزمان با پایان یافتن رزمایش مد نظرش از مرز با اوکراین به پایگاه‌های خودشان باز می‌گرداند. این موضوع از سوی برخی کشورهای مورد استقبال قرار گرفته اما واشنگتن همچنان اعتقاد دارد که احتمال حمله روسیه به اوکراین وجود دارد.

مسکو بارها اعلام کرده است که قصدی برای حمله نظامی به اوکراین ندارد و در صدد دریافت تضمین‌های امنیتی است که مانع از توسعه ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا (ناتو) می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید